Velli vai puuro?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bad cook
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

bad cook

Vieras
Hei!
Mulla on 4kk ikäinen poika, jolle haluaisin alkaa antaa iltavelliä tai puuroa. Mutta mutta, olen saanut hieman ristiriitaista tietoa siitä kannattaako vellejä antaa ollenkaan ja toisaalta voiko puuroa antaa vielä 4kk:n ikäiselle. Esim. miten on Muksu tuotteen porkkanaisen perunapuuron laita? Korvaisin tällä velli tai puuro annoksella tutteli pullon. Muuten imetän täysillä.
Miten muut olette toimineet? Mitä tuotteita annatte vai teettekö keitokset itse? Miten?

olen antanut perunaporkkanavelliä 3,5kksesta iltasella, korvatakseni yhden maitoaterian.odottelen että vauveli tulee 4,5kk ikään ja sit aloitan puuron. puuron viljat ovat vatsalle aika rajua aluksi siksi aloitin vellillä...mutta eihän vauva velliä olleskaan tartte.meillä tartti kun maitoa ei riittänyt eikä korvikemaitoa huolinut

Meillä aloitettiin siinä 2,5-3kk iässä maissivellillä suhde 100-100 eli siis maitoa 100ml ja velliä sama määrä ja ensin vain iltaisin.Näin siis neuvolassa ohjeistettiin. Ja annoin aluksi vain illalla, ja sitten sekä aamulla että illalla.Meillä toi peruna-porkkanavelli aiheutti vähän masuvaivoja...eikä poitsu voi oikein vieläkään syödä mitään porkkanaa sisältävää sosetta tms. Että maissi- tai riisivellillä kannattaa aloitella, ovat aika neutraaleja.

Meidän neuvolassa samottiin että velliä ei kannata antaa ollenkaan! En tajua vieläkään miksi, perustelivat kyllä puuron paremmalla ravintopitoisuudella ja sillä että puurossa on syömisen makua, velli kun hulahtaa pullosta ilman "syömistä".. Itse ajattelin myös aloittaa iltavellit, ihan samahan se on kiskooko neiti imemällä sen vellin vai maidon!

Luulen, että se "ei velliä" suositus on lähinnä yli 5kk lapsille, joille voi antaa jo tavallista puuroa. Meillä myös aloitettiin maissivellin antaminen joskus 3-4kk tienoilla. Jätettiin sitten pois kun puurot tuli kehiin.

Nykyään (ainakin TRE:lla) ei neuvoloissa velliä suositella. Parempi kuulemma siirtyä sit suoraan puuroon, jota voi lusikoida. Ite en velliä aio alottaakaan, maidossa kun sama ravintoarvo ja eipä sit tarvii opetella vellipullosta eroon. Mennään sit suoraan puuroihin. Mut hei, jokainen tyylillään=) Toiset antaa, toiset ei!

Meillä ruvettiin velliä antamaan vähän myöhemmin kun huomattiin että tyttö ei puuroja hirveen mielellään syö.Ja nyt annetaan aamulla velliä 8 kk ylöspäin tarkoitettua ja illalla kuitenkin koitetaan antaa puuroa.Semperin puuro lasipurkissa menee kaikista parhaiten ja tetroissa myös jotenkin.Mutta jauheesta tehtävät puurot ei niin hyvin.Mutta kuitenkin pitää katsoa että mitä lapsi syö.Turhaa tuputtaa puuroa tai velliä jos jompakumpa tökkii.Antaa sitä mikä lapselle maistuu vaikka mitä joidenkin neuvoloiden suositukset sanoisivat.

Annoin velliä maistiaiseksi ja hyvin näytti maistuvan. Taisi olla liian vähän vain pullossa, 120ml.

ÄITI: minkäkokoinen lapsesi oli kun annoit hänelle 200ml?

Ajattelin myös että vaihdan vellin sitten puuroon kun 5kk tulee täyteen, ei tässä yhdessä kuukaudessa nyt varmaan ehdi mitään rutiinia syntymään. Vai oletteko eri mieltä? en tiedä aiheuttiko porkkana-peruna velli vähän masuvaivaa kun poika itkusti syönnin jälkeen ja nukahti vasta tunnin kuluttua syönnistä...tosin puhuin puhelimessa samaan aikaan joten sekin saattoi vaikeuttaa unen saantia. Hyi minua (nuhtelee itseään). Kokeilen tänään hiljaisesti uudelleen.
Kommentteja!

Kyllä se Muksun peruna-porkkana puurokin käy. Vain vilja-puurot ovat 5kk eteenpäin. Eli maissista tehtyä puuroa ja riisipuuroakin voit antaa 4kk ikäiselle.
MEillä annettiin velliä kunnes nyt tuli tuo 5kk täyteen ja siirryttiin puuroon. Siskolla oli porkkana-allrgia ja sen takia vauvakin sai porkkanaa vast nyt. Soseita syöty meillä 3kk iästä.

meillä tyttö on saanut velliä 5kk lähtien illalla ja nukkui sen jälkeen yönsä paremmin. Yritin siirtyä puuroon 6kk iässä mutta ilmeisesti neidin vatsa ei sulattanut puuroa vaan hän heräsi öisin itkemään. Siirryttiin takaisin velliin ja sitä annetaan edelleen 2dl illalla vaikka neiti on jo yli 1v. Ja ajattelin jatkaa vellillä vielä pitkään, syököön aamulla puuroa. Ihmettelen näitä uusia suosituksia, onhan ihmiset syöneet velliä kautta aikojen.

Samaa mieltä kun äippä-05, en ymmärrä myöskään tätä kiihkomielistä vellin vastustusta. Onhan niitä vellejä tosiaan syöty iät ja ajat... Meillä annetaan velliä edelleen sillointällöin (tyttö 8kk), esim. kun tyttö on niin väsynyt ettei malta puuroa syödä. Niin ja sänkyyn en ole tytölle sitä vellipulloa koskaan antanut että siihen nukahtaisi, vaan aina olen sylissä pitäen syöttänyt sen ja sitten vasta sänkyyn nukkumaan.

Ap:lle vielä että maissivelliä ja peruna-porkkanavelliä voi antaa 4kk lähtien, samaten noista samoista aineista tehtyä puuroa sekä riisipuuroa kuten joku taisi mainitakin. Ainoastaan kotimaiset viljat pitäs alottaa vasta 5kk alkaen.

Meidän poika ei velleistä perustanut ( en tosin kokeillut tuota sekoitusta puolet maitoa, puolet vellia. )mutta tykästyi heti muksu puuroihin. Varsinkin puolukka-, ja hedelmäpuurot menevät. Annan mieluummin puolukkapuuroa, se maistuu ihan vispipuurolta! Kun tulee puolukka-aika teen sitten itsekin.

mama kyseli miksi annoin 3kk iässä soseita. Poikamme kasvoi kovaa vauhtia ja söi maitoa (korvikkeell) yli litran päivässä. Kun yölläkin alettiin syömään useammin, suositteli neuvolan täti soseita. Itse häneltä asiaa kysyin jo aiemmin ja itseasiassa hän itse kysyikin 3kk neuvolassa joko on soseita syöty. Silloin sanoin että yritän mahdollisimman pitkälle odottaa ja viikko neuvolasta soseet aloitettiin. Esikoisella oli sama juttu ja silloin soseet aloitettin 3kk iässä (nyt 1v9kk). Neuvolassa oltiin sitä mieltä että kun aloittaa rauhallisesti eikä ota montaa makua niin hyvin voi aloittaa. Nyt on vauvalla hurja painon nousu tasoittunut ja maitoakin menee 600ml päivässä soseiden lisäksi.

Meidän poika oli aika iso jo syntyessään (54cm ja 4310g) ja 2kk ikäisenä painoa oli jotain vajaa 7kg :)
Kun aloin siinä 3,5kk iässä antamaan velliä,painoa oli reilut 8kg...Pituutta taisi olla n.63cm.

Yhteistyössä