Veroprosentti äitiyslomalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KesäQ
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

KesäQ

Vieras
Millainenhan on veroprosentti, jos jää äitiyslomalle suunnilleen toukokuun puolessa välissä ja työssäoloajalta on tietenkin maksanut ihan normaalin verokortin mukaisen prosentin. Eli putoaako veroprosentti äitiyslomalle jäämisen myötä?

Päasiallisesti Kela laittaa palkkatulon veroprosentti+2%.

Voit hakea myös uuden verokortin ihan sosiaaliettuutta varten, mutta tässäkään ei ainakaan ratkaisevasti veroprosentti laske. Äityislomalta kun ei voi tehdä tulonhankkimisvähennyksiä, niin verottaja ei näitä vähennä. Tämän on minulle kerrottu olevan syy.

No mutta prosenttihan riippuu ihan tulotasostasi. Kokonaisverosi määräytyy vuositulojesi mukaan. Verotoimisto laskee sinulle muutosverokorttiin pidätysprosentin kelalle, kun soitat ja kerrot siihen mennessä kertyneet tulot ja ennakonpidätykset, sekä vielä samana vuonna maksettavat tulot ja etuudet.

Jäin ite äippälomalle viime syyskuussa. Töissä prosentti oli 23, mutta lasketin sen uudelleen ja se oli loppuvuoden 0.
Tänä vuonna se on äippärahalle 18,5. Ei huvita maksella kamalasti veroja muutenkin siitä surkeasta äippärahasta.... Mä haluun ne rahat heti käteen enkä sitten maksimipalautuksina parin vuoden päästä.

Kannattaa ehdottomasti hakea uusi verokortti sosiaalietuuksia varten ja palkkatuloa varten (eli jos saat lomarahoja tms. vielä loppuvuonna työnanatajalta). Laske etukäteen paljonko saat kelalta loppuvuonna ja paljonko työpaikalta. Kyllä se veroprosentti putoaa edes hiukan.

Ilman muuta kannattaa hakea muutosverokortti, koska vuositulosi putoavat. Samalla laskee veroprosenttisikin. Vero% nousee tuolla 2 prosentilla vain, jos en hae uutta verokorttia, mutta siinä ei ole mitään järkeä.

Töissä ollessani veroprosenttini oli n. 20,5 ja vanhempainvapaalla 17,5.

Kannattaa tosiaa käydä lasketuttaan uusi verokortti. Mä jäin erityisäitiyslomalle viime jouluna, virallinen äippäloma alko kesäkuussa ja en sitte vuoden alussa käyny laskettaan uutta verokorttia vaan menin vain sen mukaan mikä tuli, prosentti tais olla 16.. No sitte viimein kesäkuussa rohkaistuin ja kävin laskettaa uuden veroprosentin niin huhheijaa, 26. Tuntui melkoisen isolta, mut niin kävi ku makselin liian vähä alkuvuoden. Työnantajalle sain myös oman kortin ku sieltä tuli kesälomarahat. Asuntolainaa ei huomioitu, ku mieluummin tulis sit vaik vähä palautusta..

Siis apua nyt!

Mä en ole hakenut mitään uutta verokorttia. Mun uusi verokortti vuodelle 2007 menee näin: 13 000 euroon saakka 13% ja sen yli menevä osa 33% veroa. Olen ollut nyt äitiyslomalla kolme viikkoa.
Mitä mun pitää tehdä, kannattaako hakea uutta verokorttia (ja miten se tapahtuu)? Tulen olemaan koko tän vuoden kotona.
Olen siis todella uuno näissä veroasioissa ollut aina!

Mä olen käsittänyt että äitiys- ja vanhempainpäivärahasta menee aina vähintään 20% veroa, eli mulla ei olis mitään hätää (=ei suuria mätkyjä myöhemmin..). Olenko väärässä?

Kiitos tuhannesti jos joku osaa auttaa.

Juu parempaa päivänpaistetta vaan Jeesukselle ;).

Hannaa:lle: kannattaa soittaa sinne verotoimistoon!! Mitään peruuttamatonta ei kuitenkaan ole ehtinyt tapahtua kun vuosi on vielä alussa ;)!!

Mulla kävi niin esikoisen äitiysloma-aikana että oli porrastettu verokortti: kuukaudessa tietty summa ja ylimenevästä lisäprosentilla. Joku viisaampi alunperin varoitteli tuosta yhdistelmästä mutta enhän minä tyhmänä uskonut.. mätkyjä tuli reippaasti eli yhteensä n. 350€.. ei ollu kiva tilanne hoitovapaalla.. Joten tarkkana naiset =)!!!!!

No entä, onko merkitystä ja mitä eli kannattaako hakea uusi verokortti myös esim. kun joutuu työttömyyskassan jonoon, työttömyyskassojen maksamalle ansiosidonnaiselle?

Tuntuisi, että aina tietysti kannattaa hakea jos veroa maksaisi vähemmän... eli taisi olla tyhmä ajatus kysyä nyt tuotakin selvyyttä :/

Minäkään en muuttanut veroprosenttia äitiysloman ajaksi ja sain mahtavan veronpalautuksen, joka kyllä lämmitti mieltä silloin. Tälläkin hetkellä teen osittaista hoitovapaata normaalilla verokortilla tietäen, että rahat kyllä palutuvat aikanaan.

Yhteistyössä