veroprosentti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja verokarhu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ulpu74:
Siis verotuksessako korkovähennykset miehen hyväksi? Onko se mahdollista, jos omistus asunnosta on puoliksi? Me omistetaan asunto puoliksi, joten korot menevät automaattisesti verotuksessa puoliksi kummankin hyväksi.

Yhdessä kun käy verotoimistolla (tai puhuu puhelimessa) niin korot saa siirrettyä vain toiselle. Meillä oli viime vuonna niin että kaikki korkojen vähennykset olivat miehellä. Omistamme asunnon puoliksi.

Alkuperäinen kirjoittaja +-:
Ja mä en ymmärrä, että jos ei ole mitään korkovähennyksiä tai muita, miten ihmeessä jollain voi olla alle 20%. Mä olen kolmen vuoden kotona olon aikana lasketuttanu aina uuden kortin. Veroprosentti on vaihdellu 21-25 välillä, riippuen mitä tukea millonkin oon saanu. Palautuksia on tullu 20-30€.

no tietysti riippuu siitä kuinka suuret tulot muuten on. jos palkka on jotain 5000 euroa kuussa niin kai se äippärahakin silloin suuri on. mutta itselläni siis bruttopalkka on 1900 euroa kuussa, joten äippärahaa saan jotain 1200-1300 euroa bruttona, kyllä silloin veroprosentti on alle 20. töissä ollessani veroprosenttini on noin 25 (jos sitäkään). sulla varmaan on sitten paljon paremmat tulot kuin mulla. hoitovapaalla veroprosenttini olisi todella pieni mutta en ole sitä lasketuttanut, otan palautuksina, niin on ainakin joululahjarahat :)

Alkuperäinen kirjoittaja en tajua:
asunnonkoroista ym en tiedä mitään mutta vastaisin vain noihin veroprosentteihin. aina välillä täällä törmää ihmisten väitteisiin että äippälomalla on suurempi veroprosentti kuin jos olisi töissä. menee mulla yli ymmärryksen. itselläni (bruttopalkka kuussa n. 2000 euroa), töissä ollessani veroprosentti on jotain 25 %:n hujakoilla. kun jäin ensimmäiselle äippälomalle (toukokuussa) lasketutin sosiaalietuuksia varten verokortin, prosentiksi tuli muistaakseni n. 13. ihan maalaisjärjellä niin tottakai tulee pienempi veroprosentti kun veroprosentti oli muuten laskettu koko vuoden työtuloja varten. toki sosiaalietuuksista ei tehdä kaikkia vähennyksiä mutta ei se niin paljon vaikuta. tietenkin mikäli on vain verokortti töihin ja prosentti esim 18 eikä lasketuta sosiaalietuuksia varten verokorttia niin silloinjan kela ottaa aina vähintään 20 % ja siis veroprosnetin korotettuna 2:lla prosenttiyksiköllä, perustuen juuri siihen että vähennyksiä ei tehdä sosiaalietuuksista kuten työtuloista. mutta pointti onkin lasketuttaa verokortti SOSIAALIETUUKSIA varten. tuli varmaan sekava selitys, mutta itse en vain ymmärä mikä tässä on vaikeata käsittää... jos kortin lasketutta oikein niin vweroprosentti on kyllä äippälomalla huomattavasti pienempi kuin jos olisi töissä!

Sinun kohdallasi kuten sanoit ehdit olla miltein puoli vuotta töisäs jolloin oalkastasi perittiin veroa jo sen verran ättä äitiys ja venhempairahoista ei enään niin paljon tarvitse. Mutta jos on milteinkoko tai jopa ihan kokovuoden kelan rahoilla niin vero% on suuri. Mulla on lasketta vaun kh-tukea varten ja tulot on vajaa 8000e tänä vuonna kun koko vuoden ole kh-tuella ja vero% on 19.5%. Palkkatulon verokortissa on 12% ja tuloraja 15000e.

Alkuperäinen kirjoittaja Ulpu74:
Siis verotuksessako korkovähennykset miehen hyväksi? Onko se mahdollista, jos omistus asunnosta on puoliksi? Me omistetaan asunto puoliksi, joten korot menevät automaattisesti verotuksessa puoliksi kummankin hyväksi.

On se mahdollista, muttei välttämätöntä, jos itsellä menee veroja enemmän kuin asuntolainan alijäämähyvitys on. Minä en siirrä korkovähennyksiä miehelle, koska pystyn hyödyntämään lainan korkovähennykset itse.

Yhteistyössä