Venähtänyt nilkka, milloin lääkäriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lenkkeilijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lenkkeilijä"

Vieras
Taitoinpa sitten tänään lenkillä nilkkani ihan kunnolla. Nilkka on turvoksissa kehräsluun ympäriltä ja kosketusarka. Jalalle kestää kyllä varata, mutta ei se ihan kivutonta ole. Samon nilkan taivuttelu sattuu ja myös levossa sattuu. Joutuukohan tuon takia menemään lääkäriin, vai olisiko toivoa, että olisi aamulla jo ihan kunnossa?

[QUOTE="lenkkeilijä";24812479]Taitoinpa sitten tänään lenkillä nilkkani ihan kunnolla. Nilkka on turvoksissa kehräsluun ympäriltä ja kosketusarka. Jalalle kestää kyllä varata, mutta ei se ihan kivutonta ole. Samon nilkan taivuttelu sattuu ja myös levossa sattuu. Joutuukohan tuon takia menemään lääkäriin, vai olisiko toivoa, että olisi aamulla jo ihan kunnossa?[/QUOTE]

Onko sinulla tapaturmavakuutusta? Jos on, suosittelisin menemään lääkäriin ja tekemään vahinkoilmoituksen saman tien.

Miehellä oli kehräsluussa murtuma vaikka se sillä lekuriin kävelikin. Särki ja tummui joten meni seuraavana aamuna lekuriin kun edellisenä teloi työmatkalla ja työterv lekuri katto vaan venähtäneeksi. Kipsi 6vkoa.

[QUOTE="lissu";24812487]Onko sinulla tapaturmavakuutusta? Jos on, suosittelisin menemään lääkäriin ja tekemään vahinkoilmoituksen saman tien.[/QUOTE]

On mulla vakuutus, mutta en kehtaisi lähteä enää ajamaan ja jonottamaan päivystykseen. Ei tämä nilkaa niin kipeä, ole etteikö huomiseen pärjäisi.

Kyllä voit odottaa huomiseen. Etenkin, jos varaamaan pystyt. Huomenna aamulla natiivi rtg ja kliininen status. Ota Buranaa, laita pakastepussi (herneet tms käy vallan mainiosti), väliin pyyhe, vaihdat välillä. Kohoasento. Yleinen sääntö on, että nilkan tilanteen pystyy luotettavasti arvioimaan vasta akuuttivaiheen turvotuksen laskiessa, n. 2-3 vrk päästä. Viikon verran on varmasti kipeä. Saikkua saat toki, jos töissä olet, vähän riippuen siitä, jos työssä joutuu kävelemään. Totta sekin, että joskus jopa lonkkamurtuman (ramus-murtuma) voivat kävellä päivystykseen! Venähdys/nyrjähdys todennäköinen. Nivelsidevammat yleensä selviävät vasta seurannassa. Magneettikuvat tms ehtii tarvittaessa tehdä, niitä ei muutenkaan akuuttivaiheessa tehdä. Tsemppiä!

Tälläinen uusi kysymys mitä mun nilkalle on tapahtunut kun astuin huonosti pienen kiven päälle ja alussa vähän sattui mutta enää ei yön jälkeen paljoa mitä pitäisi tehdä?

Tälläinen uusi kysymys mitä mun nilkalle on tapahtunut kun astuin huonosti pienen kiven päälle ja alussa vähän sattui mutta enää ei yön jälkeen paljoa mitä pitäisi tehdä?
Olla onnekas?

Minulla taittui nilkka tänään aamupäivällä ja nyt illalla vasta on niin kipeä ettei voi astua kuin kantapäällä. Kai voi odotella viikonlopun yli lääkäriin menoa? Lääkäriäiti oli antanut aika helpottavan vastauksen tähän :)