Veisitkö lääkäriin tänään vai maanantaina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mieti mieti mieti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mieti mieti mieti

Vieras
1v9kk ikäisellä alkoi viime viikonloppuna inhottavan kuuloinen yskä ja nuha. Yskii edelleen harvakseltaan, yskä on rohiseva. Leikkii ja toimii ihan normaalisti. Päiväunet nukkuu hyvin, mutta pari viime yötä on ollut levottomuutta ja natinaa. Illalla on annettu Pamol ja Ventoline. Luulen että voisi olla korvissa, kun yskä ei parane. Korviansa ei mitenkään haro eikä kipuitkua ole, mutta eipä ole aikaisemmissakaan korvatulehduksissa ollut.

Eli mietin, että pitäisikö niitä korvia käydä näyttämässä tänään (viikonloppupäivystys kiireellisille) vaiko odotetaanko maanantaihin? Toisaalta yöt on menneet siis huononpaan (mutta ei huuda, vaan nukkuu levottomasti ja natisee), mutta toisaalta päivisin on ihan normaali, mitä nyt räkä kuivuu nenuun ja yskähtelee silloin tällöin.

Eli mitä itse tekisitte?

Viikon kestänyt tauti, kun lapsen vointi ei ole yhtäkkiä muuttunut merkittävästi huonompaan suuntaan, ei ole mun mielestä päivystysasia.

Nojuu, viime yönä, kun valvottiin pari tuntia (eka natisi ja pyöri ja natisi, ja sitten olikin yhtäkkiä pirteä kuin peipponen...), niin murisin, että huomenna mennään ne korvat kattomaan, kun ei tule mitään tällaisesta :kieh: Mutta nyt sitten taas alkoi epäilyttämään, että josko odotettais maanantaihin...

No minä varmaan soittaisin sinne päivystykseen ja kysyisin mitä mieltä siellä ovat.
Täällä ainakin ottavat mielellään pieniä lapsia ihan vaan varmuuden vuoksikin tuonne päivystykseen.

Mä menisin tänään vain jos lapsen vointi muuttuu oleellisesti huonommaksi. Muussa tapauksessa odottaisin ekaa arkipäivää. Terv. sairaanhoitaja

Joo... Mites sairaanhoitajana ajattelet sen korvatulehdus-asian kanssa, että onko parempi mennä ajoissa näytille - että onko vitkuttelusta jotain haittaa? Kun aika varma olen, että korvissa on - on tainnut 2 korvatulehdusta olla aikaisemmin, eikä tosiaan sen kummemmin sitä "ilmaise".

Ei-sairaanhoitajana tiedän että iso osa lasten korvatulehduksista paranee ilman antibioottiakin. En siis ainakaan sen takia veisi lastani tänään lääkäriin, jos lapsi ei korviaan kovasti valita ja ole tuskainen särkylääkkeistä huolimatta.

Ei-sairaanhoitajana tiedän että iso osa lasten korvatulehduksista paranee ilman antibioottiakin. En siis ainakaan sen takia veisi lastani tänään lääkäriin, jos lapsi ei korviaan kovasti valita ja ole tuskainen särkylääkkeistä huolimatta.
meilläkin miehen serkku(joka lastenlääkäri) suositteli, ettei niitä antibiotteja syötettäs siihen korvatulehdukseen, kun niistä saattaa olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
En itekkään mielellään lääkkeitä syötä/hae. Mutta meillä on lapsilla ollut harvoin korvatulehduksia, ja nämä on olleet kyllä sellaisia, että eivät ole itsestään parantuneet. Ja vanhemmalla lapsella oli sitten niin sitkeä korvatulehdus vuosi sitten, että vaati kokonaista kolme kuuria ennen kuin talttui :( Niin sitä just pelkään, että menee sitten pahaksi ja parantuu huonommin.

[QUOTE="vieras";25387575]Turha sinne päivystykseen on mennä uusia tauteja hakemaan.[/QUOTE]

Täällä saa lapselle aina ajan, ei tarvi päivystyksessä istuksia odottamassa tuntikausia.

Korvatulehduksista tosiaan suuri osa paranee ihan ilman lääkkeitäkin eikä odottelu vaikuta sinänsä lääkkeiden tehoon ja paranemisnopeuteen vaan olennaista on se, onko lääke oikea. Korvatulehduksen aiheuttajabakteereita on nimittäin useita ja ne ovat eri tavalla herkkiä eri lääkeaineille. Noissa "erityisen sitkeissä" tulehduksissa ei useinkaan ole kyse siitä, että kyseinen bakteeri olisi jotenkin poikkeuksellisen vahva ja vaatisi useita eri lääkkeitä nujertuakseen vaan yleensä kyse on vain sen verran harvinaisemmasta pöpöstä että ensimmäinen tai toinenkaan kuuri ei vain sattunut olemaan sellainen joka juuri kyseiseen bakuun purisi ja jos se kolmanneksi aloitettu kuuri olisikin aloitettu ensimmäisenä niin tulehdus olisi sillä heti parantunut eikä niitä kahta ensimmäistä olisi lainkaan tarvittu.

Yhteistyössä