Veren menetys synnytyksessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raappana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raappana

Vieras
Tuli taas lapsen syntymänpäivän alla itse synnytys mieleen, ja aloin fiilistelämään. Kaivoin myös lappusen esiin jotka synnytyksestä sain.

Menetin synnytyksessä verta 2,8 l verta, jota voidaan melkein pitää massiivisena verenvuotona (yli 50 % verimäärästä kolmessa tunnissa, toki raskaana verimäärä on lisääntynyt). Nyt siis kun luin. Aiemmin en ole edes miettinyt asiaa sen erityisemmin. Toki tiesin että verta meni paljon, ja sain sitä 2 pussia (vain) lisää. Mutta nyt vasta mietin että onkohan tilanne ollut kuinka kriittinen. Eipä tullut synnytyksen jälkeenkään sairaalassa kenenkään kaa puhetta enkä oikeasti tajunnut/jaksanut keskustella synnytyksestä. Täytyy varmaan tilata tarkemmat paprut synnälriltä, ihan vaan mielenkiinnosta.

Muita synnytyksessä enemmän verta menettäneitä?

Esikoisen synnytyksessä ei istukka irronnut ja siinä meni paljon (en tiedä tarkkaa litraa-määrää). Kaks pussia minäkin sain punasoluja, kun hb oli laskenut 68 ja en pystynyt nousemaan istumaan kun silmissä pimeni. Muistan salista että verenpaineet oli tosi matalat ja eivät halunneet nukuttaa kun jouduin istukan käsinirrotukseen, koska oli mennyt niin paljon verta.

[QUOTE="näin meillä";29617020]Esikoisen synnytyksessä ei istukka irronnut ja siinä meni paljon (en tiedä tarkkaa litraa-määrää). Kaks pussia minäkin sain punasoluja, kun hb oli laskenut 68 ja en pystynyt nousemaan istumaan kun silmissä pimeni. Muistan salista että verenpaineet oli tosi matalat ja eivät halunneet nukuttaa kun jouduin istukan käsinirrotukseen, koska oli mennyt niin paljon verta.[/QUOTE]

Joo, mulla syynä kans istukan irtoamattomuus ja minäkin joudun käsinirroitukseen.

Tota nukutusta mä olen miettinyt, että olinko vai en. Jotain mielikuvia oli siitä että ihmiset hyöri ympärillä tuhatta ja sataa, ja ne kirkkaat valot näkyi. Luultavasti jossain pöllyssä olin kuitenkin, mutten tiedä olinko nukutettuna. 3 h lapsen syntymästä istukka saatiin irti. Tuon jälkeen hb oli 70 (normaali mulla yli 140), en tiedä paljonko oli alimmillaan kun veret olin jo tuolloin saanut.Vuorokauden päästä synnytyksestä meni jalat alta kun yritin päästä yksin vessaan.

Mullakin oli toisessa synnytyksessä istukan käsinirrotus ja verta menetin yhteensä litran verran (500ml synnytyksessä ja 500 ml istukan irrotuksessa). Lisäverta ei annettu, hb oli 104. Eli onhan tuo 2,8l älyttömän paljon.

[QUOTE="-p-";29617092]Mullakin oli toisessa synnytyksessä istukan käsinirrotus ja verta menetin yhteensä litran verran (500ml synnytyksessä ja 500 ml istukan irrotuksessa). Lisäverta ei annettu, hb oli 104. Eli onhan tuo 2,8l älyttömän paljon.[/QUOTE]

Mulla meni synnytyksessä 800 ml ja loput 2 l sen jälkeen.

Minä en litra määriä tiedä mutta hb tippui 130:stä 65:n. Sain pahat repeämät joista vuosin verta. En tiedä kuinka kiire tuossa oli mutta päivystävä leikkaussali tiimi piti kutsua kotoa sairaalaan. Tunti olisi mennyt ennen kuin sairaalassa oleva tiimi olisi saanut meneillään olevan leikkauksen päätökseen ja se oli lääkärin sanojen mukaan liian kauan. Itse en yhtään ymmärtänyt hoppua sinne leikkaussaliin. Olisin halunnut imettää vauvaa ja nähdä punnituksen jne. Jälkikäteen vasta miettinyt että oliko siinä oikeasti jo hätä sinne lekuriin. Punasoluja sain seuraavana päivänä 3 pussia jolla hb nousi 95:n. Oli kuin uudesti syntynyt olo sen jälkeen!

Toka raskaudessa ulla meni 2,6l verta synnytyksessä. Suurin osa tuli repeämästä, repesin pahasti. Mutta en saanut lisää verta, vain rautatabletteja. Hb tipahti hippasen alle 90.

Eka synnytyksessä menetin vain 1,6l verta ja sain kaks yksikköä sitä lisää ja rautatabut viikoiksi päälle.

Minulla myös! istukka ei meinannut toisessa synnytyksessä irrota, ja käsin sitä painelivat vatsan päältä pitkään irti. Lääkäri sanoi mittakipossa olevan reilut 2l verta (+sitten muu veren menetys mitä synnytyksessä oli. Tarkkaa ei tiedetä, kun synnytin kotiin), ja oli varaamassa leikkuria, kun se luojan kiitos irtosi. Verta en saanut, mutta jotain nestettä tipasta annettiin. Hemppaa ei mitattu, kun vasta kotiin lähdössä seuraavana päivänä, joka oli 60+ (raskauden aikana 150-160) Pitkän rautakuurin sain..

Menetin kuopuksen synnytyksessä 2,5 litraa verta istukan irtoamattomuuden vuoksi. Lääkäri sai irrotettua sen salissa käsin lopulta, mutta leikkuriin lähtö oli ihan käsillä. Sain kipulääkettä suoraan suoneen kanyylin kautta ja olin ihan pöhnässä koko toimenpiteen ajan, onneksi. En siis tuntenut mitään. Pyörrytti ihan kamalasti ja häilyin välillä jossain tajunnan rajalla, mutta pysyin hereillä. Sain kaksi pussia verta salissa ja nesteytettiin lisäksi. Hb oli 99 (normaali 150). Pari viikkoa pyörrytti ihan vähäisestäkin liikkumisesta, mutta jälkitarkastukseen mennessä hb oli jo 145, vaikka söin rautaakin vähän kuuriluontoisesti vain muutaman päivän putkeen ja sitten muutaman päivän tauko (meni maha kovalle ja vastasynnyttäneenä ei ollut kovin herkkua ähistellä vessassa :( ).

Molemmissa synnytyksissä on ollut ongelmia istukan kanssa, mutta ekalla kerralla se tuli sentään itsesstään, kun tippa meni täysillä ja aikaa oli kulunut melkein tunti. Pelottaa, että jos vielä kolmannen saamme, että käykö taas samoin.

Menetin verta synnytyksessä 800ml. Olen sellaisessa käsityksessä että jo tuo määrä on aika paljon, koska seuraavana päivänä hb mitattiin jotta saadaan selville, pitääkö lisäverta antaa. Eli sanoisin oman kokemuksen perusteella että jos yli 2 litraa menee niin se on jo TOSI paljon!!!

Yhteistyössä