Veriryhmädieetti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko kukaan kokeillut, ja onko verisyhmään perustuva ruokavalio
parantanut oloasi, ja ehkä jopa laihduttanut sinua?

ja olen aina huomannut ettei liha sovi minulle (tukkii koko kropan). Nykyään vältän myös valkoista vehnää ja sokeria= voin paremmin. Ja vehnän lopetettuani laihduin pienessä ajassa 4kg.
Voithan aina kokeilla!

Minä olen AB- . Pitääpä guuglata millainen dieetti miulle sopis.

Googlasinkin jo. No, sen olen huomannut että kasvisruokavalio sopii miulle parhaiten. Kalaa myös olen aina tykännyt paljon käyttää. Heti kun aloin punaista lihaa syömään monen vuoden jälkeen (viime keväänä) niin alkoi kilojakin kertymään enempi. Myös maha kovettuu lihasta älyttömästi. :snotty: Mut minkäs sille mahtaa kun lihanhimo iski. :ashamed:

No mun pitäisi O-verisenä syödä oikeastaan vaan kalaa, lihaa ja kasviksia. Ei vehnäjauhoja lainkaan.
Allerginen olen enkä ainakaan raakana voi kasviksia syödä. Samoin ei käy hedelmät.

Karppi on kala!
koi%20fish%203.jpg

Alkuperäinen kirjoittaja Pure Dynamite:

Googlasinkin jo. No, sen olen huomannut että kasvisruokavalio sopii miulle parhaiten. Kalaa myös olen aina tykännyt paljon käyttää. Heti kun aloin punaista lihaa syömään monen vuoden jälkeen (viime keväänä) niin alkoi kilojakin kertymään enempi. Myös maha kovettuu lihasta älyttömästi. :snotty: Mut minkäs sille mahtaa kun lihanhimo iski. :ashamed:

sul on tosi harvinainen veriryhmä. mul on ab plus ja oon kuullu että toi ab miinus on harvinaisin. mut tuskin toi rheesustekijä vaikuttaa siihe syömiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:

sul on tosi harvinainen veriryhmä. mul on ab plus ja oon kuullu että toi ab miinus on harvinaisin. mut tuskin toi rheesustekijä vaikuttaa siihe syömiseen.

No ei se nyt mikään tosi harvinainen kylläkään ole... Harvinaiset veriryhmät on ihan jotain muita veriryhmiä kuin ABO- ja RhD-veriryhmät.

Ja tuosta dieetistä, mihinköhän tommonenkin sitten muka perustus? Ihan huuhailua minun mielestä.

Oho, onpa sulla tosi harvinainen veriryhmä!

Alkuperäinen kirjoittaja tätä kokeillaan!:
Tää kyllä kuulostaa paljon karppaamista järkevämmältä. Ei mitään huuhaata, niinkuin karppidietti!

Karppasin kesän alussa. 3 ekana päivänä lähti 3 kiloa (nesteitä), ja parin seuraavan viikon aikana 1-2 kiloa viikossa, yhteensä noin viisi kiloa alle kuukaudessa.

Että semmosta huuhaata. Insuliinitasojen lasku aiheuttaa nestekertymien poistumista ja rasvanpolttoa ilman sokerinhimoa.

Tää on itseasiaasa melko mielenkiintoinen aihe, ja mie kyl hurahdan tälläseen 'hömppään' ihan liian helposti. Täytyy kokeilla et onko noissa perää, tosin veriryhmällä AB- aika monet herkut näköjään on rajoitettu.

Nostan, koska törmäsin dieettiin sattumalta ja lukiessani "syö/älä syö"-listoja koin "ahaa"-elämyksen. Olen O-tyyppi ja vaikka nykyään työttömänä (= liikkumattomana..) masentunut+ lihonut, perusfysiikkani on kestävä ja olen urheillut nuorempana paljon. Dieetti neuvoo minua syömään periaatteessa lihaa ja kasviksia, pois viljat ja maitotuotteet. Kuinka ollakaan: minulla on jo vuosia ollut keliakian sekä laktoosi-intoleranssin kaltaisia oireita mutta kokeissa ei ole löytynyt mitään syytä näille! Karppaus toimi aika hyvin ruokavaliona, mutta siinäkin maitopohjaisen rasvan (voi, kerma, smetana yms.) paljous sai aikaan turvonneen ja pahan olon, joka lopulta johti kys. ruokavalion lopettamiseen. Joskus nuorempana söin muuten nuudeleita + ranskanleipää palan samalla ja tästä seurannut "hiilaripöhnä" oli niin kamala & pitkäkestoinen olotila, että muistan sen vieläkin..! :D

En ole tiedemies enkä lääkäri, mutta tiedän miten valtamedia toisaalta valehtelee ja toisaalta vaikenee ihan olennaisistakin jutuista. Siksi en lähtisi mutun perusteella lyttäämään tätä ruokavaliota; omat kokemukset kertonevat eniten. Mieheni on AB ja hän voi hyvin syödessään tavallista sekaruokaa, muttei juurikaan eläinperäistä rasvaa tai punaista lihaa (ei sula hänellä). Minä taas voin parhaiten syömällä tiettyjä kasviksia, paljon öljyä(oliivi) ja punaista lihaa. Tämä on todettu aikoja sitten, ilman mitään tietoutta veriryhmädieetistä saati edes karppauksesta!

Lapsena vetelin isäni (usein) kokkaamia kokolihapihvejä ongelmitta ja kuulin vasta myöhemmin että lapset eivät yleensä edes suostu syömään niitä. Ahaa...oma herkkuni oli verinen naudanlihapihvi! :D Kotona syötiin hyvin paljon punaista lihaa, jonkin verran perunaa ja ruisleipää. Minä skippasin leivät, söin leikkeet niiden päältä ja jonkun hedelmän (rakastin nektariineja ja luumuja). En ollut lapsena juuri koskaan sairaana, esim. koko kouluaikana ei ollut yhtään mahatautia tai keuhkokuumetta...tavallinen kuume kesti kaksi päivää, osui aina viikonlopulle eli eipä tullut poissaolojakaan. Jos söin aamulla tukevasti, pärjäsin sillä pitkälle iltaan. En ole pyörtynyt tähänkään päivään mennessä kertaakaan, "heikotus" on olotila joka vaivaa vain kuumeisena. Nuorena harrastin pitkänmatkan kävelyä ja aerobiccia jopa viidesti viikossa.

Tämä kaikki osuu mielestäni hyvin O-tyypin vaikutelmaan; stressiä fyysisen rasituksen avulla kestävä metsästäjä-keräilijä. Syö sitä, mitä luonto tarjoaa- ei jalostettuja elintarvikkeita tai vaikkapa turhan eksoottisia pähkinöitä/papuja (eivät muuten koskaan ole sulaneet kunnolla..). Katsellessani O-tyypin ruokalistaa, löysin sieltä hyvin paljon sellaista, mitä olen syönyt vaistonvaraisesti paljon- ja toisaalta joskus vaivannut, selittämätön "paha olo" joistakin raaka-aineista sai tukea taakseen kun löysin nämä "vältä"-listalta.

Aion ottaa kokeiluun tämän ruokavalion nyt kunnolla ja hankkia aiheesta kirjallisuuttakin. Kerron tänne, jos jotain mullistavaa tapahtuu...:)

Tutustuin vasta vähän aikaa sitten O-ryhmän veriryhmän ruokavalolioon.
Täytyy todeta, että se pitää minun kohdallani todella paikkansa.
Pidän juuri niistä ruokaryhmistä mitkä ovat lueteltu kuuluvan O- tyypille.
Ne mitkä on lueteltu haitallisiksi ovat vuosien varrella todella aiheuttaneet pahaa oloa ja joskus niitä on tullut syötyä vain kun muutkin syövät ja kehuvat niitä ruokia terveellisiksi.
Nyt aioin elää vanhaksi ja syödä vain sitä ruokaa, josta tulee minulle hyvä olo.
Silti pidän ruokavalion monipuolisena.Eikä turha väsymys syömisen jälkeen pääse yllättämään.
Terveellä järjellä kannattaa ainakin teidän kokeilla näitä veriryhmädieettiä.
Kuuntele omaa elimistöäsi milloin sinulle tulee oman ryhmäsi syömisestä hyvä olo.
Myös painoni on pikkuhiljaa pudonnut, vaikka aikaisemmin sen kanssa on tullut tuskailtua tosi paljon.

Oon aina pitänyt pahimman luokan huuhaana. Mutta täytyy myöntää, että nyt kun googlailin asiaa, niin näköjään ihan vaistonvaraisesti syön aika pitkälti oman verityyppini suositusten mukaisesti... Hämmentävää.

[QUOTE="tilli";25444486]Oon aina pitänyt pahimman luokan huuhaana. Mutta täytyy myöntää, että nyt kun googlailin asiaa, niin näköjään ihan vaistonvaraisesti syön aika pitkälti oman verityyppini suositusten mukaisesti... Hämmentävää.[/QUOTE]

Kannattaa katsoa ne muidenkin suositukset. Tämmöisissä on sama kuin horoskoopeissa, on niin laajat ja epämääräiset määrittelyt, että jokaisessa on jotain tutulta tuntuvaa. Sitten kukn lukee vain sen omansa, niin " tämähän sopii hyvin minuun" ihan puhtaastaa huuhaasata kyse.

Yhteistyössä