Velliä vauvalle

  • Viestiketjun aloittaja milloin?
  • Ensimmäinen viesti
milloin?
Siis milloin olette alkaneet antamaan vauvallenne velliä tai muita lisäruokia? Olen antanut vauvalleni korvikemaidon (en imetä enää) joukossa hiukan velliä,kun tuntuu että hällä on koko ajan nälkä.Vauvani on pian 2kk vanha.Neuvolassa suositellaan,että lisäruokia saisi antaa vasta puolenvuoden iässä,aikaisintaan 4 kuukauden iässä,mutta en näe niissä säännöissä järkeä,kun kerran vauva on nälkäinen niin kai hän muutakin jo aiemmin tarvitsee,kuin vain maitoa. Onko vellistä vauvalle tässä iässä jotain haittaa?
 
näin mä
meillä aloittelin maissivellit meidän pojalle vajaan 3 kk:n iässä ihan omatoimisesti neuvolasta kyselemättä. ekana tuttelin sekaan 20 ml ja seur. 40 ml jne. nyt menee sitten jo iltaisin 2 dl pelkkää velliä. itse lopettelin imetyksen tuossa 3kk iässä ja tutteliahan meidän mies on syönyt jo kuukauden ikäsestä saakka. nyt poika 3,5 kk ja perunaa ja porkkanaa olen aloitellut antamaan ihan pikkuhiljaa.

meillä vellit aloitin siks kun tuntui että poika saattas juoda tuttelia ihan mielinmäärin, eli jäi nälkäiseksi. vauvan suoliston kehittymättömyyden vuoksi kannattaa aloittaa vellit yms hyvin varovaisesti, että vaavi säästyisi sitten mahavaivoilta. mutta mielestäni jokainen äiti tuntee mukulansa parhaiten ja tietää milloin ei enää pelkkä maito riitä.
 
hanna
Vellit (kaupan valmiit) ei periaatteessa pidä nälkää sen paremmin kuin tuttelikaan. Näin sanottiin mulle neuvolasta, koska meidän poika ei pelkkää korviketta suostu juomaan, vaan joukossa pitää olla velliä... riippuu sitten lapsen aktiivisuudesta ja elimistöstä, ja tietysti siitä miten paljon on ulkona yms. yms. miten nopeasti se nälkä tulee.

Vellit on melkeinpä maustettua tuttelia. Voihan se tietty noin pienellä ""toimiakin"" eli nälkä pysyy paremmin poissa, mutta meillä vauva pian 5kk joten syöntimäärätkin on ihan erilaisia jo.
 
Niisku
Meillä alettiin antaa velliä pikkasen vajaa 3kk.Kun ei typy meinannu pysyy kylläsenä.Ja meillä kyl vellit on pitänyt paremmin nälkää ku maito ja on myös paksumpaa kun maito.Meillä alotettiin muksun maissivelillä ja sitä syödään edelleen iltasin.On alkanu yötkin nukkuu paremmin:)
 
Jaa-a
Eikö ole aika aikaista tuon ikäiselle antaa muuta ruokaa kuin maitoa?? Vauvan vatsa voi mennä sekaisin ja kestääkö se vielä muutenkaan muuta syötävää,kuin maitoa!? Aika hätäistä touhua on mielestäni!!
 
Jaa-a
Eikö ole aika aikaista tuon ikäiselle antaa muuta ruokaa kuin maitoa?? Vauvan vatsa voi mennä sekaisin ja kestääkö se vielä muutenkaan muuta syötävää,kuin maitoa!? Aika hätäistä touhua on mielestäni!!
 
Äippä82
Meillä poika saanu aina lisämaitoa (tuttelia) ja tietysti olen siinä ohella imettänyt.
Tuossa hieman ennen 3kk annoin maissivelliä, mutta se ei pitänyt sen paremmin nälkää pois. No sitten 3kk aloin antaa jo perunaa, oli pakko, muuten ois vaan koko ajan juonu maitoo. Pituutta venähti 6.5cm, joten kun sai perunaa oli jo öisinkin tyytyväisempi.
Tuossa kasvuvaiheessa yölläkin syötiin jopa puolentunnin välein.

Mutta en kyllä noita kiinteitä (peruna tms.) aloittaisi kun vasta tuollon 3kk, siihen asti yrittää vain maidolla tai sitten velillä mennä.

Ja tuo kiinteiden 4kk aloitus on tullut EU:n myötä...ja jos täysimettää 6kk jää mielestäni vähän aikaa kiinteiden opetteluun. Sillä 1v saa jo syödä muun perheen kanssa samaa ruokaa.

Meillä poika kun 3kk aloitti syö nyt jo kaikkea ja ei tule ongelmaa minunkaan palata töihin. Mutta jokainenhan tekee kuten parhaakseen näkee. Jokaisen tapa toimia on oikea omalle lapselleen.
 

Yhteistyössä