Verenpaineesta..

Onko verenpaineen kanssa ollut ongelmia? Minä kävin eilen lääkärissä ja verenpaine oli pahasti koholla (188/90) niin sanoi että ei enää töihin ja hissunkissun olla vaan. Jos nousee vielä niin sitten SAIRAALAAN MAKAAMAAN LOPPUAJAKSI!! Arvatkaa pelottaako? :ashamed: Äidin puolelta suvussa on verenpainetta, Äiti makasi 2 viim. kuukautta sairaalassa ennen laskettua aikaa. Miten saisin pysymään verenpaineen kondiksessa? Onko kokemuksia..? :'(
 
Mulla oli loppuraskaudesta paineet koholla 150/95 ja laittoivat neuvolasta heti sairaalaan ja kun pääsin sinne, totesivat että täällähän on synnytys käynnissä, kohdunsuu oli 4 cm auki. Olin ihan äimän käkenä, mutta käväisin vaan äkkiä kotona, olin sairaalassa takaisin klo 18 ja klo 21.04 syntyi tyttö. Että sen verran vauhdikasta toimintaa, ponnistusvaihekin kesti vain minuutin!
Kaksi viikkoa etuajassa päätti tyttö maailmaan syntyä, oli ilmeisesti kiire nähdä ensimmäinen juhannus! :)
Onhan se riski jos paineet nousee, ei kestä sydän eikä kestä aivot ja vauvallekin se on vaaraksi ja veritulppariskikin lisääntyy.
Hyvä hoitaa sairaalassa ja saada lääkitys ettei käy huonosti.
Silloin on kummallakin parempi olo. Raskausmyrkytyskin uhkaa helpommin, toivottavasti sinulla ei ole valkuaista erittynyt virtsaan, sillä silloin on raskausmyrkytys alkamassa, niin minulle sanottiin.
Mutta sairaalassa on asiantunteva hoito ja henkilökunta, älä stressaa ja yritä rentoutua ajattelemalla mukavia asioita. :)

Tsemppiä ja voimia sinulle!!!! :) :)
 
Mulla oli eka raskauden loppuvaiheessa verenpaineet koholla, yhtä korkealla kuin sinulla. Välillä jouduin sairaalaan makoileen ja kotonakin piti ottaa iisisti. Ei saanut mitään tehdä. Makoilla käskettiin. Lopulta sain verenpainelääkityksen, kun se kohosi lähelle kahtasataa ja alapainekin yli satasen. Silloin olin just sairaalassa ja rupesi huimaamaan niin etten pystyssä enää pysyny. Lääkkeellä laski sitten jonkin verran.
Lopulta kuitenkin käynnistettiin verenpaineen ja öisten supisteluiden vuoksi.
Raskauden jälkeen lääke jätettiin kerralla pois ja sitten paineet nousikint taas ennätyslukemiin, silloin en enää nähnyt mitään, kun vilkkui silmissä niin pahasti. Myöhemmin kuulin, että lääke olisi pitänyt lopettaa pikku hiljaa, ei kerralla.
Muiden raskauksien aikana ei ole ollut näin koholla, mutta jokaisen jälkeen on pitäny tarkkailla sitä neuvolassa. Nykyään on jatkuvasti hiukan koholla. Viime viikolla mitattiin, niin alapainen oli 90. Sehän on raja alapaineessa.

Suvussa äidillä on ollut sama vaiva ja lääkitys aikoinaan joitakin vuosia. Nyt taas 70 vuotiaana sai taas lääkityksen. Siskollani on myös ollut verenpaine koholla raskauksien jälkeen ja hänellä myös mitataan sitä säännöllisesti.
 
LaSposa


Täällä verenpainetautia sairastava tuleva äiti, joka pelolla odottaa miten tän sairauden käy raskauden edetessä... Lääkitys on koko ajan päällä ja toistaseks vielä ihan hyvissä kantimissa, mutta raskaus onkin alkutaipaleella vasta...

Tsemppiä ja ottakaa rennosti, se kai auttaa -ja liikunta!
 

Yhteistyössä