Veritulppa vai jokin muu?

• Viestiketjun aloittaja jomppe
  • Ensimmäinen viesti
jomppe
Moi.

Tästä aiheesta on ollut paljon keskustelua täällä, mutta en kuitenkaan oikein ole selvyyttä saanut omaan asiaani.
Eli kävin tänään lääkärissä kun jalkaani on pakottanut muutaman päivän taukoamatta. Lääkäri paineli ja katteli jalkaani, mutta ei osannut sanoa mikä vaivaa. Pientä turvotusta on. Välillä vetää suonta jalasta, ja nyt reisisärky on aika kamala.
Mitä ihmettä tää voi olla?

Veritulppa tulee yleensä pohkeeseen. punoittava, kuumottava , kipeä.
Sinulta vetää ns. suonta reidestä eli reidessäsi on silloin lihaskramppi. Se todellakin sattuu ja varsinkin reisilihaksessa. kipua esiintyy usein myös lihaskrampin jälkeen.
Natriumia lisää jne.
Mene pätevälle lääkärille, jos mieltäsi vaivaa. Yksityinen lääkäri taatusti löytää heti helpotuksen oireisiisi.

jomppe
Välillä pakottaa pohjetta, toisinaan nilkkaa/varpaita....
Jalka ei kuitenkaan punoita eikä mielestäni kyllä kuumotakkaan.
Arveluttaa kun tätä jatkunut monta päivää...täytynee seurata pari päivää ja yksityiselle jos ei helpota... :(

huh,.
Alkuperäinen kirjoittaja jomppe:
Moi.

Tästä aiheesta on ollut paljon keskustelua täällä, mutta en kuitenkaan oikein ole selvyyttä saanut omaan asiaani.
Eli kävin tänään lääkärissä kun jalkaani on pakottanut muutaman päivän taukoamatta. Lääkäri paineli ja katteli jalkaani, mutta ei osannut sanoa mikä vaivaa. Pientä turvotusta on. Välillä vetää suonta jalasta, ja nyt reisisärky on aika kamala.
Mitä ihmettä tää voi olla?
Minulla särki nilkkaa sitten turpos .kävin lääkäris ja pääsin ultrakuv. todettiin tukos. heti mahaan piikkiä 10kpl viikossa ja marevan pillereitä , ettei tukos nouse sydämmeen. niin verikokessa 0.9 veren paksuus (norm. 2-3 ) nyt viikossa 2,5 on lukema jatkan marevan syömistä.

jomppe
Eilen käyty verikokeissa ja sanottiin, että se tulppa-arvo (mikä ikinä olikaan oikealta nimeltä) niin se olisi ihan snaftisti koholla, puhutaan ihan kymmenyksistä.
Sanoi että ylihuomenna (ke) uudestaan verikokeeseen.

Onko veritulppaan kotihoitoa? Vai onko se aina järestään tiputukseen/sairaalaan?

Tiqustiina
mäkin olin mukavassa liuotus hoidossa sairaalassa viime viikolla. Epäiltiin keuhkoissa veritulppaa, oli noi arvot just koholla reilusti. Nousevat raskauden aikana vähän mutta mulla oli katossa.Napapiikit iskettiin.

Tiqustiina
mäkin jotenkin oon aina ajatellut että ne on harvinaisia mutta tosi vaarallisia. Tokihan ne on vaarallisia mutta yleisiä kylläkin. riippuu ihan tukoksesta millaisella hoidolla pääsee eteenpäin.
Niin ja mulla ainakin otettiin vielä viipalekuvat keuhkoista sekä ultrattiin jalat, tuon verikokeen lisäksi.

jomppe
No huomenna oon taas viisaampi kun olen verikokeissa ja toivottavasti myös lääkärissä käynyt.

Inhottava tunne kokoaika pohkeessa, ei niinkään koske...tuntuu semmoselta pökkelöltä.

jomppe
Uudet kokeet otettu ja taas oli fidd-arvo aavistuksen noussut. Reidessä epämukava tunne ja lääkärissäkin käyty. Lääkäri ei suostunut kuvamaan jalkaa, sanoi ettei se voi olla tulppaa kun arvo niin vähän koholla, eikä jalka arista, kuumota eikä ole huomattavasti turvonnut.
Primaspania määräsi...
Kuulostaako tämä teistä miltä, joilla veritulppa ollut? Minusta oli niin outoa kun ei jalkaa kuvata.

kunnallinen syvältä
Alkuperäinen kirjoittaja jomppe:
Kävin ihan tuossa kunnallisessa, mietin että jos kokeilis nyt muutaman päivän noita primaspaneja ja jos ei helpota niin maanantaina yksityiselle...!?
Suosittelen kyllä lämpimästi menemään sinne yksityiselle! Itse olen tässä muutaman kuukauden aikana joutunut toteamaan, että kunnalliselle päin ei kannata edes pierasta. Ei ole sen arvoinen paikka. Yksityisellä heti otettiin asiat vakavasti, tutkittiin kunnolla ja sai tarvitsemaa hoitoa. Kunnallisella sanottiin vain tyyliin "voi voi, se nyt vaan on kärsittävä"...

jomppe
Asia jäi vaivaamaan niin kovin, että oli pakko soittaa terv.keskukseen.
Lääkäri oli kirjoittanut, että ei epäile veritulppaa, koska ei ole arkuutta ja fidd-arvo aivan aavistuksen (puhutaan kymmenyksistä) koholla.
Hoitona primaspan ja laihdutus (mulla on vajaa 10kg ylipainoa).

Ihan sekopääksi tässä tulee kun näitä vatvoo, mutta nyt on eka primaspan nielty ja katellaan muutama päivä. Onneksi jalalla pystyy kuitenkin kävellä normaalisti, vaikka tuntuukin hieman pökkelöltä.

no mul on ollu massiiviinen keuhkoembolia,kyllä sieltä oikeasta jalan pohkeesta lähti liikkeelle..oireet alkoi yht'äkkiä..korvissa humisi,jotenkin kuumeinen olo,sitten alkoi vasen käsi puutua,pohje kipeytyi..sinnittelin muistaakseni 3 pvää makuuasennossa,pois lukien vessassa käynnit..en tiennyt mikä mulla on,olin vieraassa maassa en osannut hätääntyä..

sitten yks päivä päätin,et joo nyt on mentävä ihmisten ilmoille..kävin suihkussa,en jaksanut seisoa kauaa..menin lepäämään,sitten pikkuhiljaa hengästyneenä hitaasti kävellen pääsin ulos..onneksi vastaan tuli tuttu paikallinen opas ja totesi,että mä en näytä kovin hyvinvoivalta..olin siis ollut liikkeellä n.10 minuuttia siinä vaiheessa,mutta kasvoni olivat valkoiset ja huulet siniset..heikko happi siis..

hyppäsin taksiin,mennäkseni silloisen poikaystäväni työpaikalle,että saa viedä mut lääkäriin..no,siinä kävi sitten niin että viikon makasin sairaalassa,mitään selvyyttä ei saatu kun ei varmaan kenellekkään tullut mieleen,että veritulppariski voi olla olemassa..

Suomeen päästyäni lääkäri teki samantien verikokeen ja siitä selvisi,että kyseessä on keuhkoveritulppa,jonka aiheutti e-pillerit..olin viikon lioutushoidossa sairaalassa ja siitä etiäpäin söin 6 kk marevania..

Viime syksynä vasemman jalan pohje kipeytyi,kuumotti ja turposi..4 päivää kattelin kipua ja kuulostelin oireita,sitten menin ihan varuilta lääkäriin ettei vaan ole tulppa ( ei ole geeneissä,joten ei pitäisi uusia enää ),oli ihan normi pintalaskimotukos ja lääkäri kyllä sai tunnustelemalla selville,ettei tukos ole syvällä..mutta jos kovin huolestuttaa,niin menen yksityiselle..

vieras
Itselläni oli reidessä lievää särkyä muutaman päivän ajan, sitten jalkaan ilmestyi ihottumaa.

Ensimmäisellä käynnillä lääkäri ei tunnistanut vyöruusua, mutta käytyäni uudemman kerran toisella lääkärillä ilmeni että kyseessä oli vyöruusu, johon oliis pitänyt aloittaa viruslääkitys.

Yhteistyössä