V
vierailija
Vieras
Yhteiskunta muuttuu ja kieli siinä mukana. Se on nähty moneen otteeseen. Samalla tulee ihmeteltyä, että miten nyt noin. Normaali sana ei äkkiä kelpaakaan. Joku aina väittää, että ei sana silloinkaan ollut miteenkään normaali, mutta se on kyllä revisionismia. Ei 1970-luvulla kukaan ollut moksiskaan vaikkapa sanasta neekeri. Ihan sama, vaikka sitä olisi käytetty yliopiston maailmanhalaajien kokouksessa puhuttaessa namibialaisten taistelusta sortoa vastaan.
Mutta miten nykyajan sanat? Mitkä niistä tulevat olemaan poliittisesti epäkorrekteja tulevina vuosikymmeninä? Itse luulen, että esimerkiksi homo tulee muuttumaan lopulta epäkorrektiksi. Se on liian kliininen ja eksakti termi. Kun seksuaalisuuden spektriä laajennetaan jatkuvasti, alkaa ihmisen kuvaaminen yksinkertaisesti homoseksuaaliksi olla liian rajoittavaa. Niinpä homo jää unholaan ja sitten selitetään miten ihmisten "haukkuminen" homoksi oli esimerkki seksuaalivähemmistön sorrosta vielä 2000-luvun alussa.
Mutta miten nykyajan sanat? Mitkä niistä tulevat olemaan poliittisesti epäkorrekteja tulevina vuosikymmeninä? Itse luulen, että esimerkiksi homo tulee muuttumaan lopulta epäkorrektiksi. Se on liian kliininen ja eksakti termi. Kun seksuaalisuuden spektriä laajennetaan jatkuvasti, alkaa ihmisen kuvaaminen yksinkertaisesti homoseksuaaliksi olla liian rajoittavaa. Niinpä homo jää unholaan ja sitten selitetään miten ihmisten "haukkuminen" homoksi oli esimerkki seksuaalivähemmistön sorrosta vielä 2000-luvun alussa.