Veisittekö hoitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anopille
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

anopille

Vieras
Siis veisitkö lapsesi (2 v.) hoitoon anopillesi, joka puhuu lapsen kuullen hänestä joskus tyyliin "kylläpä Jimi on taas lihonut" tai "Jimi on liian viisas!". Mua vaivaa tuo asia ihan sairaasti. En halua, että lastani morkataan ja arvostellaan pienestä lähtien ja vieläpä mummon toimesta.
Mikä avuksi? Ukki taas on aivan ihana lasten kanssa ja poika viihtyy heillä hyvin. Vaikea selitellä, miksemme vie poikaa heille hoitoon, vaikka haluaisivatkin. Aina pelottaa, että mitä siellä puhutaan ja kyllä se lapsikin asioita ymmärtää ja muistaa. Alkavatkohan nämä jutut nousta pojan mieleen sitten myöhemmin, esim. murkkuna? Mies ei ota asiaan mitään kantaa, meille tulee vain tappelu, kun mainitsen asiasta. Hän vain kysyy aina, että saako poika mennä hänen vanhemmilleen vai hommaanko minä hoitajan. Vaikeaa..

mä varmaan sanoisin suoraan anopille ettei tollasta saa suustansa päästää varsinkaan lapsen kuullen, aikunen ihminen! jos ottaa nokkiinsa niin sitte ottaa, ei h.elvetti, jos mun lapsesta puhuttais tolla tavalla mun kuullen.. harmi että teillä tilanne anopin kanssa tollanen :/

Mun mielestä riippuu aika paljon siitä missä mielessä sanoo eli sanooko leikillään ja niin että lapsikin sen leikiksi ja vitsiksi ymmärtää, vai ihan tosissaan. Tietenkin myös lapsissa on eroja, toiset ymmärtää heti mikä on leikkiä ja mikä totta ja toisilla ei taas huumori kuki. Mutta jos anoppi sanoo ihan tosissaan lapsen lihoneen, niin kyllä ottaisin asian puheeksi, koska onhan se kurjaa jos lapsi ei sen takia pääse nauttimaan isovanhemmistaan ja toisin päin.

"Jimi on liian viisas"?! :headwall: ja tosta vedät luumupuut nenään? Jos lihoamis-kommentti on ainut loukkaava niin siitähän voit sanoa suoraan. Itse kutsun poikaani välillä "äitin omaksi pulleroksi" (pusut päälle) ja en usko hänen mitään traumoja siitä saavan. Tuskin kaksivuotiaana kuullut kommentit lapsen ulkonäöstä palaavat mieleen murkkuna. Ja isommatkin lapset yleensä antavat tuollaisten kommenttien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Esimurrosikäiselle en ehkä menisi vihjailemaan painosta.

En veisi 2-vuotiasta hoitoon anopille. Ei taida anoppisi olla kovinkaan järkevä, kun nimittelee lasta lihavaksi! Luulisi aikuisten ihmisten miettivän, mitä puhuvat lapsen aikana! Vai kuuluuko anoppisi niihin ihmisiin, jotka päästävät kaiki sammakot suustaan?

Ja tiedätkö, miten anoppi hoitaa lastasi muuten, kun et ole paikalla? Miksi miehesi painostaa viemään lasta hoitoon äidilleen?

Minä hommaisin lapselle hoitajan muualta, jos äidillä on pakollista menoa. En antaisi lasta anopin hoitoon haukuttavaksi!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.07.2006 klo 15:53 En veisi anopille kirjoitti:
Ja tiedätkö, miten anoppi hoitaa lastasi muuten, kun et ole paikalla?

juuri tämän takia en enää koskaan vie lastani pph:lle. En veisi anopille ei varmaan myöskään suosi perhepäivähoitajia...

No perhepäivähoitaja ja anoppi ovat kaksi eri asiaa. En veisi ap:nä lasta anopille hoitoon, koska anoppi toimii vastoin äidin toiveita. Uskonpa, että moinen jääräpääanoppi hoitaa lapsenlastaan muutenkin miten tahtoo. Miksi mies haluaa, että vain oma äiti hoitaa lasta? Itse en veisi lastani tuollaiselle anopille hoitoon!

Mitä tulee perhepäivähoitajiin, niin ammattikuntaan mahtuu monenmoisia yrittäjiä, valitettavasti! Kyllä sana kiertää ainakin pienillä paikkakunnilla. Hoitolapsille ei tehdä kunnon ruokaa, pph lämmittää hoitolapsille eineksiä päivästä toiseen. Lapset katselevat videoita ja televisiota, ulkoilut ovat mitä sattuu. Pph kuljettaa hoitolapsia liian pienellä autolla, osa lapsista on hoitajan autossa ilman turvaistuinta tai -vyötä. Hoitolapset leikkivät keskenään ulkona, ilman aikuisen valvontaa, hoitajan tehdessä kotitöitään sisällä. Naapurit palauttavat karkulaisia hoitajan pihaan. jne.

Perhepäivähoidon epäkohdat eivät koskaan korjaannu, jos ne painetaan vain villaisella. Vanhempien tulee kertoa huonosta hoidosta ja asiattomuuksista päivähoidon esimiehelle. Vanhemmat ovat heikoilla, jos pph ei myönnä omia virheitään vaan selittää asiat parhain päin. Työssäkäyvien vanhempien on mahdottomuus tietää, mitä hoitopaikasa tapahtuu hoitopäivän aikana. Onneksi valppaat naapurit näkevät ja kuulevat ja isommat hoitolapset osaavat itse kertoa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.07.2006 klo 18:51 En veisi anopille kirjoitti:
Perhepäivähoidon epäkohdat eivät koskaan korjaannu, jos ne painetaan vain villaisella. Vanhempien tulee kertoa huonosta hoidosta ja asiattomuuksista päivähoidon esimiehelle. Vanhemmat ovat heikoilla, jos pph ei myönnä omia virheitään vaan selittää asiat parhain päin. Työssäkäyvien vanhempien on mahdottomuus tietää, mitä hoitopaikasa tapahtuu hoitopäivän aikana. Onneksi valppaat naapurit näkevät ja kuulevat ja isommat hoitolapset osaavat itse kertoa.

naulan kantaan. Itse kerroin pph:n johtajalle huonosta toiminnasta ja kaikkien onneksi pph itse väsähti touhuun ja otti loparit. Perhepäivähoidon ylistyksen vuoksi monet vanhemmat eivät tajua katsoa tarkemmin lapsensa hoitajan toimia. Pitävät sitä ylivertaisena hoitomuotona, vaikka riskejä on niin paljon :/ valitettavasti.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.07.2006 klo 12:38 Miskan äiskä kirjoitti:
Mun mielestä riippuu aika paljon siitä missä mielessä sanoo eli sanooko leikillään ja niin että lapsikin sen leikiksi ja vitsiksi ymmärtää, vai ihan tosissaan. Tietenkin myös lapsissa on eroja, toiset ymmärtää heti mikä on leikkiä ja mikä totta ja toisilla ei taas huumori kuki. Mutta jos anoppi sanoo ihan tosissaan lapsen lihoneen, niin kyllä ottaisin asian puheeksi, koska onhan se kurjaa jos lapsi ei sen takia pääse nauttimaan isovanhemmistaan ja toisin päin.

Mulle on jatkuvasti pikkulapsena hoettu, kuinka pullukka olin. Ihan hyväntahtoisesti ja varmaan huumorimielessä. Koko ajan toitotettiin herttasista makkaroista, pulleroposkista ja verrattiin michelin-ukkoon. Olin silloin ihan pikkutyttö, koska jo alta nelivuotiaana olinkin melko hoikka tapaus. Nykyään paino on mulle tosi arka paikka. Teini-iässä olin syömishäiriöinen ja anorektisen laiha. Nykyäänkin olen hoikka ja lihominen olisi kauhistus. Pikkulapsi ei ymmärrä huumoria aikuisten tapaan!!! :attn:

Tulipa hyvä olo, kun luin noita pph-kertomuksia. Siis siitä, että lapsi aloittaa tavallisessa päiväkodissa syksyllä. Ainakaan ei tarvitse huolehtia pph-kertomusten kaltaisista epäkohdista!

En varmaankaan veisi. Tai ainakin erittäin harvoin.
Voisin kyllä yrittää puhua anopille, mutta en oikein usko, että siitä olisi apua.
Mielestäni on todella asiatonta aikuisen puhua lapsesta siihen tyyliin kuin tämä ei olisi paikalla negatiiviseen/vähättelevään sävyyn.
Joku oli sitä mieltä, ettei lapsi ymmärrä. Miksi lapsi ei ymmärtäisi? Siksikö kun ei osaa itse sitä sanoa?
Muistan itse lapsuudesta kuinka aikuiset juttelivat "aikuisten asioita" läsnäollessani kai kuvitellen, etten ymmärtäisi. Pienikin lapsi tajuaa jo todella paljon.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.07.2006 klo 15:49 Hay-D kirjoitti:
ja sitä piti vielä sanomani, että jos anoppi ei varsinaisesti puhu lapselle suoraan ja yritä tätä saada ymmärtämään kuinka lihava on, niin lapsi ei sitä tajua.
Mielestäni tuo että anoppi ei puhu lapselle suoraan ei lievennä asiaa lainkaan. Mielestäni on jopa ikävämpää se, että lapsen yli puhutaan häntä koskevia asioita aivan kun hän ei olisi paikalla. Ja vaikka lapsi leikkisi lattialla "leikkeihinsä syventyneenä" niin kyllä hän silti KUULEE. Tuskin rupeaisitte puhumaan jostain aikuisestakaan hänen ollessa samassa huoneessa, jos ette haluaisi että hän itse kuulee keskustelujanne. Ei pidä pitää lapsia liian typerinä.

Ja se tosiaan oli hyvin sanottu että pikkulapsi ei ymmärrä huumoria aikuisten tapaan!

Ap:lle vielä:

Miksi viet poikaa anopille hoitoon? Jos tarvitset lastenhoitajaa omien harrastusten ym. takia, pyydä miestäsi olemaan lapsen kanssa tai pyydä MLL:sta hoitaja kotiin. Hoitajalle maksetaan tuntipalkka + matkakorvaus. Hoitajat ovat käyneet MLL hoitajakurssin.

Vietkö lasta anopille hoitoon vai kylään? Oletko puhunut anopin kanssa hänen kasvatusperiaatteistaan? Ymmärtääkö mummo toimivansa väärin? Lapsen arvostelu, vähättely ja nolaaminen ovat sellaisia kasvatusperiaatteita, joita en hyväksy keneltäkään aikuiselta, en myöskän isovanhemmilta. Ilmeisesti mummo on kasvattanut omat lapsensa samoilla konsteilla. Uskaltaako miehesi puuttua äitinsä hölmöilyihin vai onko kaikesta samaa mieltä kuin äitinsä?

Minä en veisi lasta anoppilaan hoitoon enkä jättäisi edes kahden mummon kanssa, jos mummo toimii niin kuin kerroit.

Yhteistyössä