Venlafaxin ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tiuhti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tiuhti"

Vieras
Onko kenelläkään kokemusta Venlafaxinista/Efexorista raskauden aikana?
Mulle määrättiin kyseinen lääke paniikkihäiriöön 08/2011. Lääkäri sanoi, ettei pitäisi olla ongelmaa jos päätän hankkiutua raskaaksi, mutta mies ei luota tuohon vaan on sitä mieltä, että pitäisi lopettaa lääkitys jos tulen raskaaksi.

Lääkkeen tuoteselosteessa muistaakseni sanottiin, että sitä voi syödä raskauden aikana, mutta vastasyntyneellä voi ilmetä ongelmia mm. hengityksen kanssa.

Olen käyttänyt Venlafaxinia raskauden aikana. Vauvalla ei todettu rakennepoikkeamia eikä muutakaan erityistä. Teratologisesta tietopalvelusta sanottiin, että lääkettä voi käyttää. Sen ei ole todettu aiheuttavan riskejä raskaudelle, vaan usein on haitallisempaa lopettaa lääkitys, koska äidin vointi voi kärsiä. Äidin voinnin mukaan siis mennään. Toki jokaista tapausta kannattaa miettiä erikseen lääkärin kanssa, mutta minun kohdallani psykiatri, gynekologi ja teratologinen tietopalvelu oli sitä mieltä, ettei lääkitystä tarvitse lopettaa. Syntymän jälkeen vauvan vointia on hyvä tarkkailla ainakin reilun vuorokauden, on siis tärkeää, että synnytyssairaalassa tiedetään lääkkeen käytöstä. Ongelmat ovat käsittääkseni hyvin harvinaisia.

Itse olen käyttänyt vuosi 36,5 mg päivässä, mutta jo raskautta ennen aloin käyttämään samaa annosta vain joka toinen päivä. Mielestäni ei ole tarpeeksi tutkimustietoa, mutta itselleni pieniki Venlafaxin on tärkeä pitämään mielen rauhallisena. Lääkärin mukaan voin jatkaa käyttöä huoletta, mutta itse kaipaisin pitkittäistutkimusta lääkkeen vaikutuksesta vahvistamaan/kumoamaan lääkärin kommentin.

Yhteistyössä