Vauvojen ryömiminen ja sen määritelmä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Romulus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Romulus

Vieras
1. Miten määritellään ryömiminen? Onko se silmin nähtävää vai lasketaanko ryömimiseksi se, että lapsen laittaa keskelle mattoa ja vartin päästä hän on poikittain tai toisinpäin lähellä maton reunaa?

2. Onko hoikat vauvat nopeampia oppimaan ryömimisen kuin hyvin pyöreät?

Kiitos!

Mun mielestä ryömiminen on sitä, kun ihan selkeästi liikkuu eteenpäin. Se kääntyminen toiseen suuntaan on sitten kääntymistä akselinsa ympäri, tapahtuu ennen kuin oppii ryömimään.

[QUOTE="vieras";27161324]Mun mielestä ryömiminen on sitä, kun ihan selkeästi liikkuu eteenpäin. Se kääntyminen toiseen suuntaan on sitten kääntymistä akselinsa ympäri, tapahtuu ennen kuin oppii ryömimään.[/QUOTE]

Eli meillä ei sitten vielä ryömitä :)

1) Neuvolan näkökulmasta se varmaankin on tarkoituksellista määrätietoista liikkumista pisteestä A pisteeseen B tai ainakin sitä kohti, nenä edellä ja raajoja käyttäen, kuljetulla matkalla ei lienee juuri väliä. Motorisen kehityksen näkövinkkelistä on oleellista myös, että jossain vaiheessa ryömimisessä tai konttaamisessa näkyy se ristikkäisliike, eli vastakkainen käsi ja jalka toimii samaan aikaan, mutta sen ehtii aikanaan. Kierähtely, kääntyily ja tai vaikka käsillä työnteäminen voi siirtää vauvaa kuvaamallasi tavalla, mutta ei se ryömimistä ole. Oleellisempi kysymys onkin, mitä merkitystä sillä on miten lapsi on liikkunut, ellei lapsi ole motorisen kehityksensä puolesta tarkemmassa seurannassa?

2) Kai se tilastollisesti jossain määrin pitää paikkansa, mutta tässäkin kysyn, mitä merkitystä sillä on? :)

Lähinnä ajan takaa, että jos jonkun mielestä on parempi että lapsi ryömii aikaisin tai nyt jo tai vasta 2kk päästä, niin jos vain liikkuminen menee joihinkin normaaleihin raameihin, niin itse taas ajattelen, ettei sillä ole yhtikäs mitään merkitystä. Se tuntuu ehkä siinä hetkessä oleelliselta (ja muistan kyllä pohtineeni että onkohan tuo nyt ryömimistä kun meidän tyttö raahasi itseään käsillään kuin kuoleva viimeisillä voimillaan), mutta todellisuudessa sillä ei taida olla juuri väliä...?

Yhteistyössä