Veden kulutus

Alkuperäinen kirjoittaja :
Meillä meni viime vuonna 130 m2 ja meitä on 4, joista yksi vauva. Asutaa okt:ssa. Ei olla erityisen säästäväisiä tuon veden kanssa. Pitkät kuumat suihkut on mun ainut paheeni ja siitä sitten maksan vesi ja öljylaskun yhteydessä. Muita kalliita "harrastuksia" ei sitten olekaan :) .
 
Meillä vesi maksu noin 100e/vuosi ja meitä yhteensä 4hlö...joo käydään suihkussa usein ym, mutta maalla asumisen etuja(toistaiseksi) että maksamme vain tulevasta vedestä ei tarvi maksaa siitä likavedestä.
 
m
...teillä on nuo jätevesien käsittelyratkaisut kunnossa. On muuten iso investointi muutaman vuoden sisällä tiedossa.

Alkuperäinen kirjoittaja essi2008:
Meillä vesi maksu noin 100e/vuosi ja meitä yhteensä 4hlö...joo käydään suihkussa usein ym, mutta maalla asumisen etuja(toistaiseksi) että maksamme vain tulevasta vedestä ei tarvi maksaa siitä likavedestä.
 
Meillä on just ollu putkiremppa, joten röörit todennäköisesti vuotamattomat. Ja jokaisessa asunnossa on ihan oma mittari, tuo ei ole mikään arvio vaan todellinen kulutus. Ja toi mies on se, joka lutraa... Saattaa viettää tunninkin suihkussa, ja vesi valuu tietenki koko ajan. Ja jos ajaa partaa, niin siinä samalla valuu sitten lavuaarin hana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Meillä on just ollu putkiremppa, joten röörit todennäköisesti vuotamattomat. Ja jokaisessa asunnossa on ihan oma mittari, tuo ei ole mikään arvio vaan todellinen kulutus. Ja toi mies on se, joka lutraa... Saattaa viettää tunninkin suihkussa, ja vesi valuu tietenki koko ajan. Ja jos ajaa partaa, niin siinä samalla valuu sitten lavuaarin hana.
Mun yks ystävä opetti miehensä käyttämään vettä säästeliäämmin. Oli sit jääny noista samoista kiinni + et se mies oli hammaspesunkin aikana valuttanut vettä kokoajan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Huolestuttavaa, että ennen ei viitsi kiinnittää mitään huomiota siihen kuinka paljon oikein kuluttaa vettä kuin vasta sitten, kun siitä pitää alkaa erikseen maksamaan. Aivan kuin se puhdas vesi olisi ikuista...
Kyllä mä olen kiinnittänyt siihen huomiota, mut ei kai ole mun tehtävä asettaa toiselle aikuiselle ihmiselle rajoja kuinka kauan saa olla suihkussa...
Raha laittaa miettimään, kannattaako suihkussa lotrata _tunnin_, kun 5-10 minuuttia riittää mainiosti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Taidan pitää arpajaiset joka päivä, et kuka saa käydä suihkussa. Samoja vaatteita käytetään viikko ja pestään ne sit...
Ei siinä mitään arpajaisia tarvita. Jos tunnin sijaan on suihkussa 6 minuuttia, miehesi kuluttamalla vesimäärällä kävisi 10(!) ihmistä suihkussa.
 
työäiti
mä kyllä ymmärrän pitkät suihkut. Se on rentouttavaa. Lisäksi esimerkiksi hoitoaineen pitäisi vaikuttaa useamman minuutin, kylmä tulee jos hana on kiinni sen ajan. Tosin kyllä 20minuuttia saa riittää, loppuu pian kuuma vesi...
 
Alkuperäinen kirjoittaja työäiti:
mä kyllä ymmärrän pitkät suihkut. Se on rentouttavaa. Lisäksi esimerkiksi hoitoaineen pitäisi vaikuttaa useamman minuutin, kylmä tulee jos hana on kiinni sen ajan. Tosin kyllä 20minuuttia saa riittää, loppuu pian kuuma vesi...
No, kannattaisko laittaa pesuhuoneen lämmitys isommalle, jos siel kylmä tulee.... ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
920 litraa vuorokaudessa, 184 litraa per naama, lasku 465 euroo |O
AAAH! kamala määrä. kannattaa katkaista koko vesi vaikka kuukaudeksi. pesulle pääsee vain 2 kertaa viikossa ja muuten vesi kannetaan ulkoa ämpärissä. kyllä laskee kulutus. meillä menee peseytymiseen noin 40 litraa kerta 2 ihmistä saunassa. mies kyllä käy suihkussa töissä. ja sit mitä tiskaamiseen saman verran viikossa. eli tän hetkinen veden kulutus kun on tuo kantovesi on 120 litraa viikossa + miehen suihkut töissä.
 
siis aivan järkyttävä määrä..
toivottavasti opitte käyttämään järjen kanssa tuota..
meillä on 200litran akvaario, koira, 2 aikuista, 2 lasta
ja me maksetaan lämmintä vettä 6:n kuution edestä kuussa...
ja siitäkin käytetään vain 3-4 kuutiota...
ottaen huomioon että peseydymme yleensä joka toinen päivä, monesti jopa päivittäin
 
Alkuperäinen kirjoittaja m:
...teillä on nuo jätevesien käsittelyratkaisut kunnossa. On muuten iso investointi muutaman vuoden sisällä tiedossa.

Alkuperäinen kirjoittaja essi2008:
Meillä vesi maksu noin 100e/vuosi ja meitä yhteensä 4hlö...joo käydään suihkussa usein ym, mutta maalla asumisen etuja(toistaiseksi) että maksamme vain tulevasta vedestä ei tarvi maksaa siitä likavedestä.
Tiedetään.... B) Toiset laittaa ne ja toiset ei :saint:

 
vierailija
Hmmm..ei hajuakaan paljon menee vettä, ei ole minkään valtakunnan mittaria mistä näkis...
Isolta näytöltä hieno. Alkaa just tv1
 

Yhteistyössä