Verotuksesta ja perintö-asioista tietävät!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvokaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvokaa

Vieras
Niin,tilanne on tämä. Mummoni omistaa tontin josta olen kiinnostunut.
Mummo on kuitenkin suht seniili joten jonkun muun on hoidettava kaupat jos ne tehdään.
Jos ja kun kaupat tehdään,miten maan hinta määritellään? Kiinteistövälittäjällä vai millä?
Jos taasen mummo testamenttaa maan mulle,mitä veroja joudun maksamaan ja onnistuuko? Äitini on aikoinaan myynyt perintö-osuutensa,ilmeisesti hänellä ei ole tekemistä perinnön yms kanssa. Hänellä muutama sisarus.
Mielipiteitä ja neuvoja,oon hukassa näitten kanssa.:(

siis mummosi omistaa sen tontin yksin? ja huonohappinen mummo? sit se on vähän pidempi prosessi,koska hänelle olis tehtävä tutkimukset,jossa todetaan,että hän tarvitsee edunvalvojan..

ja jos perisit tontin testamentissa, niin sit siitä tulee ihan normaalit perintöverot,jotka määräytyy tontin arvon mukaan. Onko tontti rakennuskelpoinen? Onko kaavoitettu alue?

ja jos taustalla on muita mahdollisia perillisiä, niin siitä saattaa tulla todella likainen soppa..ongelma on se,että mummosi ei taida olla kelpoinen itse tekemään päätöksiä ja tutkimuksien myötä muut perilliset saa tiedon toimenpiteistä..

Niin siis unohdin kertoa että hällä on jo edunvalvoja. Omistaa yksin tontin ja on hyvässä kunnossa mutta muisti pätkii rajusti. Tontti on rakennuskelponen,haaveissa rakentaa sille. Mutta miten sen arvo siis arvioidaan? Toki maksan siitä käypän arvon mutta silti en haluaisi kiskurihintaa maksaa koska tontti kuitenki suvussa.

no sitr tässä tilanteessa neuvottelut käydään edunvalvojan kanssa..arvion antaa kiinteistövälittäjä..ja niitä arvioita kannattaa pyytää muutamia,koska JOS vastaan astuu joku ihan uusi ja kokematon, niin tontin arvo voi olla hyvinkin virheellinen..eli aloita keskustelut edunvalvojan kanssa..

meillä eka kiinteistövälittäjä sanoi talon arvoksi 80 000?..ja kertoi,että ei ole koskaan myynyt vanhoja taloja..meillä arvio tarvittiin pankkia varten..toinen kiinteistövälittäjä ilmoitti arvoksi 150 000 - 160 000? ja kertoi,että itse harrastaa 100-vuotta vanhojen talojen laittoa.

Juu selvä. Mietin vaan miten tässä käy kun yksi sisaruksista on ahne ja kontrolloi mummoa paljon. (siis on tehny sitä aina). Pitäskö mun kuitenki puhua sen kanssa tästä ensin. ? Mummon kanssa vois puhua kanssa lisää,ainoa este on vaan että muistaako edellisestä keskustelusta mitään. Sillä on kuitenkin järkeviä päiviäkin..

Jonkinlaisen kuvan kiinteistön käyvästä arvosta voisit saada tutustumalla samalla alueella toteutuneiden kiinteistökauppojen tietoihin, jotka ovat julkisia. Maanmittauslaitoksen sivuilla kerrotaan, miten tällaista tietoa voi saada http://www.maanmittauslaitos.fi

no..mummosi omistaa tonti eikä siihen oikeen voi muut perilliset inahtaa,jos edunvalvoja sen kaupan hyväksyy ja hinta on laillinen/normi hinta sen kokoisesta tontista..

ja se ahne sukulainen aiheuttaa sulle vaan harmaita hiuksia,joten jätä hänet väliin ellei edunvalvoja muuta sano.

aina pitää muistaa se,että PERILLISET on PERILLISIÄ vasta kuoleman jälkeen..ja luulisi,että järkevä edunvalvoja voisi jopa suositella tontin myymistä..rahathan tullaan tallettamaan ja sukulaiset saa sit siitä omansa..ellei se täti odota arvonnousua..