Verokortista ja verotuksesta

• Viestiketjun aloittaja äiti hoitovapaalla
  • Ensimmäinen viesti
äiti hoitovapaalla
Mikä on/miten saan verokortin Kelan etuuksille? Suunnitelmissa jatkaa hoitovapaata (alkoi siis viime vuoden puolella) ainakin koko tämä vuosi,eli noi Kelan maksamat etuudet on ainoat tulot. Tänään tuli postissa normi-verokortti,vero% 15. Sylettää maksaa kotihoidontuesta 20 pinnaa veroa,joten jotain tarttis tehrä.. Auttakaahan,kokeneemmat! Toinen kysymys on,että mitäs tolle verokortille pitää tehdä? Pitääkö toimittaa johonkin (työnantajalle/kelaan tms) vai häh?

Mee pankkitunnuksilla vero.fi ja siellä verokortti kohtaan. Teet siellä itselles uuden verokortin noille etuuksilles. Poistat sieltä kohdat, palkkatulot, matkakulut jos siis sulla siellä ne lukee tällä hetkellä. Etuuksien kohdalle ilmotat mitä tänä vuonna saat... eli lasket sen etuuden määrän minkä kela maksaa sulle tänä vuonna. Voin silti luvata että prossa ei kovin pieni ole :( Itse just tänään tein saman.

"jep"
tai sitten soitat verottajalle ja pyydät sosiaalietuuksia varten verokortin ja vastailet niiden kysymyksiin eli laske miten paljon tuut niitä kotihoidontukia yms. saamaan tän vuoden aikana.

Aina uusi kortti
Joo kannattaa ehdottomasti hakea uusi kortti. Prosentti ei varmaankaan ole pieni kuitenkaan. Ja vihje, kannattaa kuitenkin ehkä nostaa sitä muutosverokortin antamaan prosenttia itse. Kun ei tuo ole luotettava...

......
No eikö täällä joku asiaa joskus kysellyt ja pelkkää kotihoidontukeakin varten joutuu aina maksamaan sen 20% veron. Siis vaikka ei ole muita tuloja. Näin mä käsitin ja multakin menee tuo prossa. Verokortilla en tee mitään jos en mene töihin tänä vuonna.

"minä"
Kyllä kannattaa hakea uusi verokortti eli muutosverokortti sosiaalietuuksille. Viime vuoden olin kokonaan hoitovapaalla, heinäkuussa maksettiin vielä töistä parisataa lomarahoja mutta tosiaan tuo veroprosentti oli minulla 8%. Norm.sehän olisi vähintään sen 20%, mutta tuolla muutosverorokortilla saat sen pienemmäksi. Tietysti voithan sinä antaa sen 20% ottaa jos haluat, saat sitten takaisinpäin veronpalautuksissa.

Jatkan vielä
On se, jos antaa oikeat tulot ja kertoo oikeat ennakonpidätykset siihen mennessä. Miksi se olisi väärä?
Minkäköhän takia olisin hoitovapaalla ollessani sitten saanut molempina vuosina mätkyt mikäli olisin tuota annettua prosenttia noudattanut? Tulot olivat tasan oikeat ja mitään vähennyksiä ei ole. Joten taitaapa sittenkin olla jotain väärää.

Eli en todellakaan luota tuohon laisinkaan. Lisään aina vähintään 2 % alkuperäiseen ja säästyn tulevilta mätkyiltä. Ennemmin näin.

Alkuperäinen kirjoittaja Jatkan vielä;22818438:
Minkäköhän takia olisin hoitovapaalla ollessani sitten saanut molempina vuosina mätkyt mikäli olisin tuota annettua prosenttia noudattanut? Tulot olivat tasan oikeat ja mitään vähennyksiä ei ole. Joten taitaapa sittenkin olla jotain väärää.

Eli en todellakaan luota tuohon laisinkaan. Lisään aina vähintään 2 % alkuperäiseen ja säästyn tulevilta mätkyiltä. Ennemmin näin.
Vaikea uskoa että verotoimistolla olisi erilliset ohjelmat missä lasketaan prosentit korteille ja lopulliselle verotukselle ja vielä niin että pitää erityisesti karhuta ihmisiltä rahoja. Lisäksi noi rajat aina nostetaan hivenen ylöspäin siitä mitä itse on ilmoittanut. Kyllä jotain on täytynyt ilmoittaa väärin tai unohtaa ilmoittaa.

Aina uusi kortti
Vaikea uskoa että verotoimistolla olisi erilliset ohjelmat missä lasketaan prosentit korteille ja lopulliselle verotukselle ja vielä niin että pitää erityisesti karhuta ihmisiltä rahoja. Lisäksi noi rajat aina nostetaan hivenen ylöspäin siitä mitä itse on ilmoittanut. Kyllä jotain on täytynyt ilmoittaa väärin tai unohtaa ilmoittaa.
Mitkä rajat nostetaan ylöspäin? Jos olisin esim. saanut kotihoidontukea vaikka vuodessa 1456,- niin ilmoitin vuoden tuloiksi 1500,- tai 1600,- ja kuitenkin olisi tullut mätkyjä. Ja ei, en unohtanut ilmoittaa tai ilmoittanut mitään väärin.

Esim. viime vuonna 2009 olin hetken aikaa lomautettuna ja lopun aikaa töissä . Molempien instanssien korttien vuosituloraja oli korkeampi, kuin mitä ansaitsin. Eli tulorajatkaan eivät tulleetJ läheskään täyteen. Jos olisin maksanut veroa sen mitä olisi pitänyt, olisin saanut reilut 500,- mätkyjä. Ja edelleenkään ei ollut mitään vähennyksiä.

"kkk"
Mulla oli viimevuoden verokortti sos. etuutta varten 6,5% kun oli muitakin tuloja, mutta tänään tilaamaani korttiin tuli 22% kun ainut tulo on kelasta. Ihme logiikka...en tajua.

Yhteistyössä