vellit vauvalle..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ***
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

Vieras
Onko joku aloittanut 1kk ikäiselle osittain vellejä.. Esim.. iltaisin maidon joukkoon 10ml??? Miten on mennyt? vai uskaltaako? Tiedän että olis parempi odottaa pidempään mutta tuo meidän vaavi kun on niin hirmuinen syöppö.. puhutaan jo litroissa päivässä maitoa..

Ja olen valmistunut jo kaiken maailman kommentteihin jotenka antakaa palaa.. :D

Älä ihmeessä anna. Vellit sisältävät rautaa niin paljon enemmän kuin korvikkeet ja liika rauta noin pienellä aiheuttaa jtn, en muista mitä. Vellit eivät myöskään täytä paljoa sen enempää kuin korvikkeet, katsoppa niiden takana olevia energiataulukoita.
Oletko varma, että syö nälkäänsä eikä siihen, että on vatsa täys ja huutaa sitä täyttä vatsaansa eikä nälkäänsä. Meillä ainakin oli niin ja kuviteltiin että on nälkäinen.

en mä 1kk vielä antanut mutta joskus noin 3kk paikkeilla annoin maissivelliä joku 10ml maidon sekaan. auttoi jonkun aikaa tosi hyvin, piti pidempää nälkää ennen kuin alettiin isontaa annoksia/syömään muita vellejä.

Alkuperäinen kirjoittaja ***:
Jos hän täynnä on ni ei suostu kyllä pulloa ottamaan. ja tarpeeksi kun saa maitoa ni huuto loppuu..

Joo niin mekin luultiin, mutta imi maitoa lisää ja lisää ja lisää. Oikeasti ei ollut nälästä kiinni vaan siitä, että vatsa täyttyi ja täyttyi ja täyttyi, ja halusi heti lisää maitoa.

Korvikkeella yritä pitää n. 3-4 tunnin välit ja max se 200 ml kerralla. Kun alat ryytmittää sitä niin huomaat, että "vatsavaivat" tai kuvitteellinen nälkähuuto harvenee ja loppuukin osaksi.

No sun vauvasihan se on. Mä kokeilisin sinuna kyllä ensin tuota rytmittämistä ennen vellejä.

Voitko tarkentaa, että kuinka paljon syö ja mitkä on välit ja mistä tiedät, että varmasti on nälkäinen?

Maksimi maidon/korvikkeen määrä on 1,5 litraa vuorokaudessa, suositus on ettei ylitettäisi 1,2 litraa vuorokaudessa. Muussa tapauksessa voi alkaa kärsimään anemiasta.

Miksi ei saisi antaa?? suolisto ei kestä vieläkö??

Mulle sanottiin neuvolassa ettei saa antaa ennen sitä neljän kuukauden ikää koska rasvakudos muodostuu ennen kahden vuoden ikää ja jos sitä kehittyy liikaa, tulee ylipaino-ongelmia aikuisena. Ei kuulemma muuten vaikuta oikein mihinkään.

En usko tähän pätkääkään. Ellei ole ihan idiootti, on varmaan tietoinen ettei noin pienelle vellejä. Jos maitoa menisi litroja niin varmaan on jo lääkärissä käyty ja saatu sieltä ohjeet.

syö 2dl välillä enemmänkin 2-3 tunnin välein..

yleensä korkeintaan 220ml.. ja sen jälkeen on tyytyväinen..

Minun vauvani on juu mutta siksi kysyn kokeneiden ihmisten mielipidettä.. En vielä mitään ole antamassa..kysely asteella vielä.

meillä tyttö söi kuukauden vanhana jo 200ml kerralla ja maitoa meni 1,5litraa päivässä. vajaa kolmekuisena maitoa meni pari litraa päivässä ja oksenteli ulos sitä älyttömät määrät, itki kohta taas nälkää ja kerta annokset oli 250ml. 3kk aloitettiin maissivellii tosi pikkuhiljaa maidon sekaan, parin vk kuluttua meni sitten iltavelli 200ml, päivisin maitoa 1,5litraa..taas vähä myöhemmin korvattiin viel osa päivänki annoksista ja hippu alta 4kk alotettiin maistelee kiinteitä.. nyt tyttö 4,5kk ja syö päivässä soseita n.2purkkia 3erään laitettuna päivässä (maissia,perunaa,kukkakaalia,luumua ) ja lisäksi litran verran maitoa+iltavelli

syö 2dl välillä enemmänkin 2-3 tunnin välein..

yleensä korkeintaan 220ml.. ja sen jälkeen on tyytyväinen..

Minun vauvani on juu mutta siksi kysyn kokeneiden ihmisten mielipidettä.. En vielä mitään ole antamassa..kysely asteella vielä.

Hän syö liikaa, jos syö yli 2 litraa päivässä, voi oikeesti tulla aneeminen.

Mun sisko sai 2 viikon ikäisestä lähtien vellejä vauvana (n. 30 v sitten). Silloin oli neuvolan täti suositellut. Ei kelvannut tissimaito (seurasi mahavaivat).

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
meillä tyttö söi kuukauden vanhana jo 200ml kerralla ja maitoa meni 1,5litraa päivässä. vajaa kolmekuisena maitoa meni pari litraa päivässä ja oksenteli ulos sitä älyttömät määrät, itki kohta taas nälkää ja kerta annokset oli 250ml. 3kk aloitettiin maissivellii tosi pikkuhiljaa maidon sekaan, parin vk kuluttua meni sitten iltavelli 200ml, päivisin maitoa 1,5litraa..taas vähä myöhemmin korvattiin viel osa päivänki annoksista ja hippu alta 4kk alotettiin maistelee kiinteitä.. nyt tyttö 4,5kk ja syö päivässä soseita n.2purkkia 3erään laitettuna päivässä (maissia,perunaa,kukkakaalia,luumua ) ja lisäksi litran verran maitoa+iltavelli

pointtinani oli että VAUVA SYÖ MITÄ ON TARVE mutta jos ei huidella siellä parissa litrassa ni aivan turhaan laitat vauvan mahan koville.

Ettekö tiedä että kun maitoa menee yli litra päivässä, pitää aloittaa vellit tai kiinteät. Ei ihme että tuolla yhdelläkin vauva oksennellut, raukka ihan ylensyötetty. Ei se lapsi aina nälkäänsä huuda, vaan ylensyotetty lapsikin huutaa. Kannattais kysyä neuvolasta tästä. Liika maito rasittaa munuaisia todella paljon. Ja nämä on ihan lastenlääkäriltä saadut ohjeet.