veroilmoituksesta kysymys, kyse vuokratuloista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hooopo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hooopo

Vieras
okt on siis vuokralla ja siitä saatu vuokratuotto olkoon 3000 euroa vuodessa. korjaus/remontointikuluja + kiinteistöveroja yms on kertynyt vuoden aikana 2000 euroa, joten joudunko maksamaan verot tuolta ylimenevältä 1000 euron osalta, jolta olen saanut "voittoa" eli pitäisikö seuraavaa vuotta silmällä pitäen kuluja tulla vähintään tuon vuokratuoton verran (3000 euroa) jos ei haluaisi joutua veroja makselemaan vai riittääkö että kulut menevät yli sen, mitä maksaisin tuosta summasta veroja (esim. 30%:n mukaan 0,3*3000=900 euroa).

Periaatteessa noin, mutta ei se verottaja ihan mitä tahansa kuluja hyväksy. Remonttien suhteen menee niin, että normaali ylläpitäminen on vähennyskelpoista, mutta asunnon arvoa nostava remontointi ei.

[QUOTE="alma";28465407]Periaatteessa noin, mutta ei se verottaja ihan mitä tahansa kuluja hyväksy. Remonttien suhteen menee niin, että normaali ylläpitäminen on vähennyskelpoista, mutta asunnon arvoa nostava remontointi ei.[/QUOTE]

Juu no kyllä mulla on ihan sellaisia kuluja, jotka kelpaavat vähennyksiin :) Pakko kai sitä 1970 luvulla tehtyä taloa on jossain vaiheessa alkaa remontoimaan, että pysyy pystyssä.

[QUOTE="vieras";28465395]Jos sulla ei oo tarpeeks vähennyksiä niin joudut maksamaan veroa tuotosta. Eli tässä tapauksessa menee veroa kyllä.[/QUOTE]

Ok, eli esimerkkitapauksessa (tuotot 3000 euroa, menot 2000 euroa) veroja menee 1000 euron osalta, eli esim. 1000*0,3=300 euroa, vai?

[QUOTE="alma";28465407]Periaatteessa noin, mutta ei se verottaja ihan mitä tahansa kuluja hyväksy. Remonttien suhteen menee niin, että normaali ylläpitäminen on vähennyskelpoista, mutta asunnon arvoa nostava remontointi ei.[/QUOTE]

Sitä paitsi asunnon arvoa tasokkaammaksi nostava remontti menee käsittääkseni perusparannusmenoihin eli eli vuosittaisiin poistoihin eli sen suhteen olet väärässä, etteikö verottaja niitäkin hyväksyisi.

Ehkä mulla on termit vähän väärät, mutta tuolla ylläpitämisellä tarkoitin juurikin perusparannuksia. Arvonnostolla sitä, että teetetään italialainen design-keittiö ja spa-osasto siihen 70-luvun halpismökkiin.

[QUOTE="alma";28465508]Ehkä mulla on termit vähän väärät, mutta tuolla ylläpitämisellä tarkoitin juurikin perusparannuksia. Arvonnostolla sitä, että teetetään italialainen design-keittiö ja spa-osasto siihen 70-luvun halpismökkiin.[/QUOTE]

Ylläpitäminen menee sitten taas käsittääkseni vuosikorjauskuluihin, ei perusparannusmenoihin. Mutta en ole tekemässä spa-osastoa 70-luvun halpismökkiini.

Yhteistyössä