Verenluovutus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kiinnostunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kiinnostunut"

Vieras
Jos olet käynyt verenluovutuksessa, osaisitko kuvailla miten koko sessio tapahtuu? Olen kiinnostunut enemmän ihmisten omista mielipiteistä. Olen kyllä lukenut SPR:n Veripalvelun sivuilta asiasta.

Olen kuullut, että verenluovuttajien joukkoon mahtuu niitä pyörtyilijöitä. Minkä takia jotkut ihmiset pyörtyvät? Matala verensokeri tai verenpaine?

Kiitos vastanneille!

Ensin "ilmoittaudutaan" eli henkilöllisyytesi varmennetaan, tarvitset siis ajokortin/passin tms. Saat kaavakkeen, johon täyttelet tietosi ja vastailet kysymyksiin, joilla varmennetaan ettei estettä luovuttamiselle ole. Tämän jälkeen mitataan hemoglobiini, ja jos se ok, pääset luovuttamaan.

Kerralla otetaan kuitenkin suht iso määrä verta (olikohan 500ml), toiset reagoi tähän äkilliseen verimäärän menetykseen herkemmin kuin toiset. Itse en koskaan ole pyörtynyt, mutta kyllä sen jälkeen heikko olo on, eli tärkeää muistaa juoda paljon.

kyselyn ja hb:n mittauksen jälkeen pääset luovuttamaan, neule letkuineen kyynärtaipeeseen ja siitä veri menee pussiin joka makaa tasoheiluttelijassa (tjs). Neula pois, painoside kyynärtaipeeseen ja mehun kera pois.
Jotkut ihmiset pyörtyy veren ja / tai neulojen näkemisestä, ei matalasta verensokerista

Luovutuksen jälkeen on tarjolla mehua ja leipää tai muuta pikkupurtavaa. Vartin verran kannattaa odotella rauhassa ennenkuin lähtee. Ja todellakin juoda reilusti loppu päivän ajan.

• Tykkää
Reactions: soja
[QUOTE="vieras";28613555]Ensin "ilmoittaudutaan" eli henkilöllisyytesi varmennetaan, tarvitset siis ajokortin/passin tms. Saat kaavakkeen, johon täyttelet tietosi ja vastailet kysymyksiin, joilla varmennetaan ettei estettä luovuttamiselle ole. Tämän jälkeen mitataan hemoglobiini, ja jos se ok, pääset luovuttamaan.

Kerralla otetaan kuitenkin suht iso määrä verta (olikohan 500ml), toiset reagoi tähän äkilliseen verimäärän menetykseen herkemmin kuin toiset. Itse en koskaan ole pyörtynyt, mutta kyllä sen jälkeen heikko olo on, eli tärkeää muistaa juoda paljon.[/QUOTE]
taitaa olla 450ml.

Mä oon luovuttanut verta kerran ja pyörryin voileipä kädessäni pöydän äären luovutuksen jälkeen. Verta ja neuloja en pelkää, olenhan itse labrahoitaja. Mulla kroppa vaan ilmeisesti reagoi herkästi, jo ala-asteella olin pyörtyä kun otin korviin reiät ja synnytyksen jälkeen sama juttu vaikken edes menettänyt paljoa verta. Toista kertaa en oo luovuttanu, enkä tiiä luovutanko enää koskaan nimenomaan tän pyörtymisalttiuden takia.

olen luovuttanut pari kertaa, ja ekalla kerralla meinasin pyörtyä, kun nousin nopeesti ylos. "kärsin" muutenkin matalasta verenpianeesta, niin luovutus hetkellisesti niitä laski. Siellä saa sit mehua ja leipää etc. niin siitä se olo tormakoituu. rohkeesti vaan, jos kiinnostaa... Jos vertaa sitä miten kipeet ihmiset verivalmisteita tarvii siihen, että itse terveenä hetken huimaa, niin eiköhän tuo plussan puolelle jää

Onko pyörtymisessä sitten jotakin vaarallista, jos sitä ajattelee noi verenluovutksen jälkeen? Kävin muuten luovuttamassa verta taannoin ja tuli vähän outoja tuntemuksia kotona sen jälkeen... Millaisia oireita verenluovutksen jälkeen voi tulla, joista pitää olla huolissaan?

Mä olin juuri luovuttamassa. Taju meinas lähteä jo näytepussukkaa ottaessa (paljonko verta siihen muuten menee???)
No, pakko oli lopettaa koko homma, kun tuli niin hirveä olo, hetken siinä olin pää alaspäin ja jalat kohti kattoa. Ei montaakaan minuuttia keritty pussia täyttelemään. Hoitaja oli juuri vaihtamassa isompaan pussiin, kun taju meinas lähteä.

En taida itsekkään uskaltaa enää mennä, vaikka hemoglobiini oli 170, eli kannattaisi mennä

olen luovuttanut pari kertaa, ja ekalla kerralla meinasin pyörtyä, kun nousin nopeesti ylos. "kärsin" muutenkin matalasta verenpianeesta, niin luovutus hetkellisesti niitä laski. Siellä saa sit mehua ja leipää etc. niin siitä se olo tormakoituu. rohkeesti vaan, jos kiinnostaa... Jos vertaa sitä miten kipeet ihmiset verivalmisteita tarvii siihen, että itse terveenä hetken huimaa, niin eiköhän tuo plussan puolelle jää

Todellakin, itse annan työssäni verivalmisteita hyvin sairaille lapsipotilaille lähes joka työvuorossa, joskus useammat. kerralla annan 4-8 luovuttajan trombosyytit. Todellakin saamme olla kiitollisia upealle vapaaehtoisten määrälle :flower:

Mä olin juuri luovuttamassa. Taju meinas lähteä jo näytepussukkaa ottaessa (paljonko verta siihen muuten menee???)
No, pakko oli lopettaa koko homma, kun tuli niin hirveä olo, hetken siinä olin pää alaspäin ja jalat kohti kattoa. Ei montaakaan minuuttia keritty pussia täyttelemään. Hoitaja oli juuri vaihtamassa isompaan pussiin, kun taju meinas lähteä.

En taida itsekkään uskaltaa enää mennä, vaikka hemoglobiini oli 170, eli kannattaisi mennä

Onpas sulla vahvaa verta!! mul hb oli viimeks mitattuna 150

Juotavaa pitäisi ottaa jo ennen luovutsta ja ainakin niissä paikoissa, joissa olen käynyt niin sitä tyrkytetään useita lasillisia. Jos juotavan jättää luovutuksen jälkeen nautittavaksi niin taatusti tulee heikko olo, jos siihen on taipumus.

Tapahtumien kulku onkin tässä jo hyvin kuvattu. Henkilöllisyyden tarkistus, lomakkeen täyttäminen, hb-mittaus ja samalla katsotaan se lomake läpi, sitten siihen "lepotuoliin", neula letkuineen ja pusseineen paikalleen, alle 10min. pötköttelyä, ja luovutuksen jälkeen sopisi odotella hetki ennen kuin nousee ja lähtee jatkamaan matkaa. Ennen ja jälkeen luovutuksen on tarjolla mehua ja kahvia ja jotain pientä syötävää, saa ottaa kun haluaa. Luovutuksen jälkeen samana päivänä ei pidä urheilla, saunoa tai juoda alkoholia, muuten pitää muistaa juoda hyvin, verimäärä korvautuu noin vuorokaudessa.

Itse olen luovuttanut ehkä 15 kertaa. Kerran kävi niin, että pussi täyttyi liian hitaasti ja sitä ei voitu käyttää (sen tulee täyttyä tietyssä ajassa), ja parilla kertaa ei ole löytynyt sopivaa suonta (mulla on oikeasti hankalat suonet, joten en epäile että on yleinen ongelma). Kertaakaan ei ole tullut heikko tai huono olo, ja nykyään lähdenkin varoituksista huolimatta aika saman tien jatkamaan matkaani, ei siitä pötköttelystä ja odottelusta ole minulle mitään iloa. Tosin ihan suoraan en auton rattiin menisi, ihan varmuuden vuoksi.

Täällä myös tarjotaan syömistä ja juomista ennen luovuttamista myös.Siinä kun kaavaketta täyttelee niin pitäisi juoda paljon.Jos on hyvä olo ja tuntee pystyvänsä heti lähtemään niin ovat käskeneet ottaa mm. voileipää laukkuun mukaan.Koskaan ei ole ollut huono olo.Minulla hB myös korkea,välillä siinä rajoilla voiko luovuttaa.Nythän Suomessa lakkautetaan monta verenluovutuspistettä koska kuulemma veren tarve on vähentynyt.On vaan jotenkin ristiriidassa sen suhteen mitä veripalvelun nettisivuilta seuraa,kun on veret monesti kriittisellä tasolla...Ja minullakin kännykkä silloin piippailee että tulisitko mahdollisimman pian luovuttamaan!Enää en pysty,meiltä viedään veripalvelu pois.

Samaa kaavaa mitä ylläkin on todettu.

Luovutuksen jälkeen mulle tosin neuvottiin että autolla ei saisi ajaa pyörtymisriskin vuoksi, mutta ajoin kuitenkin kun naapurikaupungissa olin vain käymässä. Harmi että kyseinen piste lakkautetaan, ei jää naapurikuntalaisille enää paikkaa missä luovuttaa..

Nyt en ole pariin vuoteen käynyt luovuttamassa, kun ei raskaana ollessa voinut ja välissä en ehtinyt ja nyt sitten taas raskaana. Kerran olen pyörtynyt tuolla, jotain 5 kertaa yhteensä olen ehkä käynyt. Kenties matalat verenpaineet sen aiheutti, tai se etten ollut niin hyvin syönyt sitä ennen. Yleensä tuli jossain käytyä syömässä kunnolla ennenkuin meni luovuttamaan. Ja siellä toki juoda paljon ja syödä vielä vähän jotain. Ja olin silloin just ja just sen 50kg painava, mitä pitää olla että saa luovuttaa. Tai olin ehkä kilon pari allekin sen. Mutta eipä se vaarallista ollut pyörtyä kun on siellä apu lähellä ja aika pian sitä taas tolpillaan oli. Jonkun aikaa piti sitten loikoilla siellä ja toivat mehua lisää. Ehkä sitten joskus vuoden päästä taas voisi mennä luovuttamaan, kunhan saa hemoglobiinin taas siihen mitä se normaalisti on, eli aika korkea minulla. Senkin takia siellä tuli välillä käytyä.

Yhteistyössä