Veroprosentista kotihoidontuella...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :-)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:-)

Vieras
Neuvokaa nyt tyhmää, täytyykö verokortti toimittaa Kelaan vai työpaikalle vai ei kumpaankaan nyt kun olen kotihoidontuella koko tämän vuoden? Eikös Kela saa tietoonsa veroprosentit suoraan verotoimistosta? Ja toinen juttu, kannattaako prosenttia käydä laskemassa vai ei jos se on 19%?

Mut onko totta että jos prosentille ei tee mitään niin verotetaan automaattisesti 20%? Mua se ei siinä mielessä haittais, koska sitten sais varmemmin palautuksia tulevaisuudessa...

Alkuperäinen kirjoittaja :-):
Mut onko totta että jos prosentille ei tee mitään niin verotetaan automaattisesti 20%? Mua se ei siinä mielessä haittais, koska sitten sais varmemmin palautuksia tulevaisuudessa...

Tosta en kyl tiedä, mun papereissa tais lukea kun ekan päätöksen sain,että menee se 60 % jos ei toimita verokorttia.

Mutta soita verotoimistoon, siihen luottaisin enemmän kuin kelaan,

Alkuperäinen kirjoittaja emmy83:
kotihoidontukea varten pitää joka vuosi tehdä oma verokortti(prosentti) verotoimistosta. AJ kyllä tarvitsen sen verokortin muuten menee 60 % veroa.

Just joo, ei kyllä ole näin!
Automaattisesti menee suoraan, itse ei tarvitse tehdä mitään. Itse en ole koskaan tehnyt mitään verokorttini kanssa ja aina sieltä on lähtenyt se 20% veroja, ja aina olen saanut palautuksia!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kotihoidontukea varten pitää joka vuosi tehdä oma verokortti(prosentti) verotoimistosta. AJ kyllä tarvitsen sen verokortin muuten menee 60 % veroa.

Automaattisesti menee suoraan, itse ei tarvitse tehdä mitään. Itse en ole koskaan tehnyt mitään verokorttini kanssa ja aina sieltä on lähtenyt se 20% veroja, ja aina olen saanut palautuksia!

jaa no itse juuri soitin verotoimistoon ja sieltä sanoivat mulle että joka vuosi tehdä oma veropäätös vai mikä se nyt on , mulla voi ehkä vaikuttaa muut tulot..

Ota yhteyttä verotoimistoon tai lasketuta veroprosentti www.vero.fi sivuilla. Ja verokortti etuudelle, jolloin voit hyvinkin saada veroprosentin, joka on alle 20 %.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

jaa no itse juuri soitin verotoimistoon ja sieltä sanoivat mulle että joka vuosi tehdä oma veropäätös vai mikä se nyt on , mulla voi ehkä vaikuttaa muut tulot..

No miksi sitten annat väärää tietoa jos sulla on kerran muitakin tuloja? Ap:lla ei ollut muita tuloja ja siksi kyseli.

Miksi etuuksia verotetaan ankarammin kuin palkkatuloja?

Palkkatulojen verotus on lievempää kuin etuuksien ja eläkkeiden verotus, koska palkkatuloista voidaan viran puolesta tai verovelvollisen vaatimuksesta tehdä erilaisia vähennyksiä. Osa ansiotuloista tehtävistä vähennyksistä myönnetään vain palkansaajille. Etuuksista ja eläkkeistä näitä vähennyksiä ei saa.

Verohallinnolta kerran vuodessa saatava verokortti on laskettu palkkatuloa varten, eikä se sellaisenaan sovellu erilaisten etuuksien ennakonpidätyksen toimittamiseen oikean suuruisena.

Etuuksia ovat mm. työttömyys- ja sairausajan päiväraha, lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuki, erityishoitoraha, äitiys-, isyys- ja vanhempainpäiväraha, osittainen hoitoraha, kuntoutusraha, työmarkkinatuki, vuorottelukorvaus, koulutustuki ja starttiraha. Eläkkeitä varten lasketaan omat veroprosentit.

Palkkatuloista tehtävät vähennykset

Palkkatuloista tehdään viran puolesta tulonhankkimisvähennys laissa säädetyn suuruisena. Kuluja voidaan vaatia vähennettäväksi myös siltä osin, kuin ne ylittävät kaavamaisen tulonhankkimisvähennyksen määrän. Tulonhankkimiskuluja ovat mm. ammattikirjallisuuden hankintakulut, opintomatkoista ja työmatkoista aiheutuneet kustannukset, jäsenmaksut ja työttömyyskassamaksut, työhuonekulut, kulut tieteen ja taiteen harjoittamisesta sekä omien työkalujen käytöstä. Lisäksi palkansaaja saa tietyin edellytyksin vähentää palkkatuloistaan asunnon ja työpaikan väliset matkakulut.

Edellä mainittujen vähennysten lisäksi palkansaajat saavat valtion- ja kunnallisverotuksessa vähentää heiltä perityt lakisääteiset eläkemaksut ja työttömyysvakuutusmaksut. Lisäksi he saavat kunnallisverotuksessa hyväkseen ansiotulovähennyksen.

Yhteistyössä