Vesirokko vauvalla

Hei!

Onko täällä ketään kenen vauveli olisi vesirokon sairastanut? Isosisko toi serkulta tuliaisiksi vesirokon.. Kyllähän se tuolla 3-vuotiaalla meni mutta nyt eilen puhkesi sitten 5 kk neidille ja tää on kyllä aika kamalaa!!!

Viime yön tyttö on huutanut suoraa huutoa lähes koko ajan, nukkui ehkä noin 20 min... Mentoli-risiiniöljysprii ei helpota laisinkaan ja neuvolasta ei muita "helpotuksia" osattu sanoa.. Eli; jos jollain olisi vinkkejä kutinan helpotukseen, kertokaa ihmeessa!

Ensi yö pelottaa jos mitään ei keksitä... Isosiskolla ainakin vain paheni kutina ensimmäiset 3 päivää.. Viime yö siis vain alkusoittoa...?

 
Asriina
Meillä auttoi apteekista saatava vesirokko-voide, ja usein vain suihkuttelua ja ihon rasvausta. Jos kovan kuumeen nostaa, eikä laske helposti niin ottamaan yhteyttä lääkääriin, koska näpyt voivat tulehtua. Meidän kuopus oli tosi kipeä

Jaksamisia :hug:
 
Tuo apteekin vesirokkovoide tehdään juuri tuosta mentoli-risiiniöljyspriistä sekoittamalla sitä perusvoiteeseen; ei auta sekään :\| Meidän piti jo teipata tumput käsiin kun raapii niin kovasti; just tuon tulehtumisvaaran vuoksi.

No, toivotaan ettei kovin montaa päivää tää paha vaihe kestä!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.01.2007 klo 17:52 Mutu kirjoitti:
Olen kuullut, että oikein pahassa kutinassa käyttävät ataraxia tms. Sehän on reseptivalmiste ja tiiä sitten mitä vastaavia vauvoille on.
atarax on ainut mitä pienelle lapsille/vauvoille voi käyttää.
 
Minnie-68
Hei!

Meidän lapset sairastivat vesirokon 2- ja 4- vuotiaina. Parhaiten kutinaan auttoi laventeliöljy, mitä laitoin pumpuliin ja taputtelin kaikki näppylät läpi. En tosin tiedä miten tuon eteerisen öljyn käyttö on vauvoilla, mutta muuten laventeliöljy kuulemma myös desinfioi näppylät.

Olen kyllä kuullut monesti, että mitä pienempänä vesirokon saa, niin sitä helpommalla pääsee, mutta onhan se tietty myös yksilöllistä. Meillä kaksivuotiaalla oli helpompaa kuin isolla veljellä.

Kokeilimme myös kaurakylpyä, missä kiehuvan kuumaan veteen laitetaan esim. sukkahousuista tehtyyn pussiin tavallisia kokonaisia kauranjyviä( ei hiutaleita) ja annetaan hautua, minkä jälkeen sopivaksi jäähtyneessä vedessä voidaan kylvettää lasta. Pitäisi auttaa kutinaan, mutta meillä auttoi kyllä paremmin tuo laventeliöljy.

Terkuin!
 
Meillä vasta 3v8kk poika ja 1v4kk tyttö vesirokossa. Minulle"naurettiin"apteekissa, kun kysyin mentholispriitä. Apteekkari sanoi, että on sitä tehokkaampiakin keinoja nykyisin. Eli perusvoide-kylmägeeliseos. Ja meidän lapsilla oli tosi tehokas kutinaan. Kumpikaan ei edes yrittänyt missään vaiheessa itseään raapia. itte tuon seoksen tein ja pumpulitikulla tupsuttelin näppyihin, ja potilaat oli tyytyväisiä!!!Ataraxia annoin myös kerra ta pari varulta kun näppyjä oli tosi runsaasti, mutta vaatii reseptin lääkäriltä, ja vauvan kohdalla erityisesti kysyttävä saako antaa.
 
Meillä 9 kk tyttö sairasti ja tosi paha olikin. Apteekista reseptittä saatava Septidin auttoi, en ole keneltäkään asiantuntijalta kylläkään sen käyttöä kysellyt. Suihkutin joko suoraan (ei kasvoihin) pullosta tai pumpuliin. Tästä on jo pari vuotta, kai sitä ainetta vieläkin saa, en osaa sanoa.
 
Mulla poika sairasti vesirokon 1 vuoden iässä, kun tartunta tuli siskolta.

Nyt on 6 v ja sai tartunnan uudestaan eli ei tullut immuniteettia silloin kun sairasti sen 1 vuotiaana.

Neuvolantäti sanoi että näin voi joskus käydä, jos sairastaa sen 1 vuotiaana tai nuorempana.
 
Lainattu ylempää ketjusta:
"Minulle"naurettiin"apteekissa, kun kysyin mentholispriitä. Apteekkari sanoi, että on sitä tehokkaampiakin keinoja nykyisin. Eli perusvoide-kylmägeeliseos."

Varmasti on tehokas mutta kylmägeeliä ei lääkäri suositellut noin pienelle (siis 5 kk) :/ Mutta joku muu mainitsi Septidin-puhdistusaineen; sitä käytin alapään näppyihin (minne ei saa laittaa kylmägeeliä tai mentholispriitä) sekä Bepanthenia; olivat ihan tehokkaat.

Nyt ollaan jo voiton puolella, näpyt kuivumassa. Meni sitten kuitenkin ihan suht´koht helpolla ohi tämä rokko :D Eikä niitä huutoöitä ollut kuin kaksi.. Nekin huudot saattoi johtua osittain supoista; ärsyttivät valmiiksi näppyistä pyllyä ja tekivät kipeää :'( Nyt jouduttiin eka kerran suppoja käyttään ja kahden yön jälkeen vaihdoin kuumelääkkeeksi nestemäisen, suun kautta annettavan ja pahin huuto loppui siihen!

Kiitos kaikille vinkkjä kertoneille :flower:

<br><br>
 
Olen kuullut sellaista että mitä nuorempana vesirokon sairastaa, sen helpommalla pääsee.. Mene ja tiedä.. Meillä kaksoset sairastivat 9kk iässä ja helpolla päästiin. Tosin onneksi eivät yhtäaikaa sairastaneet.. :) Päiväunet oli katkonaisia mut yöt nukkuivat todella hyvin.. Eikä kovin kauheesti kumpikaan raapinut..
 
Pertsa-äijä
Meillä on valvottu jo 2 yötä kun lapsi (3 v.) vaan huutaa ja raapii ja potkii ja kiemurtelee..ihan karseeta mun mielestä. Päivät menee suht hyvin mutta se alkaa paheta aina kun menossa nukkumaan tai päikkäreille.

Lääkettä saatiin reseptillä Ataraxia ja Pronaxenia, en osaa sanoa miten on auttanut. Samoin vesirokkovoide apteekista, joka ehkä auttanut välillä. Tyttö vihaa lääkkeitä yli kaiken vetää raivarit kun pitää antaa. Samaan aikaan annettu välihelpotukseksi parasetamolia banaanimakuisena suun kautta, siis lasten parasetamolia. Alkaa kaali olee himmeenä kun ei ole nukkunut paljoa pariin vuorokauteen, toiv. kohta alkaa helpottamaan. NIIN ja suihku ilmeisesti auttaa jonkin verran.

Noista eteerisistä öljyistä muistelen ettei saa ikinä mennä silmiin tai suuhun, en osaa perustella mutta näin muistaakseni on.
 

Yhteistyössä