Veisitkö 4v päivähoitoon päiväkotiin jos teille syntyisi vauva

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
mie
En ehkä varta vasten veisi, jos siellä ei vielä olisi ollut. Mutta jos olisi ollut päiväkodissa jo ennen vauvan syntymään, niin ehdottomasti JATKAISIN hoitoa osa-aikaisena vähintään. Tuossa iässä on jo muodostunut paljon kaverisuhteita päiväkodissakin, enkä niitä haluaisi lapselta poistaa.

3,5 v ja vauva tulossa
Kuukauden päästä on la ja lapsi jatkaa tarhassa isän isyysloman jälkeen 9 pvä/kk eli n. kahtena pvänä viikossa. On ollut tarhassa reilu puolitoista vuotta ja viihtyy hyvin, joten tekee varmasti lapselle hyvää päästä tuttujen kavereiden kanssa leikkimään ja touhuamaan. Itse kun on varmaan ainakin alkuajat aika kiinni vauvassa ja imetyksissä.

vieras
Nyt äkkiseltään ajateltuna en veisi. Mutta mielestäni jokin kerho esim. 2krt/vko tai päivähoito 10pv/kk voisi tulla kysymykseen jos lapsen luonne ja temperamentti vaatisi aktiviteetteja ja sosiaalista toimintaa enemmän. Meillä on 4 lasta, joista 3 ensimmäistä tuli 2 vuoden välein. Tuolloin seurakunnan lastenkerhot tulivat tarpeeseen 4 -vuotiaalle. Se oli 2x vkossa, 3h kerrallaan. Nyt kun tämä neljäs syntyi, edellinen oli jo eskarissa, joten ei tarvinnut ko. asiaa sen kummemmin miettiä.

Meillä on tuo 4v pph:lla ja saa jatkaa osa-aikaisesti vauvankin tultua. Kaipaa todella paljon seuraa ikäisistään (tytöistä, pojat on kuulemma ärsyttäviä :D ), toisaalta aina niin supersosiaalinen ollutkin että mun mielestä kyllä ehdottomasti tarvitseekin sitä hoitopaikkaa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja f43f:
En! 4v jo niin omatoiminen, että ei varmasti tylsistyisi äidin ja vauvan kanssa kotona. Meillä ei ainakaan. Tyttö osallistuisi varmaan ahkerasti vauvan hoitoon.
Kyllä! Meillä taas 4v poika hyppii seinille, jos ei ole koko ajan jotain tekemistä (mieluiten ulkona tai toisten lasten kanssa). Pikkusisko 3v meilläkin hoitaa vauvaa ja auttaa kotitöissä yms, mutta poikaa nämä hommat ei kiinnosta.

nn
Veisin osa-aikaisesti, varsinkin jos tarha on tuttu ja lapsi tykkää itse sinne mennä. Näin olen itse tehnyt, ja lapsen oli tosi helppoa sitten palata täysipäiväiseksi kun itse palasin töihin. Ja nuorempi pääsi samaan päiväkotiin :)

Millipidetär
Varmaan pitäisin 2-3 päivää viikossa tarhassa jos lapsi niin haluaisi, uskompa silti että olisi mieluummin kanssani kotona ja veisin kerhoon. Mutta vaikea ennustaa.

Yhteistyössä