Vauvojen osaamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Amanda
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Amanda

Vieras
Lueskelin tuossa vanhoja keskusteluja 7kk:n ikäisten taidoista ja alkoi tuntua että meidän neiti ei osaa mitään. Tiedän kuitenkin että lapset kehittyvät omaan tahtiinsa eikä pidä vielä huolestua. Ja yleensä äidit tietysti mielellään kehuvat mitä vauva osaa, mutta mielestäni myös ne äidit voisivat kertoa joiden lapset eivät ole aikaisia liikkujia. Ei ole ihme että toiset huolestuvat turhaan kun joka paikasta saa lukea miten aikaisin meidän lapsi teki sitä tai tätä.

Oma tyttö nyt 7kk: kääntyy mahalleen mutta ei juurikaan selälleen, ei ryömi tai konttaa vaan pyörii napansa ympäri, ei pinsettiotetta jotain sen tapaista kyllä, seisoo tuettuna, istuu kyllä mutta varmistettava vieressa koko ajan, ei nouse istumaan tai seisomaan.

Toiset lapsethan jo nousevat pystyyn, konttaavat, parhaimmat näköjään jo puhuvatkin jne.

Eli pointti on siis se että nekin äidit joiden lapset eivät niin aikaisin opi kaikkea, kertoisivat omistaan, ettei tulisi ihan harhaluuloja missä iässä jo mitäkin "pitäisi" osata!

Ei saa sanoa, että "parhaimmat jo puhuvat" tmv. Meidän kulta on maailman paras eikä todella puheesta vielä tietoakaan:-) Ainut merkityksellistä äännettä muistuttava on ollut muutaman kerran sanottu "..ssi" (tissi) imetyksen yhteydessä. Ja siinäkin taitaa olla äidin lievää ylitulkintaa mukana:-)

Meillä 7,5 kk:n taidot on aika samaa osastoa kuin teilläkin. Kierii, pyörii akselinsa ympäri ja peruuttaa, mutta ei ryömi eteenpäin tai konttaa. Istuu hetken jos laittaa istumaan, muttei nouse itse eikä osaa ottaa vastaan käsillä, kun kaatuu (onkohan syytä huolestua, kun suojarefleksiä ei tule?). Seisoo tuettuna, muttei pyri itse pystyyn. Pinsettiote onnistuu, mutta vielä kömpelösti.

Oikein reipas, iloinen, omatahtoinen ja valpas tyttö kyseessä, vaikkei voidakaan ilmoittaa edistyneimpien vauvojen SM-kisoihin.

Lapsemme nousi istuma-asentoon 9kk:n ikäisenä ja siitä parin viikon kuluttua lähti konttaamaan, koskaan ei ryöminyt. En oikein muista, koska nousi seisomaan tukea vasten. Vieläkään ei kävele tuetta, nyt 1,3v. Sanoja on tullut pari hassua satunnaisesti ja vahingossa. En suostu olemaan yhtään vielä huolissani!

Niin siis ei tuo "parhaimmat" ollu tarkotettu mitenkään loukkaavaksi.
Pistää vaan miettimään et onkohan sitä äidin ylitulkintaa on mukana jos lapsella on 7kk jo kymmenkunta sanaa. Kyllähän niitä "sanoja" on kuulevinaan itsekin välillä, enkä toki kiellä etteikö niitä voisi jo tullakin.
Suojarefleksi puuttuu meilläkin vielä kokonaan. Joskus osaa ottaa kädellä vastaan jos alkaa kaatua, mutta refleksistä ei kyllä vielä voi puhua.
Olen muuten huomannut lukiessani netistä, kirjoista ym. ym., näistä taidoista mitä missäkin iässä tulee, et joka paikassa on ihan erilailla. Eli niissäkin "parhaimmassa" tapauksessa 7kk osaa jo kai kävellä, elikä kyllä sitä maalaisjärkee pitäs käyttää joka paikassa. Ja nämä keskustelupalstatkinhan on lääkäreiden mukaan kiellettyjen listalla.

Jossain tutkimuksessa oli todettu, että täysimetetyt vauvat lähtisivät aikaisemmin liikkeelle ja kehittyisivät nopeammin kuin korviketta saaneet. Toisessa tutkimuksessa taas sanottiin, että liikkeelle lähteminen ja mm. konttaaminen on geeneistä kiinni. Ota näistäkin nyt taas selvää! Kohta varmaan tulee tutkimus, jossa sanotaan että täysimetetyt lapset eivät koskaan juo viinaa tai polta tupakkaa, heh.

Itse uskon että liikkeelle lähtö on tosiaan geeneistä kiinni, kun tuntuu olevan niin yksilöllistä eri vauvoilla. Ja varmasti siihen vaikuttaa myös vauvan koko. Itse opin puhumaan jo 8kk paikkeilla, mutta kävelemään lähdin vasta yli vuoden ikäisenä.

Kyllähän palstaa lukiessa tosiaan tulee mieleen, että onpa kaikkien lapset järjestäen oppineet taitoja tosi aikaisin. Mutta onhan se kai niin, että aikaisia oppeja tuodaan esille hanakammin kuin muita. Eli ei noiden taitovertailuketjujen otokset liene ihan tilastollisesti päteviä eli ei niistä kannata huolestua.

kyllä se on tosi yksilöllistä. tiedän vauvan, joka oppi konttaamaan tosi myöhään, lähempänä vuoden ikää, mutta lähtikin miltei saman tien kävelemään. Mun miehen serkku on oppinut kävelemään 8kk vanhana. Musta tosi aikaisin! Itse puhuin sanoja alle vuoden ikäisenä, 1v2kk jo useita sanoja ja 2 sanan "lauseita", mutta opin kävelemään vasta 1v3kk.

Täällä myös hidas liikkuja, poika huomenna 7kk.
Enpä tiedä siitä tutkimuksesta, jonka mukaan täysimetetyt lähtisivät liikkeelle nopeammin. Poika oli 6kk täysimetyksellä ja kiinteiden syönti vieläkin opetteluvaiheessa. Eikä juuri liiku.
Mahalleen kääntyi ekan kerran jo 3kk vanhana, mutta mahalta selälleen kääntyi vasta pari viikkoa sitten ensimmäisen kerran. Pyörii ympyrää mahallaan ja saattaa liikkua eteenpäin muutaman sentin, mutta ei ryömi. Ei myöskään istu itse, tuettuna kylläkin. Suojeluheijasteita ei löydy, vaan alkaa aina valumaan kyljelleen pikkuhiljaa!
Pinsettiotetta ei ole, muuten kyllä käyttää käsiään jo melko taitavasti.
Enkä ole yhtään huolissani! Aikaisin liikkeelle lähteneiden vauvojen vanhempia kuunneltuani olen tullut siihen tulokseen, että pitää vaan olla tyytyväinen, kun ei tarvitse vielä vahtia koko aikaa ja juosta perässä!

Yhteistyössä