Verensokerin arvoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aloittajaaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aloittajaaa

Vieras
Narahdin siis sokerirasituksessa, paastoarvo oli koholla ja sain kotiini mittausvehkeet, ja kysynpä nyt että mitä mieltä näistä arvoista? Onko mulla muka diabetes? Hassuinta tässä on se, etten hirveästi ole sitä ruokavaliota noudattanut, välillä lipsunut ahmimaan herkkuja yms....

Aamupaasto 4.9 aamupalan jälk. 6.4,
ennen lounasta 4.5 lounaan jälk. 6.2
ennen välipalaa 5.6 välipalan jälk. 5.8
ennen päivällistä 4.3 päivällisen jälk. 6.4
ja ennen iltapalaa 4.8 iltapalan jälk. 4.2

Pitäisi tietää vähän noista aterioistakin. Jos syö hiilihydraatittoman salaatin vaikka kanalla, niin se ei nosta verensokeria (esim. tuo iltapalan jälkeinen arvo). Jos noissa yli kutosen arvoissa on mukana runsas hiilihydraattihöttö sokerisella jälkiruaalla, niin en pitäisi vielä kauhean hälyttävänä. Vertailun vuoksi: tätini verensokerit pamahtivat yli 12, kun söi perunaisen ruaan ja omenapiirakkaa jälkiruuaksi.

Jos sinulla on todettu heikentenyt sokerinsieto, niin ottaisin sen ehdottoman vakavasti. Siis kannattaa tosissaan katsoa mitä syö: tilasi huononee, jos olet piittaamaton. Sanotaan niin, ettei se ainakaan yhtäkkiä ilman toimenpiteitä häviä eikä peittelemällä ja välinpitämättömyydellä parane.

Siis noita arvoja mitattaessa söin lounaaksi ja päivälliseksi nakkisoosia ja perunamuusia, ja aamu-ja iltapalaksi pari ruisleipää. Ruoan kanssa join cokista, ja vähän jotain karkkeja napostelin pitkin päivää.. :/

Käy katsomassa tämä linkki: http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/yleista_diabeteksesta/oireet_ja_toteaminen/verensokerin_viitearvot niin näet nuo arvot sieltä ja voit verrata, jos muistat, paljonko oman sokerirasituksesi arvot olivat. Jos cokis on sokerillista, niin jätä pois - samoin karkit.

Mulla oli raskausdiabeteksen aikana aamupaasto aina vähän koholla ennen insuliinin aloittamista, mutta ruokailujen jälkeen arvot olivat ihan hyvät, vaikka en pitänyt tiukkaa dieettiä. Saatoin siis joskus syödä vähän "liikaa" perunaa tai sämpylää, hedelmää jne. mikä monella nostaa sokereita helposti paljon. Mulle sanottiin että yleensä meneekin niin, että ongelma on joko paastoarvon tai ruokailujen kanssa.

Tuon diabetes sivuston mukaan yli 6 mmol/l paastoarvo on poikkeava, joten eihän mulla mitään hätää pitäisi olla? Perunaa, riisiä yms vedän ihan normisti. Ja silti verensokeri nyt ei päätä huimaa. Heti olivat neuvolassa päällepäsmäröimässä miten pitää laittaa lähetettä äippäpolille ymsyms

[QUOTE="Aloittaja";28444359]Tuon diabetes sivuston mukaan yli 6 mmol/l paastoarvo on poikkeava, joten eihän mulla mitään hätää pitäisi olla? Perunaa, riisiä yms vedän ihan normisti. Ja silti verensokeri nyt ei päätä huimaa. Heti olivat neuvolassa päällepäsmäröimässä miten pitää laittaa lähetettä äippäpolille ymsyms[/QUOTE]

Siis oletko raskaana? Raskausdiabeteksen rajat on toki erit kun diabeteksen.

Yhteistyössä