Kuka tajuaa lapsiperheiden tukien verotusta?

Siis: KELA ilmoittaa verotuksen menevän palkkatulojen verotuksen perusteella plus 2%. Ottavat kuitenkin vähintään 20% ellei toimita muutosverokorttia.

Mulla veroprosentti on vain 7,5, koska olen siirtynyt suoraan opiskelumaailmasta äitiyslomalle (Nyt tosin jo kotihoidontuella, mutta kohta taas siirtymässä äitiysrahalle).

20% verotusta perustellaan sillä, että tulosta ei mene muita maksuja (eläkemaksuja ym, mitä taas palkkatulosta menee, jotka ovat vähennyskelpoisia verotuksessa).

Tuntuu aika hurjalta, että töissä, jos tienaan 15.000? vuodessa (joka mulla nyt tulorajana), veroprosentti on vain 7,5, mutta nyt kun "tienaan" kotihoidontuella ja äitiysrahalla + vanhempainrahalla n.11.000? vuonna 2008, niin veroprosentti onkin 20!!!

Ja itseasiassa kotihoidontuki (jota saan pikkusen vielä tässä kuussa ja sitten taas 2008 lopussa) meneekin sivutuloprosentin mukaan eli mun tapauksessa 31,5% !!! Kyllä tää maa todella tukee lapsiperheitä... |O
 
tota mäkin oon ihmetelly.. kun saan sen just minimin eli 15,20 päivältä äippärahaa ja siitäkin pitää sit verottaa.. onneksi nyt vain 3% lähtee veroja kun tajusin käydä tekemässä sen muutosverokortin mutta silti.. on se aika kummaa..
 
Mie oon ihan hukassa :snotty:

Äitiysloma alkoi 24.12.2007...töistä saan täyttä palkkaa tuonne maaliskuulle asti, jonka jälkeen "tipun" äitiyspäivärahalle...
Nyt kun nää uudet verokortit tulee, niin mihin mä toimitan ja mitäkin??? :eek: :eek: :eek:

Auttakaa :wave: :wave:
Ekaa kertaa olen tällein raskaana, että töissäkin olen ehtinyt olemaan, niin on ihan nyt outo juttu :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Mie oon ihan hukassa :snotty:

Äitiysloma alkoi 24.12.2007...töistä saan täyttä palkkaa tuonne maaliskuulle asti, jonka jälkeen "tipun" äitiyspäivärahalle...
Nyt kun nää uudet verokortit tulee, niin mihin mä toimitan ja mitäkin??? :eek: :eek: :eek:

Auttakaa :wave: :wave:
Ekaa kertaa olen tällein raskaana, että töissäkin olen ehtinyt olemaan, niin on ihan nyt outo juttu :D
palkkaa varten toimitat verokortin työnantajalle ja sit sosiaalietuuksia varten omansa kelalle eli sitä vanhempainrahaa ja tulevaa kotihoidontukea ajatellen.
mä tein viimeksi niin että laskin paljonko sitä palkkaa tulee lomarahoineen(kysyin palkanlaskijalta)ja paljonko tulee kelalta ja soitin sit verotoimistoon ja pyysin uuden kortin.
kelalle menee automaattisesti sit ilmoitus siitä verokortista eli sinne en varsinaisesti lähettänyt mitään.

 
Kaikkein helpoin on tehdä muutosverokortti netissä ja arvioida tulot mieluummin hieman yläkanttiin niin ei tarvitse mätkyjä pelätä.
Etuuksille voi laskea oman verokortin ja laittaa senkin alkamaan haluamastaan ajankohdasta. Tieto menee suoraan Kelalle.

http://portal.vero.fi/public/default.aspx?nodeid=7788&culture=fi-FI&contentlan=1
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tuittupää:
Kaikkein helpoin on tehdä muutosverokortti netissä ja arvioida tulot mieluummin hieman yläkanttiin niin ei tarvitse mätkyjä pelätä.
Etuuksille voi laskea oman verokortin ja laittaa senkin alkamaan haluamastaan ajankohdasta. Tieto menee suoraan Kelalle.

http://portal.vero.fi/public/default.aspx?nodeid=7788&culture=fi-FI&contentlan=1
No tätä en ole tiennytkään!Kiitos :flower: :flower:

 
Öööh, joo B) :kieh:

Väännän rautalangasta ;)

Eli kun se kortti tulee, niin vien sen työnantajalle??
Mulla se prossa ainakin viime vuonna oli joku 15%, tarviikohan sitä muutella? :whistle: Siis lähinnä pienentää, kun maaliskulta tipun ä.rahalle?
Ja että Kelaan en vie mitään lappuja..?? :whistle:

Mie oon tyhymä :headwall: :LOL: Koittakaa kestää ;)
 
Siis mä soitin verottajalle tästä asiasta ja sieltä kerrottiin, että KELA ottaisi AINA vähintään sen 20% ennakonpidätyksenä. Tämä on siis minimi ja tarkoitus periaatteessa suojella suurempituloisia (jos veroprosentti olisi vaikkapa noussut KELAN "tietämättä" 25 %:iin). Veroprosentti on siksi niin suuri, että sosiaalietuuksista ei mene niitä muita maksuja, jotka taas ovat normaalisti vähennettävissä verotuksessa.

Muutosverokortin pitäisi siis olla SUUREMPI kuin tuo 20%, jos haluaa välttää mätkyt (jos siis prosentti noussut "yllättäin" eikä KELA ole saanut vielä tietoa).

Mäkään en voi ymmärtää tätä periaatetta, jos asia todella on noin, miten verottaja sen mulle selitti (todella ystävällinen henkilö kuitenkin :flower: ) . :headwall:

Aion mennä lippujen, lappujen, korttien ja päätösten kanssa verotoimistoon ja kysellä, että mitä häh!? Mulla kun noissa kaikissa laskureissa aina sekottaa kaikki lainojen korkovähennykset ym, niin aina tuntuu, ettei oikeesti ihan tarkkaan tiiä kaikkia... :ashamed:
 
Mä oon kans ihmetelly tätä asiaa. Vuoden 2006 keväällä jäin äitiyslomalle ja sillon kävin vartavasten verotoimistossa lasketuttamassa uuden kortin kun ajattelin, että prosentti kuitenki pienenee kun minimi äitiyspäivärahalle jäin. Prosentiks kuitenki pärähti tuo 20 ja se virkailijaki laski sen moneen kertaan ja ihmetteli sitä, mutta ei se siitä mihinkään muuttunu.

Sitten taas mun ystävä jäi äitiyslomalle viime kesänä ja sen prosentti on jotain 4 luokkaa ja sitäkin oli jo nostettu ylöspäin. Ja tämä mun ystävä ihmetteli sitä ja sano, että eikö se Kela jokatapauksessa vie sen 20%, niin se virkailija oli vaan vastannu, että "ei sillä sellasta oikeutta ole!"

Sitä vaan ihmettelen, että kun nämä meidän verokortit on varmastikin laskettu samoilla laskureilla, niin miten mulle voi tulla automaattisesti 20% ja toiselle alle 4%?!?! Ei oikein ymmärrä näitä verojuttuja, mutta en oo sitten jaksanu alkaa asian kans enempää riehumaankaan. Kylläpä ne ylimääräset sieltä takasi tulee. Hurjaa se silti on, että vähästä viedään vielä paljon verojaki!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Öööh, joo B) :kieh:

Väännän rautalangasta ;)

Eli kun se kortti tulee, niin vien sen työnantajalle??
Mulla se prossa ainakin viime vuonna oli joku 15%, tarviikohan sitä muutella? :whistle: Siis lähinnä pienentää, kun maaliskulta tipun ä.rahalle?
Ja että Kelaan en vie mitään lappuja..?? :whistle:

Mie oon tyhymä :headwall: :LOL: Koittakaa kestää ;)
Mitä viddua... :/ Mä en oo muuten ees ajatellu koko asiaa... :headwall: Mulla tulee kans ekaks palkka työnantajalta, jolle siis postitin uuden verokortin sutena heti kun se tuli, mutta pitäiskö mun sit lasketuttaa uus kortti Kelan rahoja varten? :/ Niin, ja sit jos verotetaan "liikaa", niin saahan ne kuitenkin sit palautuksina takaisin... Taidan olla niin laiska, etten jaksa lasketuttaa, saati laskea itte tuolla veroviraston nettisivuilla uutta prosenttia... :whistle: Se on jotenkin niin vaivalloista, kun pitäis kaikki lainankorotkin sun muut miettiä ja arvioida se Kelan raha, kun ei oo päätöstä näkyny, vaikka rv 35+3... B)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Änkkäpöö:
Mä oon kans ihmetelly tätä asiaa. Vuoden 2006 keväällä jäin äitiyslomalle ja sillon kävin vartavasten verotoimistossa lasketuttamassa uuden kortin kun ajattelin, että prosentti kuitenki pienenee kun minimi äitiyspäivärahalle jäin. Prosentiks kuitenki pärähti tuo 20 ja se virkailijaki laski sen moneen kertaan ja ihmetteli sitä, mutta ei se siitä mihinkään muuttunu.

Sitten taas mun ystävä jäi äitiyslomalle viime kesänä ja sen prosentti on jotain 4 luokkaa ja sitäkin oli jo nostettu ylöspäin. Ja tämä mun ystävä ihmetteli sitä ja sano, että eikö se Kela jokatapauksessa vie sen 20%, niin se virkailija oli vaan vastannu, että "ei sillä sellasta oikeutta ole!"

Sitä vaan ihmettelen, että kun nämä meidän verokortit on varmastikin laskettu samoilla laskureilla, niin miten mulle voi tulla automaattisesti 20% ja toiselle alle 4%?!?! Ei oikein ymmärrä näitä verojuttuja, mutta en oo sitten jaksanu alkaa asian kans enempää riehumaankaan. Kylläpä ne ylimääräset sieltä takasi tulee. Hurjaa se silti on, että vähästä viedään vielä paljon verojaki!
Veroprosenttiinhan vaikuttaa myös muut asiat, kun pelkät palkkatulot.
 
Tuittupään kysymykseen, niin olin silloin ja olen vieläkin opiskelija, eikä palkkatuloja ole, joten pienestä prosentista tuskin on kiinni. Ja toistaseks tämä mun yksi ystävä on ainut lähipiiristä, jolla tiedän olevan pienempi % kun 20. Kaikille muille, töissä olleille ja opiskelijoille, on tullut tuo 20% ja vartavasten äitiyspäivärahaa varten ovat sen lasketuttaneet. Tiiä häntä sitten oikein että mikä tässä on takana. Mutta se ainaki pitäis olla varmaa, että liian vähää en tällä hetkellä veroja maksa :LOL:

Evaellen myöhäseenpä on sulla päätös jääny, kun eikös se äitiyslomakin kohta ala!?! Toivottavasti tulee pian ja ehdit saada nämä perhanan veroasiat kuntoon :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Änkkäpöö:
Evaellen myöhäseenpä on sulla päätös jääny, kun eikös se äitiyslomakin kohta ala!?! Toivottavasti tulee pian ja ehdit saada nämä perhanan veroasiat kuntoon :)
Äippäloma on alkanu jo 2.1., mutta työnantaja maksaa siis palkan ekalta kolmelta kuukaudelta (ja verot menee tietty samat kuin palkastakin), et ei oo Kelan päätöksellä kiirus. =) Joskus marraskuussa juttelin palkanlaskijan kanssa näistä, niin sanoi, että tavallisesti Kela on laittanu sen päätöksen vasta vähän ennen ku työnantaja lopettaa palkanmaksut. :/ Että toivon, että saan sen Kelan päätöksen tossa sanotaanko maaliskuussa... Aiemmin ei kiirettä. :whistle: Äippäpakkauksesta sain kyllä päätöksen hyvissä ajoin ja kamat on pestynä kaapissa. =) Sit siitä Kelan rahastahan vois hakea pienemmän prosentin, mutta pieneniskö se sit loppujen lopuks kovin paljoa, kun eikse oo 75% palkasta se "pienin" palkan mukaan määräytyvä vanhempainrahan määrä? vanhempainrahakausi päättyy mulla marraskuussa, jonka jälkeen aattelin pidellä lomat pois, joten kotihoidontuki tulis kyseeseen vasta v. 2009 alusta ja sit voikin jo toimittaa uuden kortin... :/ Tätä olen nyt sit tämän aamun pähkäillyt... :/
 
Eli kun se kortti sitten tulee, niin toimitan sen normaaliin tapaan työnantajalle ja thats it :whistle:
En mie taija Kelalle alkaa mitään muuttelee, kun saahan sen sit palautuksina takas, jos liikaa ottaavat :whistle: 20% taitaa olla se prosentti siinä...
Mie sain jo joskus..hmm..marraskuussa ä.rahapäätöksen, äitiysloma alkoi 24.12 ja palkkaa saan sinne maaliskuulle...et aikamoinen vaihtelu näissä, et millon päätöksiä saa :whistle:
 
Äippäloma on alkanu jo 2.1., mutta työnantaja maksaa siis palkan ekalta kolmelta kuukaudelta (ja verot menee tietty samat kuin palkastakin), et ei oo Kelan päätöksellä kiirus. =)

Tuotapa en hoksannukaan, kun en oon niin työelämässä raskaana ollessa ollu =)

 
Soitin sit tänään kuitenkin verotoimistoon, että kannattaako Kelan rahaa varten tilata uusi kortti, niin ehdottomasti kuulemma kannattaa. Mullahan on siis niin, että ekat kolme kuukautta työnantaja maksaa täyttä palkkaa, jolloin verotus on siis sama kuin palkassa (20%), mutta verovirkailijan mukaan :attn: Kelan rahalle siirryttyä, voi veroprosentti nousta, vaikka maksettava summa on pienempi kuin palkka! :eek: Mä olin, että mitä v*ttua!!!??? Mut niin se vaan kuulemma menee... :eek: :/ Että ei välttämättä sit ois ees palautuksina tulossa, vaan jopa mätkyjä... :kieh: Ja sit kun meillä on viime vuonna ostettuna tää asunto, niin ne korotkin pitää siihen sit laittaa... No, täytyy hakea sit se uus verokortti netistä, kunhan Kelan päätös nyt yleensäkään ees tulis... ARGH! :kieh:

 
Alkuperäinen kirjoittaja evaellen:
Soitin sit tänään kuitenkin verotoimistoon, että kannattaako Kelan rahaa varten tilata uusi kortti, niin ehdottomasti kuulemma kannattaa. Mullahan on siis niin, että ekat kolme kuukautta työnantaja maksaa täyttä palkkaa, jolloin verotus on siis sama kuin palkassa (20%), mutta verovirkailijan mukaan :attn: Kelan rahalle siirryttyä, voi veroprosentti nousta, vaikka maksettava summa on pienempi kuin palkka! :eek: Mä olin, että mitä v*ttua!!!??? Mut niin se vaan kuulemma menee... :eek: :/ Että ei välttämättä sit ois ees palautuksina tulossa, vaan jopa mätkyjä... :kieh: Ja sit kun meillä on viime vuonna ostettuna tää asunto, niin ne korotkin pitää siihen sit laittaa... No, täytyy hakea sit se uus verokortti netistä, kunhan Kelan päätös nyt yleensäkään ees tulis... ARGH! :kieh:
Palkan veroprosenttia pienentää ansiotulovähennys, jota ei taas sosiaalietuuksista saa. Siksi äitiyspäivärahassa voi olla suurempi prosentti kuin palkassa.
 
Tässä verotuksesta:
Eli jos et erikseen lasketuta muutosverokorttia sosiaalietuudelle (Kelan tuet) niin sitten ottavat palkkaveroprosentti + 2%-yksikköä (mikäli veroprosenttisi yli 20%) tai sitten sen 20% (mikäli palkkaveroprosenttisi alle 20%).

ja jos taas lasketat sen muutosverokortin sosiaalietuudelle, niin Kela perii sitten tasan sen muutosverokortin veroprosentin mukaan, vaikka se olis 4% tai 44%.

--> aina kannattaa lasketuttaa muutosverokortti vuoden alussa tai kun muuttuu palkkatyöstä Kelan tuille tai toisinpäin, koska verotusperusteet on erilaiset eli prosentitkin on erilaiset. Jos saat sekä palkkaa että etuutta saman kalenterivuoden aikana, niin silloinkin kannattaa lasketuttaa muutosverokortti.
Ota ylös paljonko olet tänä vuonna tienannut mitäkin tuloa (etuus/palkka), paljonko olet niistä kustakin veroa maksanut ja paljonko tulet loppuvuonna ansaitsemaan. Ja lisäksi vähennykset eli esim. asuntolainan korot. Sitten soitto verotoimistoon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Villapeitto:
Siis mä soitin verottajalle tästä asiasta ja sieltä kerrottiin, että KELA ottaisi AINA vähintään sen 20% ennakonpidätyksenä. Tämä on siis minimi ja tarkoitus periaatteessa suojella suurempituloisia (jos veroprosentti olisi vaikkapa noussut KELAN "tietämättä" 25 %:iin). Veroprosentti on siksi niin suuri, että sosiaalietuuksista ei mene niitä muita maksuja, jotka taas ovat normaalisti vähennettävissä verotuksessa.

Muutosverokortin pitäisi siis olla SUUREMPI kuin tuo 20%, jos haluaa välttää mätkyt (jos siis prosentti noussut "yllättäin" eikä KELA ole saanut vielä tietoa).

Mäkään en voi ymmärtää tätä periaatetta, jos asia todella on noin, miten verottaja sen mulle selitti (todella ystävällinen henkilö kuitenkin :flower: ) . :headwall:

Aion mennä lippujen, lappujen, korttien ja päätösten kanssa verotoimistoon ja kysellä, että mitä häh!? Mulla kun noissa kaikissa laskureissa aina sekottaa kaikki lainojen korkovähennykset ym, niin aina tuntuu, ettei oikeesti ihan tarkkaan tiiä kaikkia... :ashamed:
Tässä yllä oli pari asiaa mitkä pisti silmään, että ajattelin kommentoida ;)
* Kela ottaa vähintään sen 20% VAIN SILLOIN, jos ei lasketuta etuuksille muutosverokorttia eli silloin kun Kela käyttää palkkatuloille laskettua verokorttia. Näinhän ei kannata antaa olla vaan lasketuttaa etuuksille muutosverokortin.
* Veroprosenttiin vaikuttaa moni asia, joten tuo, että muutosverokortin prosentin pitäisi olla yli 20% ettei tule mätkyjä, ei pidä paikkaansa.
 
Itse hain eilen muutosverokortin Verovirastosta. Prosentiksi sain 18% Kelalle ja 18% työnantajalle (maksaa 3 kk palkan + lomarahat). Verovirastosta toimittavat suoraan muutoskortin Kelalle, jos itse niin haluaa. Meillä oli asuntolainan korkojen vähennyksiä otettu kyllä laskelmissa mukaan, ja uskoisin että vaikuttaa vaikka saisi vain etuuksia.
 

Yhteistyössä