Vauvojen vanhemmat, mihin rahanne menee?

• Viestiketjun aloittaja Pikkurouva
  • Ensimmäinen viesti
Pikkurouva
Täällä kun moni valittaa raha-ongelmia, kiinnostais tietää mihin vauvaperheessä saa rahaa kulumaan?

Mulla menee noin 300e kuussa ruokaan & vaippoihin etc. (miehellä saman verran) n. 100e on sellaista humputtelurahaa jolla voi syödä ulkona tai ostaa jäätelön kärrytellessä. Vaatteita ostan itselle ja lapselle pari kertaa vuodessa muutamalla satasella.

Mutta siis, ei tässä vauva-arjessa mun mielestä paljoa rahaa kulu kun on kuitenkin vaan koko ajan vauvan kanssa. Odotusaikana sama homma, jäi ulkomaanmatkailut jne pois, ja tilille säästyi automaattisesti 10 000e pesämuna. Nyt äitiyslomallakin jää joka kk 1000e ylimääräistä.

ymmärrän kyllä et hoitovapaalla voi muutaman satasen tuloilla tehdä tiukkaa jos on vuokrakin maksettavana, mut eikö muut säästä ENNEN sen alkua rahaa?

vieras
No johan pomppas! Kaikilla ei todellakaan ole mahdollisuutta saada 1000e säästöön...toiset voi saada äippärahaa sen 300e...
Kyllä minä luulen, että monellakaan ei ole tuollainen tilanne ku sinulla. Me ollaan vain köyhempiä, ei siihen muuta tarvita.

v
Vaatteita pari kertaa vuodessa muutamalla satasella???? Ja omat kledjut samaan syssyyn? Eikö sun vauva kasva ollenkaan? Mistä halpahallista sä omat vaatteesi ostat? Eihän 100e saa ku kaksi normaalihintaista aikuisten vaatetta.

Mutta siis mähän olen minimiäitiysrahalla. Mullahan nousee tulot ensi kuussa, kun siirryn hoitovapaalle. Eli eipä pahemmin oo voinu säästellä varastoon:)

li
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Vaatteita pari kertaa vuodessa muutamalla satasella???? Ja omat kledjut samaan syssyyn? Eikö sun vauva kasva ollenkaan? Mistä halpahallista sä omat vaatteesi ostat? Eihän 100e saa ku kaksi normaalihintaista aikuisten vaatetta.

Mietinihan samaa! Lasten vaatteista saa pulittaa pitkän pennin! Ulkoiluvaatteet,kengät sun muut...kerro se kauppa mistä saa niin halvallavaatteita!

juu
ja jos sen vauvan lisäksi on monta muutakin suuta ruokittavana, niin eihän sitä rahaa ihan hirveästi jää käteen.

ekan kans pärjäsimme pienillä tuloilla loistavasti, mutta kaksosten synnyttyä rahat oli tiukassa, vaikka oli enemmän rahaa kuin esikoisen kanssa.. johtuen varmasti siitä, että asumismenot oli suuremmat, vaippoja meni kolmelle yhtäaikaa plus tietty ruoat, kaksosten kohdalla imetyskin vähän meni niin ja näin, joten korvikkeitakin kului.

:)
Kirppareilta löytyy hyvää tavaraa ja jos pysyy samankokoisena itse, niin TARVITSEEKO uusia vaatteita? Toki niitä on kiva ostaa, mutta tässä säästän itse. Ostan, kun välttämätöntä ja jos ostan "muuten vaan", niin ostan halvemmista kaupoista ja koitan ajoittaa oston aleeseen.
Lapsille ostan kirppareilta ja ollaan myös mukavasti tutuilta saatu.
Meilläkin menee melkein tuo 100e ehkä lasten vaatteisiin vuodessa (rahanmenoa nostaa kunnon ulkovaatteet). Itelläni jää melko varmaan tuon allekin.

Pikkurouva
No olen vähän päälle 30 ja mä mahdun edelleen jopa 15 vuotta vanhoihin vaatteisiini. En mä vaan tartte joka vuosi uutta garderobia, ostan lähinnä alusvaatteita ja sukkia ja jonkun yhden uuden vaatteen tai kengät. Vauva kasvaa toki, mut äitiyspakkauksella ja vanhoilla omilla retro-vauvanvaatteilla ja lahjaksi saaduilla on päästy aika pitkälle pyykkikoneen avulla.

Ja kuten joku sanoikin, ei ne suuret tulot, vaan pienet menot...

jepjep
Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:

Kirppareilta löytyy hyvää tavaraa ja jos pysyy samankokoisena itse, niin TARVITSEEKO uusia vaatteita? Toki niitä on kiva ostaa, mutta tässä säästän itse. Ostan, kun välttämätöntä ja jos ostan "muuten vaan", niin ostan halvemmista kaupoista ja koitan ajoittaa oston aleeseen.
Meilläkin menee melkein tuo 100e ehkä lasten vaatteisiin vuodessa (rahanmenoa nostaa kunnon ulkovaatteet). Itelläni jää melko varmaan tuon allekin.
mulla ainakin vaatteet kuluu ajan myötä, eli useat pesut ja suuri käyttö kyllä kuluttaa vaatteen niin, että niitä uusia on ostettava.
ja itse liikun paljon ihmisten ilmoilla, joten on ihan kiva lähteä ulos fiksuissa siisteissä vaatteissa, kotonahan ollessa sen ei kai niin väliä ole mitä rytkyjä päälleen vetää.
ja lapset kasvaa kyllä sitä tahtia, ettei ihan 100? vuodessa vaatteisiin riitä, pelkästään jo hyvät eniaskelkengät maksaa yli 50? ja ensiaskelkenkiä en osta käytettynä!

juu
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkurouva:
No olen vähän päälle 30 ja mä mahdun edelleen jopa 15 vuotta vanhoihin vaatteisiini. En mä vaan tartte joka vuosi uutta garderobia, ostan lähinnä alusvaatteita ja sukkia ja jonkun yhden uuden vaatteen tai kengät. Vauva kasvaa toki, mut äitiyspakkauksella ja vanhoilla omilla retro-vauvanvaatteilla ja lahjaksi saaduilla on päästy aika pitkälle pyykkikoneen avulla.

Ja kuten joku sanoikin, ei ne suuret tulot, vaan pienet menot...

moni lähtee siitä tlanteesta, ettei ole mitään vanhoja retrovaatteita saati lahjaksi saatuja vaatteita.

Eipä mullakaan tuon kummempaa määrää vaatteisiin mene vuodessa. Ostan huutiksesta, kierrän paljon kirppareilla ja teen hyviä löytöjä. Alet kannattaa hyväksikäyttää, ja vaateketjujen kortit joilla sitten saa myös alennuksia. Kallein ostos tässä ensimmäisen vuoden aikana on varmaan ollut välikausihaalari - joka sekin maksoi uutena alle 30?.
Neidillä on silti päällä siistit ja nätit vaatteet, ei kulje missään ryysyissä. Pesemällä oikein ja silittämällä vaatteet ne saa vieläkin nätimmiksi =)

Muoks. Pitänee lisätä, etten ole ns. hyvätuloinen. Olen totaaliyhäri ja kotihoidontukea tulee nelisen sataa kuussa.

dfdf
Minulla ei rahaa mennyt juuri lainkaan vanhempain- ja hoitovapaalla ollessani. Vain pakolliset ruoat ja laskut tuli maksettua. Enpä edes olisi jaksanut lähteä turhille shoppailureissuille. Kestovaipat oli käytössä ja ruoat tein itse, joten menot olivat minimaalisen pienet.

Nyt kun olen taas työelämässä, niin rahaa on taas alkanut kulumaan ihan toisella tavalla. Käyn harva se päivä ostoksilla ja aina tarttuu mukaan jotain enemmän tai vähemmän tarpeellista. Totta on, että kun tulot kasvavat, niin myös menot kasvavat samaa tahtia.

Alkuperäinen kirjoittaja jepjep:

mulla ainakin vaatteet kuluu ajan myötä, eli useat pesut ja suuri käyttö kyllä kuluttaa vaatteen niin, että niitä uusia on ostettava.
ja itse liikun paljon ihmisten ilmoilla, joten on ihan kiva lähteä ulos fiksuissa siisteissä vaatteissa, kotonahan ollessa sen ei kai niin väliä ole mitä rytkyjä päälleen vetää.
ja lapset kasvaa kyllä sitä tahtia, ettei ihan 100? vuodessa vaatteisiin riitä, pelkästään jo hyvät eniaskelkengät maksaa yli 50? ja ensiaskelkenkiä en osta käytettynä!
En itsekään omasta mielestäni rytkyissä kulje ns "ihmisten ilmoilla". Mutta kun kotiäiti vielä olin, oli mulla erikseen pari vaate kertaa, mitkä oli niitä siistimpiä vaatteita ja kyllä pihallakin ihan siisteissä kuljin. Viimeisen muodin mukaisia merkkivaatteita eivät välttämättä olleet.
Tuo totta, että ehkä 100e lapselle ei riitä, ainakaan isommalle. vauvaiässä tuo riitti meillä vallan mainiosti, mutta kun ostaa goretex kengät ja kunnon vedenpitävät talvivaatteet, niin 100e lapselle ei taidakaan riittää..

On hienoa ja järkevää pitää myös omasta hyvinvoinnista huolta, ollessa pienten vanhempi. Mutta vaatiiko se välttämättä juuri esim. ne ulkomaanmatkat ja muut hintavammat reissut. Lähiympäristöstä löytyy paljon kohteita, jotka ovat ainakin edullisempia ja osa jopa maksuttomia =)

Jokainen kuluttaa rahansa parhakseen katsomallaan tavalla. Mutta tosiasia myös on, että saman verran tienaavissa perheissä rahaa kulutetaan niin kovin eri tavalla. Toisessa perheessä esim. ei ole millään varaa jäädä kotiin ja toisessa siihen on varaa ihan hyvin.

vieras
En ehdi lukemaan muita vastauksia, mutta: Joidenkin vauvat eivät kuluta paljoa, toisten kuluttavat. Meillä lapsi sairasteli paljon, onneksi oli vakuutus, mutta siinäkin omavastuut eikä sekään korvannut kaikkea. Ja maksoihan se vakuutuskin paljon. Lisäksi mullakin oli sairastelua.

Meillä ei myöskään ollut tuttavia joilta oltaisi saatu ilmaisia tai hyvin halpoja vauvanvaatteita ja tarvikkeita, kaikki piti ostaa. Ja kyllähän me kirppareiltakin ostettiin, mutta kun oli niitä sairasteluja niin ei ehtinyt ja jaksanut sinnekään jatkuvasti lähteä, kun lähimailla ei ollut yhtään kirpparia.

Lisäksi tarvitsinhan minäkin vaatetta: Synnytyksen jälkeen ei ollut mitään edes suurin piirtein sopivia vaatteita, oli pakko jotain ostaa. (Ja taaskaan ei oikein ollut mahdollisuuksia odotella alennuksia saati juosta kirppareilla.) Sitten taas laihduin niin paljon, että koko housuvarasto piti laittaa uusiksi. Myöskään aiempi suorat housut + kauluspaita -vaatevarasto ei oikein toiminut enää hiekkalaatikolla.

Mulle siis tuli ainakin yllättävän paljon menoa.

qwen
No meillä mun synnytys ja miehen työttömäksi jäänti samana päivänä veti elämän uusiksi. Itse ostan kyllä vaatteita yleensä alesta, vaihdan tai ostan kaverilta. Myös lastenvaatteet hankin alesta samat hinnat melkein kuin kirpparilla. Isomman lapsen jalkapallo harrastus vie myös osansa. Vaikka jotku säästää ja miettii miks joillakin on tiukkaa nii ELÄMÄ VIE. Niitä teidän keräämiä rahoja ei hautaan saa joten mieluummin annan osan niistä aikuisille lapsille ja laitan osan itseeni. En halua nuukailla täällä ollaan vain kerran :)

Ei tässä vauvassa mitään...
Mutta noihin kolmeen isompaan jo meneekin.

Sitten tietysti kani syö, kissat syö, koira syö, kanat syö, ja noi hevoset vasta syökin.

Eläinlääkärin ja kengityssepänkin täytyy syödä, ja jostain kumman syystä mä epäilen, että nekin syö osittain mun(kin) rahoilla.
Omakotitalossa on aina silloin ja tällöin jotain pientä remppaa, mikä ei ole ihan ilmaista...
Että meneehän sitä, vaikkei mitään ihmeellistä shoppaa saati matkustele.

Tosin en mä täällä ole rahatilannettani valittanut. Jos näyttää että rahat käy vähiin, teen lisää.

Vuokra
Autopaikka
Vesi
Autolaina
Puhelin
Netti
Sähkö
Autovakuutus
Kotivakuutus
Autovero
Bensa
Osamaksut
TV-lupa
Auto kats. + osat
Salikortti
Treenimaksut
Koirat
Kissa
Eläinlääkäri
Kauppa
Liikuntasetelit
Muu meno
Kirpputori
TYKS/lääkäri
H&M
Lehtitilaukset
Kestojäsenm.
Iskän muu meno
Sisustus
Muut kulut

Tällaisia menoja meillä. Jotta ei jää kyllä about 2500? nettotuloista kyllä millään tonnia säästöön :D

Meillä riittää nyt ihan hyvin, mutta syksyllä sitten eri asia kun mun hoitovapaa alkaa. Äitiysloman jälkeen pidän kesäloman ja niistä rahoista maksan etukäteen 5kk lainanlyhennykset etukäteen. Ei tarvitse ainakaan niistä murehtia muutamaan kuukauteen. :)

v
Alkuperäinen kirjoittaja jepjep:

No mä olen myös käyttänyt vanhoja 15v sitten ostettuja vaatteita. Useimmiten juurikin käy niin, että jossain vaiheessa vaate vaan yksinkertaisesti kuluu niin, ettei sitä voi käyttää julkisilla paikoilla.

Lisäksi kun puhuttiin nimenomaan vauvaperheen menoista, niin itselläni on ainakin tällä hetkellä se tilanne, että painoa tupsahti raskauden jälkeen sen verran paljon, etten (toisin kuin yleensä) mahdu niihin 15v vanhoihin vaatteisiin. ja koska kyselit, että mihin sitä rahaa menee yleensä, et voi olettaa, että kaikki ovat raskauden jälkeen siinä kunnossa, että vanhat vaatteet sopivat päälle heti. Tällöin joutuu ostelemaan vaatteita hieman suuremmalla summalla, eikä kirppareilta vaatteiden löytäminen ole välttämättä niin helppoa.

d
Miten ihmeessä kaikki löytävät kirpputorilta vaatteensa aina pilkkahintaan. Ei varmasti saa helposti esim kunnon ulkoiluvaatteita... Ja niitä ei edes käytettynä saa parilla eurolla.

Ja kyllä, minusta on kiva liikkua ulkona kelistä huolimatta lämpöisenä ja kuivana.

Alkuperäinen kirjoittaja d:
Miten ihmeessä kaikki löytävät kirpputorilta vaatteensa aina pilkkahintaan. Ei varmasti saa helposti esim kunnon ulkoiluvaatteita... Ja niitä ei edes käytettynä saa parilla eurolla.

Ja kyllä, minusta on kiva liikkua ulkona kelistä huolimatta lämpöisenä ja kuivana.
Löysin viime viikolla huippukunnossa olevan reimatecin välikausipuvun. 5e :D
Toki joku varmasti huomaa sitten syksyllä, että meillähän on käytössä viime vuoden malli... :whistle:

en tajuu
Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Minulla ei rahaa mennyt juuri lainkaan vanhempain- ja hoitovapaalla ollessani. Vain pakolliset ruoat ja laskut tuli maksettua. Enpä edes olisi jaksanut lähteä turhille shoppailureissuille. Kestovaipat oli käytössä ja ruoat tein itse, joten menot olivat minimaalisen pienet.

Nyt kun olen taas työelämässä, niin rahaa on taas alkanut kulumaan ihan toisella tavalla. Käyn harva se päivä ostoksilla ja aina tarttuu mukaan jotain enemmän tai vähemmän tarpeellista. Totta on, että kun tulot kasvavat, niin myös menot kasvavat samaa tahtia.
Mun on pakko myöntää, et tätä en ymmärrä. Kun mä olen työelämässä, mulla ei ole aikaa ostoksilla käyntiin.. Se on kodin, tarhan ja työpaikan välistä sahaamista. Ja vapaapäivinä on niin uupunu et ei jaksa. Sillon kun olin vanhempain ja hoitovapaalla, oli aikaa vaikka muille jakaa. Ja tekemisen puutteessa oli kiva vaik joka päivä kävellä kaupungilla ja syödä kahvilassa ja ostella jotain pientä.

Yhteistyössä