vesirokko aikuisiällä

onkos se miten vakava tauti aikuisille? siskontytön kaverilla on vesirokki ja sisko ajatteli käydä hakemassa sen lapselleen. hänen siippansa kuulemma ei ole sairastanut vesirokkoa vieläkään (ehdotin että menisi hakemaan sen rokotuksen itselleen koska lapsi varmaan jossain vaiheessa sen taudin joka tapauksessa saa).

ja kannattaako se rokko käydä hakemassa jos sattuu lähipiiriin jollekin lapselle?

Mulla on ollut vesirokko aikuisena ja olin tosi kipee, mutta selvisin jälkitaudeilta.
Mun kummitytön isä haki rokotuksen, kun kumitytön luokalla oli vesirokko epidemia kummityttö sai sen mutta isä ei.

Voi olla tosi vakava aikuisiällä sairastettuna. Olen kuullut jopa kuolemisesta ja tehohoitoon joutumisesta ko. rokon vuoksi.
Ehdottomasti kannattaa ottaa rokote! Onhan tietty mahdollista, että tää kaveri olis sairastanut taudin esim. vauvana tosi lievänä...mutta asian voi tutkia testaamalla vasta-ainetason.

papuski
Mun mies piti vesirokon 37 vuotiaana ja voin sanoa että en suosittele...eikä varmaan mieskään. 2 viikkoa meni pelkästään siihen sairastamiseen, oli todella kipeä, ei pystynyt nukkumaan juuri ollenkaan jne. plus sitten vielä siihen päälle viikko toipumista.

Alkuperäinen kirjoittaja vuotaraaputin:
niin siis aattelin että haenko sen tuolle meidän taaperolle jos vastaan tulee. meidän perheessä aikuiset on sairastaneet rokon lapsena jo.

siskon siippa taidetaan passittaa rokotuksiin :whistle:
Mä kävin hakemassa lapsille naapurista vesirokon, kun oli tarjolla ja olin vielä kotona, kun muutaman kuukauden päästä oli töihin lhtö edessä. Molemmat saivat sen ja sairastivat yhtä aikaa.

TearsNoMore
Täällä päin pyörii myös vesirokko, on pyörinyt jo pitkään. Minä ajattelin että jos neiti ei sitä tästä "erästä" saa ( ei käy päiväkodissa, kerhossa ainoastaan, ikää 3 vuotta ) niin sitten haen hänelle rokotteen. Vauva tulossa jne. niin jos siltä vaan voi välttyä niin en edes lapselleni sitä halua. Minä ja mies ollaan se kyllä sairastettu.

ahaa.eli verikokeesta selviää onko sairastanut sen. siskon siippa väittää ettei ole, kun hällä ei puhjenneet rakkulat loistoon täysin tvs.

mutta mistä tuo rokote haetaan, ihan terveyskeskuksesta?
Verikokeet otetaan,ja niistä selvitetään jotkut vasta-aineet. Sen jälkeen lääkäriltä saapi reseptin.Eka annos pistetään sit kun pistetään ja sit tehoste laitetaan eka pistosta 3kk: den päästä.

mekin ollaan kartettu kuin ruttoa tota vesirokkoa ihan sen takia ettei mies ole sitä sairastannut.Iskee kuulemma aikuiseen tosi kovana ja jälkitaudit voivat olla pahoja.Heti kyllä tuolle pikku-ukolle yritetään se hankkia kun mies on rokotuksen hakennut.Eli miehen vauhdilla joskus 10 voden päästä.

ahaa.eli verikokeesta selviää onko sairastanut sen. siskon siippa väittää ettei ole, kun hällä ei puhjenneet rakkulat loistoon täysin tvs.

mutta mistä tuo rokote haetaan, ihan terveyskeskuksesta?
Mulla ei ole ollut näppylän näppylää ja siskolla oli muutama. Töissä olen ollut 6 v. ja joka vuosi se on ryhmässä jyllännyt ja en ole sitä saanut.

entäs
pitäsikö ensin tutkia ne vasta-aineet verestä jos ei ole varam onko vesikrokkoa sairastanut? ennenkuin menee ja ottaa rokotteen?
miehellä kun ei ole tietoa onko sairastanut ja anoppi ei enää elä.
ja mitä kautta pääsis siihen vasta-aine kokeeseen, pitääkö lääkärissä käydä sen takia?

Alkuperäinen kirjoittaja entäs:
pitäsikö ensin tutkia ne vasta-aineet verestä jos ei ole varam onko vesikrokkoa sairastanut? ennenkuin menee ja ottaa rokotteen?
miehellä kun ei ole tietoa onko sairastanut ja anoppi ei enää elä.
ja mitä kautta pääsis siihen vasta-aine kokeeseen, pitääkö lääkärissä käydä sen takia?
Ei tarvitse ottaa vasta-ainekokeita.

Yhteistyössä