verenpaine koholla

Apua, auttakaa, mitä teen. olen normaalipainoinen, 28-vuotias. Olen sairaalassa töissä ja työkaveri on mitannut verenpainettani monena päivänä ja alapaine on korkeimmillaan 114. Tänään 100. Yläpainekin on tosi korkea, 150-160. Haluaisin tulla raskaaksi, uskallanko pupuilla vai katkeaako verisuoni päästä? Hermot menee. Auttakaa siskot!
 
Joo kannattaa käydä lääkärissä, todennäkösesti ensin seuraataan jokunen aika muutama kuukausi varmaan ainakin. Jännitätkö tuota mittaamis tilannetta? Onko sulla e-pillerit tai oletko hiljattain aloittanut ne/jonkun muun ehkäisyn? Se saattaa tehdä myöskin.
 
Kiitoksia vastauksista. ei ole pillereitä vaan ehkäisyrengas, se tuskin vaikuttaa verenpaineisiin?
tietääkseni en jännitä tutkimuksia, mutta mistä sitä tietää.
Tarkoitus olisi pian jättää rengas pois, mutta vaikuttaako raskauteen korkeat verenpaineet?
 
"Entuudestaan korkea verenpaine valitettavasti ennustaa ongelmia raskauden aikana, sillä krooniseen verenpainetautiin liittyy selvästi suurentunut riski saada pre-eklampsia raskauden aikana."

googleta esim. raskaus ja verenpaine. paljon tietoa.
 
Minulla oli myös jo ennen raskautta verenpaine koholla. Ei kuitenkaan lääkitystä. Raskaus sujui erittäin hyvin ja raskauden keskivaiheilla oli jopa jonkin asteista verenpaineen laskua. Koko raskausajan virtsa puhdas eikä tietoakaan raskausmyrkytyksestä. Synnytys sujui hyvin ja lapsi on täysin terve. Tsemppiä Sinulle.

Lääkärin kanssa kannattaa neuvotella mahdollisesta lääkityksestä. Itselläni ei kuitenkaan ollut raskausaikanakaan lääkitystä.
 

Yhteistyössä