Verenpaine synnytyksen jälkeen

  • Viestiketjun aloittaja mammammaa
  • Ensimmäinen viesti
mammammaa
Mulla oli n. 20 "pojoa" normaalia korkeammat paineet synnytyksen jälkeen Nyt 2vkoa jälkeenpäin huippaa ja tuntuu niinku seinille kävelis koko ajan. Syönyt oon ja juonut nestettä mielestäni riittävästi vaikka imetänkin. Tietääkö joku asiasta jotain? Olisko paineet laskenut / laskemassa nyt normaaliksi vai meneeköhän jo liian matalaksi :(
 
Paras olis selvittää asia siellä paikanpäällä synnytyssairaalassa.
Mitä täällä kyselet?
Luuletko että saat asiantuntevaa apua täällä?
Vai etkö luota lääkäreihin?
Luotatko meihin kaikkiin vieraisiin?
Lääkäri siellä synnärillä sen tietää. Kysy sieltä. :p
 
No joo vastata kaikki saa. Mutta olisko musta yhtään ei asiantuntevaa apua, mulla oli hb tosi alhainen ku meni niin paljon verta, niin mulla oli samoja oireita. Koska sut on mitattu. Mulla oli jotain 80 paikka niin johan oli heikohko olo, mutta se mitattiin jo osastolla.
 
Otettiinko sulta hb:a ollenkaan synnytyksen jälkeen? Onko olo tullut nyt vai ollut koko ajan?

Mulla oli myös hb synnytyksen jälkeen 80 ja olo oli tosi heikko. Itse sain sairaalassa silloin pari pussia lisäverta ja siitä olo alkoi kohota pikkuhiljaa.

Voihan se johtua alhaisesta verenpaineestakin. Kun menette vauvan kanssa neuvolaan seuraavan kerran pyydä ottamaan verikoe ja paineiden mittaus. Tai sitten käy erikseen mittauttamassa ne.
 
mammammaa
En pyytäny hb mittausta sairaalassa, kun siellä oli vielä "normaali" olo. Tää huippaus alkoi vasta kotosalla ihan vasta (ja tosiaan nyt kaks ja puol viikkoa synnytyksestä).
Ja ekalle harmaalle vastaajalle, kyllä täällä palstalla käy niitä asiantuntijoitakin...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.03.2006 klo 20:59 vieras kirjoitti:
Paras olis selvittää asia siellä paikanpäällä synnytyssairaalassa.
Mitä täällä kyselet?
Luuletko että saat asiantuntevaa apua täällä?
Vai etkö luota lääkäreihin?
Luotatko meihin kaikkiin vieraisiin?
Lääkäri siellä synnärillä sen tietää. Kysy sieltä. :p
:headwall: mitäpä jos olo ei ollut sellainen osastolla? mulla ainakin ittelläni oli osastolla tosi paska olo muttei syy selvinnyt.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.03.2006 klo 15:06 mammammaa kirjoitti:
En pyytäny hb mittausta sairaalassa, kun siellä oli vielä "normaali" olo. Tää huippaus alkoi vasta kotosalla ihan vasta (ja tosiaan nyt kaks ja puol viikkoa synnytyksestä).
No ehkä ei sitten johdu ainakaan hb:sta (tai ei johdu siitä, että olisi laskenut synnytyksen takia)... Mulla se olo oli heti ja sen kyllä huomasi.
 
mammammaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.03.2006 klo 22:50 vieras kirjoitti:
Sain verenpainelääkityksen (Albetol) synnytyksen jälkeen ja söin ko. lääkettä noin 5 kk kunnes verenpaine pysyi normaalina ilman lääkitystä.
Eli oliko sulla liian korkea vai liian matala paine?
 
äiti2005
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.03.2006 klo 22:50 vieras kirjoitti:
Sain verenpainelääkityksen (Albetol) synnytyksen jälkeen ja söin ko. lääkettä noin 5 kk kunnes verenpaine pysyi normaalina ilman lääkitystä.
mulla oli raskausmyrkytys, verenpaine korkialla ja siihen liittyviä oireita.
mulle määrättiin kans tuo Albetol.
vähän alle kuukauden söin sitä ja sitte oli verenpaine jo ihan normaali.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.03.2006 klo 22:02 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.03.2006 klo 09:51 mammammaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.03.2006 klo 22:50 vieras kirjoitti:
Sain verenpainelääkityksen (Albetol) synnytyksen jälkeen ja söin ko. lääkettä noin 5 kk kunnes verenpaine pysyi normaalina ilman lääkitystä.
Eli oliko sulla liian korkea vai liian matala paine?
Liian korkea.
Lisäys vielä:

Synnytyksen jälkeen n. 1.5 viikon kuluttua oli tosi hutera olo. Tuli mm. näköhäiriöitä eli en pystynyt lukemaan kunnolla, koska osa tekstistä katosi. Soitin äitiyspolille ja pääsin osastolle yhdeksi yöksi verenpainetarkkailuun ja sain lääkityksen korkeaan verenpaineeseen.
 
mammammaa
No eräskin OYS:n kätilö on kirjoitellut omalla nimellään... :flower: Ja oma P-puheentunnistin on kyllä kunnossa... Ja onhan sairaanhoidon ammattilaisillakin lapsia ja voivat olla kotiäiteinä :headwall: :headwall: Sulla varmaan joku ihmeellinen stereotypia, että kaikki kotiäidit ovat VAIN peruskoulun käyneitä????


No kuiteski, onko kenellekään korkean verenpaineen kokeneille kerrottu, mikä mahtaa olla tällaisen "ilmiön" takana? Mulla oli alapaine noussut entisetään :/
 
pam
mulla on aina ollut matalat verenpaineet eli ennen raskautta oli noin 90-100/60. raskaus aikana verenpaine nousi hiukan. pari viikkoa synnytyksen jälkeen alko huipata ylös noustessa jne. verenpaine oli palaillut entisiin lukemiin, mutta pää ei vielä pysynyt mukana, eli olin tottunut korkeampiin lukemiin ja omaan matalaan paineeseen oli taass totuteltava.
 
mammammaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.03.2006 klo 13:09 pam kirjoitti:
mulla on aina ollut matalat verenpaineet eli ennen raskautta oli noin 90-100/60. raskaus aikana verenpaine nousi hiukan. pari viikkoa synnytyksen jälkeen alko huipata ylös noustessa jne. verenpaine oli palaillut entisiin lukemiin, mutta pää ei vielä pysynyt mukana, eli olin tottunut korkeampiin lukemiin ja omaan matalaan paineeseen oli taass totuteltava.
No tuota mäkin epäilin, mut verenpainemittari oli toista mieltä :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.03.2006 klo 12:26 mammammaa kirjoitti:
onko kenellekään korkean verenpaineen kokeneille kerrottu, mikä mahtaa olla tällaisen "ilmiön" takana? Mulla oli alapaine noussut entisetään :/
Mulla nousi viimeksi loppuraskaudessa alapaine ja käynnistivät kun meni yli sadan. Huippaukset ja muut vastaavat olot laitoin silloin alhaisen hb:n piikkiin ja jälkitarkastuksessa huomattiin, että paineet eivät olleetkaan laskeneet juurikaan (enkä kyllä silloinkaan yhdistänyt niitä oireita siihen...). Kävin sitten mittauttamassa pariin kertaan ja kun luvut alkoivat olemaan suunnilleen ok niin asia vain jäi enkä käynyt enää mittauttamassakaan. Mutta kyllä siinä voi kestää hetken ennen kuin laskee ja tuo elämä vastasyntyneen kanssa voi myös olla aika "paineita nostattavaa" ;) No, on siihen varmaan muitakin syitä, viisaammat kertokoot, itse kuulin lähinnä tuollaisia selityksiä silloin kun niissä mittauksissa kävin.

Ja "vieraalle" (vai mikä lie...) vielä, kyllä näistä asioista on ihan hyvä ottaa itsekin selvää ja kuunnella muiden kokemuksia. Ei täällä sentään mitään lääkityksiä jaeta joten periaatteessa ihan sama, ei siitä haittaakaan voi olla. Joskus voi olla ihan hyvä sanoa lääkärille muutakin kuin ne oireet. Itse tein silloin sairaalassa juuri niin eli valitin oloani ja lääkärit käski reipastua. Vasta kun olin itse pyytänyt kolme päivää hb:n mittausta se otettiin ja silloinkin "pitkin hampain".
 
mammammaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.03.2006 klo 14:54 Eeelf kirjoitti:
Mulla nousi viimeksi loppuraskaudessa alapaine ja käynnistivät kun meni yli sadan. Huippaukset ja muut vastaavat olot laitoin silloin alhaisen hb:n piikkiin ja jälkitarkastuksessa huomattiin, että paineet eivät olleetkaan laskeneet juurikaan (enkä kyllä silloinkaan yhdistänyt niitä oireita siihen...). Kävin sitten mittauttamassa pariin kertaan ja kun luvut alkoivat olemaan suunnilleen ok niin asia vain jäi enkä käynyt enää mittauttamassakaan.
Tuosta minäkään en jaksais huolissaan olla, jos paineet jo raskauden aikana olis noussu... Mut 2vrk ennen synnytystä oli vielä normaalit ja sit kotiin lähtiessä olivatki nousseet, ja ovat edelleen nousussa :\| Maanantaille sain kuiteski lääkäriajan, miettivät jos laittavat lääkkeet. Vähänkö ankeeta tässä iässä nappailla verenpainelääkkeitä :x Pitänee muutenki katsella sitte elämä vähäksi aikaa verenpainepotilaan mallille... Toivottavasti laskee itsekseen!
 
berry harmailee
tuttavalla nousi kans synnytyksen jälkeen verenpaine, ei ollut aiemmin ollut mitään ongelmia sen kanssa. Seurasivat muutaman kuukauden ja melkein sai lääkityksen, mutta laski sitten itsestään ennalleen. Mitään syytä ei tainnut löytyä.

Mulla itellä joka raskaudessa ollut ongelmia, ja nyt oli raskausmyrkytys ja sen myötä aivan karseet paineet. Kotona oon nyt pikkuhiljaa päässyt vähentämään lääkitystä, mutta todennäköisesti joudun loppuelämäni syömään niitä, koska taso (alapaine) on normaalistikin hieman korkea.
 
mammammaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.03.2006 klo 16:27 berry harmailee kirjoitti:
tuttavalla nousi kans synnytyksen jälkeen verenpaine, ei ollut aiemmin ollut mitään ongelmia sen kanssa. Seurasivat muutaman kuukauden ja melkein sai lääkityksen, mutta laski sitten itsestään ennalleen. Mitään syytä ei tainnut löytyä.

Mulla itellä joka raskaudessa ollut ongelmia, ja nyt oli raskausmyrkytys ja sen myötä aivan karseet paineet. Kotona oon nyt pikkuhiljaa päässyt vähentämään lääkitystä, mutta todennäköisesti joudun loppuelämäni syömään niitä, koska taso (alapaine) on normaalistikin hieman korkea.
eli elämän mystiikkaa taas... mietin, et kropassahan on paljo verta raskauden jäljiltä ja mulla alkoi pökrätä samoihin aikoihin ku jälkivuoto helpotti... oliskohan verenluovutus mitään? vaa saako luovuttaa vielä?
 

Yhteistyössä