Verta nännistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauva puree
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vauva puree

Vieras
5kk pojalla on ollut hammas pari viikkoa ja nyt on toinen tulossa. Koko tämän pari viikkoa poika on välillä purrut syödessään, mutta nyt pari päivää sitten puri erityisen useasti (joka syötöllä monta kertaa), kun toinen hammas ilmeisesti kutisi tai jotain. Ei auta, vaikka kieltää ja ottaa rinnan pois suusta, ei tajua vielä, että mitä tuo uhoaa.

No, nyt on toisessa nännissä ollut pari päivää aivan älyttömän kipeä haava. Se on tosi pieni, mutta paljon kipeämpi kuin se alkuaikojen tuska yhteensä (siis kun nännit olivat halkeamilla ensimmäiset 6 viikkoa). Ja siitä tihkuu verta.

Kaksi kysymystä:
1) Onko vauvalle haittaa siitä, että nielee muutaman tipan verta?
2) MITEN ihmeessä saisin tämän paranemaan? Kun imettää on kumminkin pakko. Bepanthen tuntuisi olevan yhtä tyhjän kanssa.

Suostuisiko vauva syömään rintakumin avulla?! Taitaa kyllä sitten purra sitä, jos ei ole tottunut. Hankala tilanne, mutta sinun on saatava haavasi paranemaan koska voit saada sitä kautta kovan rintatulehduksen.

Onko vauva tottunut saamaan korviketta pullosta tai oletko saanut pumpattua itseltäsi maitoa. Nuo taitavat olla ainoat konstit, jotta rintasi saa rauhassa parantua. Kysyhän asiaa neuvolasta myös, jos tilanne vaatii!

Ilmakylvyt ovat tärkeitä ja myös Lansinoh rasva on vielä rasvaisempaa kuin Bebanthen.
Ja mielestäni ei ole haittaa, jos vauva nielee vähän verta, kunhan et pelästy jos verta näkyy myös hänen kakassaan.

En tiedä päteekö tämä enää 5kk vauvaa, mutta mulle ainakin alussa kun vauva oli ihan pieni, niin sanoivat että ei kannata imettää rinnasta josta tulee verta, koska vauva saattaa silloin helposti oksentaa.
Mieluummin niin, että lypsää sen rinnan tyhjemmäksi ja yrittää hoitaa sen kuntoon juuri esim. noilla keinoin mitä edellä muut ovat kirjoittaneet.

Verestä: minä ajattelisin, että ihan muutamasta tipasta ei ole haittaa. Pahinta mitä tapahtuisi, on juuri tuo oksentaminen...

Meillä pureminen väheni (tosin jo 7kk iässä), kun tarjosin rintaa vähän harvemmin, vain silloin, kun oli ihan oikeasti kunnolla nälkä/jano. Ja aina puremisen jälkeen toruin ja laitoin vauvan lattialle pois tissiltä. 4-5 päivässä väheni.

Kiitos vinkeistä. Pureminen tuntuu olevan vähenemään päin, nyt ei vuorokauden sisään ole pahasti haukannut kertaakaan. Tosin jo ihan imemään asettuminen sattuu niin, että melkein tuntuu kuin purisi.

Vauva ei juo maitoa pullosta, ja pelkäänpä, että vain yhdellä rinnalla en saa maidontarvetta tyydytettyä. Muutenkin on välillä tuntunut, ainakin iltaisin, että maito ei riitä. Lisäksi luulen, että pumppaaminen sattuisi aika lailla yhtä paljon kuin imeminen, kun se sattuu mua muutenkin.

Joskus kun vauva oli ihan pieni, kokeilin rintakumeja, mutta ei siitä oikein meinannut mitään tulla. KOkeilla voisi tietysti. Ilmakylpylinjalle olen tässä ruvennut, silloin kun se on mahdollista. Nytkin laitoin verhot kiinni ja istun koneen ääressä imetysliivien toinen kuppi auki :)

Verta ei vauva ole varmaan niellyt montaakaan millilitraa, sitä tulee onneksi ihan vain tihkumalla. Ei ainakaan toistaiseksi ole vauva oksentanut.

Eli toivon mukaan parempaan mennään, ja haava vielä tässä joskus alkaa parantuakin. Uskomatonta, miten kipeä voi olla noin pienenpieni haava. Mulla on ollut sellainen kahden kämmenen kokoinen ruhje, kun kaaduin rullaluistimilla, mutta vaikka se oli jo KIPEÄ, niin se ei ollut mitään verrattuna siihen, miltä tuntuu, kun vauva syö tästä haavaisesta rinnasta.

No, hammasta purren eteenpäin. (toivon mukaan vaan se olen minä joka puree eikä vauva.)

Yhteistyössä