Verenpaineista - APUA!

HyäkkäysVaunu

Aktiivinen jäsen
13.04.2010
3 270
0
36
Päijät-Häme
Mulla epäillään raskausmyrkytystä (rv37+5) ja sainnyt noita pissa stiksejäkin mukaan, jokka näyttää jotain +1 ja +2 väliltä - sairaalaan yhteys jos menee +2 puolelle...
Mutta noi paineet; yläpaine pyöriny koko raskausajan 120 molemmin puolin ja alapaineet 60 paikkeilla.

Nyt viikossa alapaine ponkassu nousuun ja nyt oltiin jo eilen 125/98 lukemissa joka alkaa oleen siinä ja siinä että laitetaanko polille lähete. Kotona nyt joudun mittailemaan tollasella rannemittarilla (Medisana) ja aloin jo ekassa mittauksessa epäilemään sen luotettavuutta kun se näytti 95/62! Eihän ne voi noin paljoo vaihdella (mittauksia oli neuvolassakin n.4 pidemmällä aikavälillä ja digitaalisella ja sellasella pumpattavalla ja silti tulos aina suunnilleen sama)?
Mulla on todella kapea ranne ja tuntuu ettei se puristu oikein, kokeilin vähän ylempää, läheltä kyynärpäätä mutta se on niin epätasainen kohta (tuollainen kapeneva) ettei siitäkään oikein tule mitään...

Mulla oli sellanen rannemittari kanssa kun epäilytti.. Päätä särki ja oli turvotusta.. Mulla se mittari näytti 130/90 just ennen neuvolaan menoa, neuvolassa paineet 100/48, niinkuin aina.. Sinuna soittaisin polille ja pyytäisin siellä mittaamaan..

*muoks*

Mittasin nyt ihan mielenkiinnosta.. 2x 122/70 ja 3 kerralla 130/73, eikä mulla tosiaankaan oo ikinä noin korkeet paineet, joten en oikee luota..

Kurjaa, että verenpainemittari on noin epäluotettava. Pääsisitkö terveyskeskukseen mittaamaan? Meillä ainakin asiakasmittari terkkarin aulassa, jossa siis saa itse käydä mittailemassa ja kyllä ne hoitajat mittaa varmaan, jollei tuollaista yleisömittaria ole. Itselläni oli jostain 20+ viikoista alkaen alapaine siellä 100 kieppeillä, sitä sitten seurailtiin, 30+ viikoilla ilmaantui lisäksi valkuaista sitten pissaan ja sitten mä ravasin aina ma ja ke ja pe neuvolassa ja harvase viikko siihen lisäksi vielä äitipolilla tutkimuksissa. Sektio sovittiin kaikkien ongelmien yhteissummana (perätila, niin ei voitu käynnistää, mitä raskausmyrkytys olisi vaatinut) rv 39+0, sektion jälkeen verenpaineet olikin sitten jo hurjat 180/120 ja siihen aloitettiin lääkitys, 4kk meni, että saatiin tuo verenpainelääkitys purettua.
Onneksi sinä olet jo hyvillä viikoilla!

Mullakin oli valkuainen/proteiini pissassa plussalla, koska on aika paljon valkovuotoa. Nyt teen ennen jokaista näytteenottoa alapesun ja ollut normaali.
Itsekkin sain noita nyt kotiin seurantaa varten.

Ja mulla oli to (rv 36+2) verenpaineet neuvolassa 120/82 jota käskettiin seurata, ettei mee alapaine yli 90. Kotona mittasin illalla ja oli ihan normaalit 116/70. Eli kun mittaat, niin koita rentoutua, hengitellä normaalisti, äläkä seuraa sen mittarin näyttöä!!! Tuo vaikuttaa kummasti. Niin ja itse ainakin mittaisin n. 3 kertaa peräkkäin jos lukemat epäilyttäviä.

Ja jos se mittari ei istu sun käteen kunnolla, niin käy vaihtamassa se... eiköhän niiltä joku muukin malli löydy.

Noi rannemittarit ei ole niin tarkkoja kuin käsivarsimittarit. Ainakin näin sanoi terkka minulle kun jouduin verenpaineseurantaan raskausaikana. Jos kotona ois ollut vain rannemittari, niin neuvolasta oisivat antaneet lainaan tuon käsivarsimittarin, jotta tulokset ovat luotettavia.
En sitten tiijä, mutta näin sanoi pari terkkaa mulle. :)

Ota rannemittari mukaan ja mene ihmeesä tarkistamaan paineet vaikka tk:ssa. Samalla voit verrata peräjälkeen otettuja mittauksia terkkarin mittarilla ja omalla mittarillasi.

Mulla hyppäs verenpaineet tähtitieteellisiksi rv 28, päätäkin alkoi jo särkeä. Aiempaa raskausmyrkytys epäilyä ei ollut. Äitipolilla mittari näytti lukemat 128/207!! Ja pissa 2+ . Osastolle samoin tein ja vahva lääkitys päälle. Olo huononi ja huononi (siis todella paha päänsärky ja pahoinvointi). Turvotus nousi valtavaksi vajaasa päivässä. Suonensisäisillä verenpainelääkkeillä saatiin alapaine lääkärien mukaan "sidettävälle" tasolle eli 120 (siedettävä? ) Perusteena oli että yritettiin saada lapselle mahdollisimman paljon "lisäaikaa" ja kortisoonille mahdollisuus vaikuttaa keuhkoja kypsyttävästi.

rv28+4 tuli sitten lapsivedet ja istukka alkoi irrota (verta valui suorana alapäästä). Pieni prinsessa syntyi hätäsektiolla (1360g). Lapsi suoraan vastasyntyneiden teholle, mutta onneksi hengitti jo itse siinä vaiheessa. Mä jouduin kanssa teholle, sillä myrkytyshän jylläs edeleen mussa. Veranpaineet pilvissä, mies ei edelleenkään ole suotunut kertomaan mulle paljon ne oli, todennut vaan että riitämiin...Ja huipennukseksi alkoi kurkkuturvota umpeen joten joutuivat intuboimaan mut ja mut laitettiin nukutukseen 2 päivän ajaks.

Loppu hyvin, kaikki hyvin. Selvittiin kuitenkin molemmat. Mutta mene ihmeessä tarkistuttamaan ne paineet, ei ole leikin asia tosiaan. Onneks sulla jo noin paljon viikkoja joten lapsi on varmasti jo valmis tähän maailmaan. Onneks tuo myrkyty kuulema harvemmin lapseen vaikuttaa (näin mun annettiin ymmärtää) vaarallisempi tosiaan äidille.

Yhteistyössä