VEROTUKSESTA ois pikku kysymys :)??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Myy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Myy

Vieras
Matti on tienannut yleensä n. 31 000 euroa vuodessa. Veroprosentti on ollut 25,5.

Tulot tippuivat huimasti työttömyyden takia ja hän pääsi uuteen työhön mutta vuositulot laskivat puoleen eli 15 000 euroon vuodessa.Veroprosentti on edelleen ollut sama 25.5.

Tuleeko palautuksia seuraavana jouluna?

Tähän jos saa vastauksen niin olen kiitollinen.

meinaan vaan että esim. minulla jolla ei ole ollut pariin vuoteen muita kun kelan tuloja
verokortissa on vuosituloraja 15 000 ja veroprosentti on siihen laskettu 14%.

eli luulis että ny jonku verran tolla saa takas...

no koko vuosi on jo kituuteltu niin sama mennä loppuvuosi samalla prosentilla.mutta mietittiin että pakko kai sieltä on jotain tulla takas jos tuloero on noinki suuri.

Jos tuo 25,5% on laskettu riittämään 31000 euroon asti, palautuksia tulee ihan varmasti palkan pienentymisen vuoksi.
Kelan etuuksista menee isommalla prosentilla ja yleensä pidättävätkin automaattisesti n. 20%. Eli jos 15000 euron palkkaa varte on laskettu 14%, etuuksiin saattaa olla liian pieni %.

Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:
Kannattaa hakea loppuvuodelle uusi kortti, niin ei tartte odotella palautuksia vuotta.

Peesi tähän. Vero-%-laskuri löytyy www.vero.fi ja sieltä voi käydä stekkaamassa että muuttuuko vero-% ja paljonko muuttuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:
Kannattaa hakea loppuvuodelle uusi kortti, niin ei tartte odotella palautuksia vuotta.

Peesi tähän. Vero-%-laskuri löytyy www.vero.fi ja sieltä voi käydä stekkaamassa että muuttuuko vero-% ja paljonko muuttuu.

Kuten myös.

Vaikka et loppujenlopuksi hakisikaan uutta verokorttia, tiedät ainakin paljonko on eroa eli tulossa takas. Ettei tule yllätyksiä.

Aina kun palkka/etuudet muuttuvat, kannattaa verokortti laskettaa uudelleen, että ei sitten tule mitään yllätyksiä. Moni ei valitettavasti tiedä sitä, että vero-% määräytyy koko vuoden tulojen mukaan... ja siihen vaikuttaa myös jo ne alkuvuoden maksetut ennakonpidätykset.

Kyllä tulee mitä todennäköisimmin. Mutta kuten sanottu sosiaalietuisuuksista menee enemmän veroja. Nämä voi ihan laskea, kun tietää miten paljon on ansaittu ansiotuloja (ja maksettu veroja) ja samoin sosiaalietuisuuksia.

Mä kävin juuri verotoimistossa laskettamassa uuden kortin, kun ymmärsin netistä, että itse sitä ei saisi laskea sitä prosenttia. Korottaa voi. Ja tuli ihan käsittämättömän pieni prosentti, kun töissä olen tänä vuonna ollut ehkä yhteensä 3kk.

ainut ongelma on siinä että siellä vero.fi:ssä pitää kirjautua pankkitunnuksilla ja mä en pääse ku omaani.. joten se siitä tarkistuksesta koska oma verotus on kunnossa :)näillä tuloilla palautuksia tulee vuosittain n.6-68e :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä kävin juuri verotoimistossa laskettamassa uuden kortin, kun ymmärsin netistä, että itse sitä ei saisi laskea sitä prosenttia. Korottaa voi. Ja tuli ihan käsittämättömän pieni prosentti, kun töissä olen tänä vuonna ollut ehkä yhteensä 3kk.

Verokortin prosenttia ei saa alentaa itse. Mutta uuden verokortin voi laskettaa netissä. Ei tartte verotoimistoon saakka mennä jos haluaa pienemmän veroprosentin. Uusi kortti tulee postissa päivässä-kahdessa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Jos lasket netissä uuden verokortin ja siihen tulee pienempi prosentti kuin aikaisemmin, se on ihan ok ja niin saa tehdä. Mutta niin ei saa tehdä, että muuttaaa vanhaan voimassa olevaan korttiin pienemmän prosentin. Suurentaahan sitä prosenttia saa ihan niin paljo kuin haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja myy:
ainut ongelma on siinä että siellä vero.fi:ssä pitää kirjautua pankkitunnuksilla ja mä en pääse ku omaani.. joten se siitä tarkistuksesta koska oma verotus on kunnossa :)näillä tuloilla palautuksia tulee vuosittain n.6-68e :D

Hei sen vero-% voi laskea ihan ilman mitään tunnuksia. Siitä saa sitten tiedon, että onko tarvetta muuttaa verokorttia vai ei. Jos on, niin sitten on-line noilla pankkitunnuksilla tai SOITTAMALLA verotoimistoon. Numero löytyy kyllä noilta sivuilta.

Onhan siellä se veroprosentti laskuri

Laskemiseen ei tarvita mitään tunnareita (siis veroprosenttilaskuri). Jos tilaat uuden kortin, se on eri asia

Jos menet www.vero.fi ja siitä veroprosenttilaskuri ja alhaalta ...laskuri 2008 niin siinä voi laskea kirjautumatta veriprosentin syöttämällä alkuvuoden luvut. Eikä kysytä tunnuksia tms, eli ne voi olla vaikka päästä keksityt luvut jos on tylsää =)

Mutta miksei mies hoida tätä itse? Ethän sä voi verotoimistostakaan hakea toiselle verokorttia... vai voiko muka?

Itse olen ollut työssä verotoimistossa ja mielestäni se on harmillista, miten vähän ihmiset ymmärtävät noista verojutuista. Jos kaikki tietäisivät sen, että veroprosentti lasketaan vuositulojen mukaan, moni varmasti välttyisi niiltä ikäviltä mätkyiltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelijä:

Mutta miksei mies hoida tätä itse? Ethän sä voi verotoimistostakaan hakea toiselle verokorttia... vai voiko muka?

Kyllä ainakin pienillä paikkakunnilla voi hakea aviopuolisolle kortin. Eikä välttämättä tarvi edes henkkareita näyttää ;)

Yhteistyössä