Veristä imetystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pikkuvampyyrin äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pikkuvampyyrin äiti

Vieras
Onko joku törmännyt vastaavaan ongelmaan: vauvani on 4,5 kk ikäinen, ja imetyksen kanssa on muuan iso kompastuskivi joka on ollut alusta asti, mutta nyt alan olla aika väsynyt asiaan. Lapsi imee niin lujaa ja puree terävillä ikenillään, että imetys on todella kivuliasta. Eikä siinä kaikki, ipanalla on usein ihan kirkasta punaista verta suupielessä kun lopettaa syömisen, hän kiskoo sitä jostain aika syvältä koska rinnan pää ei ole näkyvästi rikki. Lisäksi hän syö parin tunnin välein joten rinnat eivät pääse kovin hyvin lepäämään.

Imuote on tarkistettu moneen kertaan ja monen eri ammattilaisen kanssa eikä siinä ole päällisin puolin mitään vikaa. Polilla on tarkistettu kielijänne. Rintakumeista ei ole suurta hyötyä. Lapsi on ollut koliikkitapaus, ja mitä enemmän vatsaa vääntää, sitä enemmän hän on lisäksi kiskonut ja tempoillut tissillä. Nyt tämä "koliikki" onkin paljastumassa ilmeisesti maitoallergiaksi, kun olen ollut muutaman viikon maidottomalla dieetillä ja lapsi muuttui dieetin toisena päivänä ihan toisenlaiseksi, kipuitku lakkasi kertaheitolla. Odotamme vielä virallisia allrgiatestejä, ja neuvolasta toivottiin että jaksan imettää ainakin niin kauan kuin selviää millaista korvikemaitoa lapselle saa antaa.

Itse haluaisin jatkaa imetystä vielä useamman kuukauden, mutta en ymmärrä miten saisin ipanan relaamaan rinnalla niin että maitoa ei tarvitsisi kiskoa hartiat korvissa väkivalloin. Outoa käytös on sikälikin että maitoa tulee enemmän kuin kotitarpeiksi, suorastaan liikaakin, eli en ymmärrä miksi lapsi käyttäytyy kuin ei olisi ikinä ruokaa saanut. Neuvolassa käskettiin aloittaa kiinteät jo 4 kk iässä mutta tämäkään ei ole auttanut, vaikka ruoka sinänsä maittaa hänelle hyvin.

Sattuuko imetys? Ehkä sinun rinnan sisällä joku maitorauhanen on jotenkin rikki ja sieltä vähän tulee verta? Vai onko se kovin suuri veren määrä? Jos haluat todella jatkaa imetystä niin ilmeisesti se maidoton dieetti on sulle paras ratkaisu. Lapset käyttäytyy rinnalla niin erilaisin tavoin ja tosiaan se kiinteiden aloittaminenkaan 4 kk iässä ei välttämättä auta asiaan, voi voi jopa pahentaa (jos on muitakin allergioita).

Joskus olen kuullut, että rinnat voi kuvata (röntgen?) jos epäilee että on jotain vialla. Eikö ne nlassa ole ehdottanut semmosta? Minusta tuo veren tuleminen on kyllä vähän huolestuttavaa...

Viimeksi muokattu:
Eiköhän olisi ihmisten aika jo lopettaa?

4kk riittää

miksi jos haluaa jatkaa...?

onko imuote tarkastettu että on oikea, ei pitäisi kyllä sattua tai tulla verta (mulla tuli esikoisen kanssa ekoilla viikoilla mutta ei sen jälkeen kyllä ole tullu). verten pienimäärä ei haittaa mutta jos se on runsaampaa tai jatkuvaa niin neuvolaan vaan yhteys mahd. pian.

Mä oon ollu maidottomalla, naudattomalla, munattomalla, omenattomalla dieetillä nyt 5kk ja jatkan kyllä niin kauan kuin mahdollista

Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;22923928:
miksi jos haluaa jatkaa...?

onko imuote tarkastettu että on oikea, ei pitäisi kyllä sattua tai tulla verta (mulla tuli esikoisen kanssa ekoilla viikoilla mutta ei sen jälkeen kyllä ole tullu). verten pienimäärä ei haittaa mutta jos se on runsaampaa tai jatkuvaa niin neuvolaan vaan yhteys mahd. pian.

Mä oon ollu maidottomalla, naudattomalla, munattomalla, omenattomalla dieetillä nyt 5kk ja jatkan kyllä niin kauan kuin mahdollista

No ei ole tervettä jatkaa 4kk jälkeen, insestiä

[QUOTE="sama";22923949]No ei ole tervettä jatkaa 4kk jälkeen, insestiä[/QUOTE]

Ahaa. No sehän onkin sitten selvä juttu. Jännä että neuvolassa suositellaan tämmöistä "insestiä" vuoden ikäiseksi asti.

Mutta vakavasti ottaen: en siis oikein voi ainakaan vielä lopettaa imetystä koska allergioiden tutkiminen on kesken, enkä tiedä millaista korviketta lapselle saa antaa. Tämä on neuvolan ohje. Lapsen vatsa ei oireile enää osaimetyksellä kun en syö maitotuotteita. Lehmänmaidoton korvike on todella kallista ilman Kela-korvausta ja korvaukseen tarvitaan diagnoosi. Siksi toisekseen jatkaisin muutenkin mielelläni imetystä kun lapsi on vielä aika pieni ja äidinmaidon terveysedut tunnetaan.

Neuvolasta sanottiin että veri voi kyllä ärsyttää pikkuvauvan vatsaa, joten sikäli hankala tilanne, vaikkei olekaan vaarallista muuten. Sitä ei ole kuitenkaan ole tullut jatkuvasti, viimeksi parin kuukauden iässä ja nyt taas.

Olisin kiitollinen jos joku vastaavasta ongelmasta kärsinyt ja kivuliaan imetyksen helpottumaan saanut jakaisi vinkkinsä.

[QUOTE="vieras";22925162]Sulla saattaa olla rintasyöpä! Ehdotan mammografiassa käyntiä, ei toi normaalia ole![/QUOTE]

No tuskinpa vain. Luulen että on tavallaan aika normaalia että tulee verta jos joku puree tissistä kymmenen kertaa päivässä tosi lujaa :D Ongelman ydin siis on kaiketi siinä, että miten saisin lapsen vähän rauhallisemmaksi syöjäksi. Toki jonkinlaista yliherkkyyttä meijeripuolellakin voi olla. Hullua että toisilla on ongelma kun lapsi ei osaa imeä eikä saa kunnon otetta tai maitoa tulee liian niukan oloisesti, minä hukun maitoon piraijani kanssa. Molempi pahempi.

minäkin hukuin maidon määrään alussa (ja toisinaan edelleenkin jos neiti syö vähemmän, vaikka on jo 7kk) ehkäpä se onkin ongelma juuri täpötäysissä tiehyeissä jotka repeää?
Ootko lukenu suihkutissisyydestä, ittellä ainakin auttoi kun aloin syöttämään saman rinnan usealla imetyskerralla ja sitten saman verran toisesta.

No ei ole tervettä jatkaa 4kk jälkeen, insestiä
Ihme että neuvola kannustaa insestiin 1vuotiaaksi asti, eikä kukaan tullu turpaansa uputtaan 1,5vuotiastakaan imetettäessä :headwall:
mistä näitä urpoja löytyy joille rinnat on vaan koriste - ei sieltä sitä maitoa ilman syytä tule...

olisin todella huolissani jos rinnasta tulee näkyvästi verta vaikkei varsinaista haavaa tms ole. Ultraäänellä terveyskeskuksessa katsovat näpsäkästi ettei ole mitään huolenaihetta. Enkä ilkeäisi lapselle veristä maitoa edes antaa, mieti nyt hyvä ihminen vähän....??

olisin todella huolissani jos rinnasta tulee näkyvästi verta vaikkei varsinaista haavaa tms ole. Ultraäänellä terveyskeskuksessa katsovat näpsäkästi ettei ole mitään huolenaihetta. Enkä ilkeäisi lapselle veristä maitoa edes antaa, mieti nyt hyvä ihminen vähän....??

Ovat antaneet ymmärtää että veren tulo ei ole mitenkään tavatonta. Terveyskeskuslääkäri tänään viimeksi sanoi vain että käytä rintakumeja. Ei ehdottanut ultraamista. Ja KYLLÄ, olen todellakin miettinyt tätä asiaa aika paljon enkä vain vähän, mutta kuten olen edellä kertonut ei vaihtoehtoja kauheasti ole, enhän voi pitää lasta nälässäkään, ja korvikkeiden kanssa on maitoallergiaongelma, jota vasta selvitetään.

Tuo tiehytrepeämä kuulostaa todennäköiseltä, ja suihkutissisyydestä en ollut kuullut terminä, mutta joo kyllä, maitoa todellakin suorastaan lentää, ja lapsi tekee nyt jatkuvasti sitä että irrottaa kesken kaiken ja ottaa uuden otteen ja taas irrottaa, haaveilee ja virnuilee välillä, välillä tohlaa muuten.

Kiitoksia tuosta vinkistä. Yritän saada maidontuloa hillityksi, josko poika söisi sitten rauhallisemmin. Ja pakko kai ottaa ne rintakumit käyttöön, vaikka niiden kanssa tuntuu että pieni nielee entistä enemmän ilmaa.

Miksi tämä on niin vaikeata, kumpa voisi vain rauhassa imettää ja kasvatella pikku-ukosta taaperoa :(

Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;22928996:
minäkin hukuin maidon määrään alussa (ja toisinaan edelleenkin jos neiti syö vähemmän, vaikka on jo 7kk) ehkäpä se onkin ongelma juuri täpötäysissä tiehyeissä jotka repeää?
Ootko lukenu suihkutissisyydestä, ittellä ainakin auttoi kun aloin syöttämään saman rinnan usealla imetyskerralla ja sitten saman verran toisesta.

Kiitos siis tästä huomiosta, pitää tutkia tuota tarkemmin! <3

Yhteistyössä