Verensokerit ruokailun jälkeen.. Alkava diabetes?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nirtsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei oikein ole hajuakaan noista hiilarijutuista tai muista. Missä on paljon hiilareita ja missä vähän jne.

Siis oletko raskaana vai ihan muuten vain mittailet?

Hiilareita tossa tosiaan on liikaa,et ei kummakaan ku arvot on mitä sattuu.
Voishans itä vähän katsoa mitä suuhunsa laittaa,kuitenki...
Kannattaa koittaa sellasta ruokavalioo mitä diabeetikot käyttää.

No olen kyllä ollut tosi väsynyt ja vessassakin käyn normaalia useammin (tosin olen juonut vettä enemmän kuin normaalisti). En tiedä sitten voiko elämäntilanne ja stressi jne vaikuttaa noihin verensokereihin äkillisesti/ohimenevästi. Nimittäin jäin ihan äkillisesti yksin, tai siis kolmen lapsen kanssa, kun mieheni kuoli ihan hiljattain. Nuorin lapsista on vasta kohta puoli vuotias.

Osanottoni.

Mielialat vaikuttaa verensokeriin diabeetikolla. En osaa sanoa, heilutteleeko mielialat terveen ihmisen verensokeria. Sun väsymys voi selittyä tuolla menetyksellä ja vaikealla tilanteella. Silti sinuna kävisin tutkimuksissa. Muuten vahdit sokereitasi ja panikoit jo muutenkin haastavassa tilanteessa.

Jaksamista. Hyvin olet kyllä selvinnyt ja vaikutat tasapainoiselta. Kaikkea hyvää sinulle!

Ei huolta, että nuo verensokeriarvot äkkiseltään mitään aiheuttaisi. Itsellä todettiin 1-tyypin diabetes reilu puoli vuotta sitten ja vs. huiteli jopa 30. Ja luultavasti ollut jo silloin pidemmän aikaa. Kipinkapin lääkärille, siellä asiat selviää! =)

Kiitos kaikille vastauksista! Ja lääkäriin aion kyllä mennä muutenkin, kun on tosiaan vähän kaikenlaisia muitakin oireita. Ja aion kyllä myös pitää hyvää huolta itsestäni (ruokavaliosta, liikunnasta jne), ei vaan ole vielä oikein jaksanut/pystynyt kun on ollut niin rankkaa! Ja sillä oon varmaan noista verensokereistakin niin paineessa, kun mies kuoli ihan yllättäen (ei siis mikään diabetes) ja sai vaan ajattelemaan että ihan mitä vaan voi tapahtua koska vaan tässä elämässä.

[QUOTE="vieras";22177089]Osanottoni.

Mielialat vaikuttaa verensokeriin diabeetikolla. En osaa sanoa, heilutteleeko mielialat terveen ihmisen verensokeria. Sun väsymys voi selittyä tuolla menetyksellä ja vaikealla tilanteella. Silti sinuna kävisin tutkimuksissa. Muuten vahdit sokereitasi ja panikoit jo muutenkin haastavassa tilanteessa.

Jaksamista. Hyvin olet kyllä selvinnyt ja vaikutat tasapainoiselta. Kaikkea hyvää sinulle![/QUOTE]

Kiitos! Joo, eteenpäin tässä mennään ja onhan tämä raskasta, mutta onneksi on kolme ihanaa lasta, joiden takia jaksaa.

Pahoitteluni myös miehesi poismenon johdosta. :(

Mä en ole expertti näissä asioissa, mutta sattuneesta syystä viime aikoina asiasta kohtuullisesti lukenut. Mitä oon käsittänyt, niin kyllä stressi vaikuttaa sokereihin (nostaa niitä). Mutta ei ne käsittääkseni kuitenkaan heittelisi, jos sulla ei olisi sokeriaineenvaihdunnassa jo valmiiksi jotain häiriötä. Eli siis siksi kannattaa jatkossa kiinnittää sokruihin huomiota, vaikka nyt vielä palautuiskin normaaleiksi. ...kuten varmaankin tekevätkin, jos alat vähän kiinnittää vain ruokaan enemmän huomiota ja lisäät liikuntaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;22177421:
Pahoitteluni myös miehesi poismenon johdosta. :(

Mä en ole expertti näissä asioissa, mutta sattuneesta syystä viime aikoina asiasta kohtuullisesti lukenut. Mitä oon käsittänyt, niin kyllä stressi vaikuttaa sokereihin (nostaa niitä). Mutta ei ne käsittääkseni kuitenkaan heittelisi, jos sulla ei olisi sokeriaineenvaihdunnassa jo valmiiksi jotain häiriötä. Eli siis siksi kannattaa jatkossa kiinnittää sokruihin huomiota, vaikka nyt vielä palautuiskin normaaleiksi. ...kuten varmaankin tekevätkin, jos alat vähän kiinnittää vain ruokaan enemmän huomiota ja lisäät liikuntaa.

Kiitos osanotosta!

Tuolla käypähoito-sivulla kun puhutaan muuten tuosta diabeetikon verenpaineesta, niin se on mulla ainakin taatusti alle ton suosituksen eli 130/80. On nimittäin verenpaineet ollu aina tosi alhaiset ja sitä ne on edelleenkin. Että jotain hyvää ainakin :)

Terveellä ihmisellä ei pitäisi verensokerin heitellä noin paljoa, vaan haiman oman insuliinintuotannon pitäisi säädellä verensokerin määrää ja pitää se normaalina. Mene lääkäriin.

[QUOTE="vieras";22177492]Normaalisti paastoverensokeri on 3,5 - 5,5 millimoolia litrassa (mmol/l) ja ruokailun jälkeen sokeriarvo vaihtelee 5 - 8 mmol/l.[/QUOTE]

Jos paastoarvo on alle 4, niin liian matalilla mennään.

Joo-o. Vilja on huono. Mutta olen ajatellu, että leipä pitää sallia lapselle. En ole sitä karsinut pois... Tummaa leipää ja mahdollisimman kuitupitoista. Ja pitää tuon saada joskus hampurilainen sun muuta sontaa. Harvinasista herkkua meillä kuitenkin.

Mysli on uskomattoman sokerista. Hiilarikäsikirjassa se mitataankin lusikallisina! Ja tyypit vetää sitä desitolkulla ja sitä mainostetaan terveellisenä. :D
Niinpä

Yhteistyössä