Veden kulutus

Meillä alkaa 1.3. vesimaksu. Marraskuun ekasta tammikuun vikaan asti on mitattu, ja tänään tuli lappu että kuinka paljon kulutetaan ja kuinka suuria laskuja ois samalla kulutuksella odotettavissa 3 kk:n välein. Ette ikinä arvaa kuinka paljon meidän viisihenkinen perhe kuluttaa vuorokaudessa vettä, ja mitä laskut tulis olemaan sillä menolla :eek:
 
vieras
Huolestuttavaa, että ennen ei viitsi kiinnittää mitään huomiota siihen kuinka paljon oikein kuluttaa vettä kuin vasta sitten, kun siitä pitää alkaa erikseen maksamaan. Aivan kuin se puhdas vesi olisi ikuista...
 
niin
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Meillä alkaa 1.3. vesimaksu. Marraskuun ekasta tammikuun vikaan asti on mitattu, ja tänään tuli lappu että kuinka paljon kulutetaan ja kuinka suuria laskuja ois samalla kulutuksella odotettavissa 3 kk:n välein. Ette ikinä arvaa kuinka paljon meidän viisihenkinen perhe kuluttaa vuorokaudessa vettä, ja mitä laskut tulis olemaan sillä menolla :eek:
Miksi et sitten kerro paljon vaan ette ikinä arvaa-juttua?tyhmä aloitus!!!!!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Huolestuttavaa, että ennen ei viitsi kiinnittää mitään huomiota siihen kuinka paljon oikein kuluttaa vettä kuin vasta sitten, kun siitä pitää alkaa erikseen maksamaan. Aivan kuin se puhdas vesi olisi ikuista...
Kyllä mä olen kiinnittänyt siihen huomiota, mut ei kai ole mun tehtävä asettaa toiselle aikuiselle ihmiselle rajoja kuinka kauan saa olla suihkussa...

 
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
920 litraa vuorokaudessa, 184 litraa per naama, lasku 465 euroo |O
Siis melkein kuutio/vrk? Vuodessa siis n. 336 kuutiota. Aika isoksi on kulutuksenne arvioitu. Meidän vesilaitoksen mukaan 5-hengen perheelle keskimääräinen kulutus vuodessa on 150m³.
 
Sais olla kaikilla omat mittarit niin puhdas vesikin riittäisi. Kun kaikki ei välitä miten kauan on suihkussa. Meidänkin naapurissa lotrataan puol tuntii suihkussa ja sitten ihmetellään, kun vuokrat nousee.
Onneksi päästään kohta tästä pois omaan mittariin myös. =)
 
Entinen vesilaitoksen laskuttaja
Kymenlaakson sähkön sivuilta:

"Jokainen suomalainen kuluttaa vettä keskimäärin 155 litraa vuorokaudessa. Keittiössä vettä menee 35 litraa ja pyykkiä pestessä 20 litraa asukasta kohden. Vessasta vedetään päivittäin alas noin 40 litraa puhdasta juomavettä. Eniten vettä käytetään peseytymiseen - 60 litraa vuorokaudessa. Kuukauden vedenkulutus henkeä kohden on lämmityksineen noin 22 euroa."

Eli ei tuo ap:n nyt mikään ihmeellinen ole. Vesilaitokset YLEENSÄ laskee 50 m3/nassu/vuosi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja punatukkainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Meillä (5h perhe) on arvioitu kulutukseksi muistaakseni n. 130m³ vuodessa. Lasku on n. 45?/kk.
Tää kuulostaa hyvältä summalta maksella.
Juu, tosin summa tulee meilläkin tulevina vuosina kasvamaan, kun lapset murkkuuntuvat. Esikoinen 13v tarvitsee suihkun jo melkein joka ilta, vähintään parin päivän välein kuitenkin. Pienemmät pärjäävät vielä vähemmillä pesuilla, mutta eipä mene kuin vuosi-pari, niin tytynkin (nyt 10v) pitää käydä isommasti pesulla päivittäin.
Suihku laitetaan aina kiinni shampoon ja saippuan levittämisen ajaksi, eikä siellä loruuteta ollenkaan turhaan. Näillä keinoin meidän vedenkulutus on pysynyt kurissa.

Meillä veden säästäminen (ja muukin, jossa ollaan tarkkoja), pohjautuu ekologiseen ajatteluun. Puhdasta vettä ei tule riittämään ikuisiksi ajoiksi, niinhän sitä on ennustettu ja itse yritän tehdä parhaani sen eteen, että säästän vettä.
 
Meillä meni viime vuonna 130 m2 ja meitä on 4, joista yksi vauva. Asutaa okt:ssa. Ei olla erityisen säästäväisiä tuon veden kanssa. Pitkät kuumat suihkut on mun ainut paheeni ja siitä sitten maksan vesi ja öljylaskun yhteydessä. Muita kalliita "harrastuksia" ei sitten olekaan :) .
 

Yhteistyössä