Vauvojen äidit!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FANG-ANN-75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

FANG-ANN-75

Aktiivinen jäsen
17.06.2004
6 695
1
36
Moneltako menette nukkumaan ja koska herätys? Kuinka monta kertaa yössä imetät/pullotat? Nukutko päiväunia? Kuinka jaksat päivän?

Alussa kun tyttö(3kk) syntyi niin se nukkui pidempään aamulla ja itekkin menin ajoissa nukkuun. Silloin kertyi unta tuntikaupalla.
Nyt menen nukkuun 23-24 välillä(vaikka muksut nukkuis niin tulee valvottua ku viimein omaa aikaa), tisua 1-4 kertaa yössä ja herätään muksujen kanssa 7 pintaan. Päikyt ei onnaa kun on tuo esikoinenkin olemassa ja ikää jo melkein 5v eli ei nuku.
Unta tulee siis n. 7-8h katkoiteltuna/vrk ja imettävänä ja vauvaa kanniskelevana se ei vaan riitä :/ zzz. Sitten tuleepi väsy monta kertaa päivässä.
Joo voisimpa mennä ajoissa petiin(klo 22 pintaan kun vauvakin sammuu) mutta sittempä ei oo omaa aikaa, eikä voi katsoa lempisarjojaan ym.
Eipä siis voi mitään, en valita mutta kuhan kysyn miten muilla äireillä.

Muilla? :wave: :attn:

Ei tuo tyttö vauva ole mutta mä vastaan nyt kuitenkin...
Menen nukkumaan puolenyön aikaan, herätään muksujen kanssa kahdeksan aikoihin yleensä. Pimu tissittelee yleensä 3-4 kertaa yössä paitsi viime yön oli rinnalla melkein kokonaan kun on kipeänä.

Kyllähän tuon voisi jo vieroittaa yösyötöistä mutta kun ei mulla ole sydäntä huudattaa pientä. :ashamed:

no, vauva menee nukkuun noin klo 22 ja minä yleensä valvon melkein puoleenyöhön, kun sitä omaa aikaa pitää vähäsen olla :) poika on alkanut nyt heräilee kolmen aikaan yöllä syömään ja sitte kuudelta, vetää n, 120ml maitoa kerralla, ärsyttää kun poika itse lopetti tissistä juomisen ja aloiteltiin kiinteät että vois nyt sitte nukkua yönsä kunnolla kun aikasemminkin heräs vaan aamulla 5-6 välillä tissille.. ylös ollaan noustu nyt viime aikoina viimeistään kahdeksalta.. ei jaksais.. mutta positiivisena puolena on se että otetaan yhessä päikkärit n.2,5 tuntia kun on ainoo lapsi.. tänään tosin jostain syystä ei päikkärit maistunut..

Vauva (3 kk) menee nukkumaan 19.00 - 19.30 nurkilla. Esikoinen 3 v klo 20.00. Vauva herää syömään 01 - 04 välissä kerran ja jatkaa sitten unia n. klo 7:ään, jolloin myös vanhempi heräilee.
Päivällä vauva nukkuu kolmet päivä unet, joista kahdet (aamupäivä ja iltapäivä unet) ovat vajaan tunnin torkut, puolelta päivin sitten nukkuu kunnon unet 2-3 tuntia. Myös esikoinen nukkuu silloin n. 2 tunnin unet.

Itse menen yöunelle klo 22 (noin) ja heräilen tietty klo 7.00. Päivällä saatan torkahtaa lounaan jälkeen lasten seurana.

No meillä on 4v. joka on nyt n.1,5v nukkunu koko yön. 2,5v joka herää vieläkin välillä ja pitää mennä peitto laitaan ja nalle antamaan. Sitten on tämä liki3kk joka herää syömään noin 2kertaa yössä. Eli olen nukunut 4vuoden aikana joka ikinen yö 6-8tuntia katkonaisesti. Siihen tottuu kyllä ja viikonloppusin, kun isäntä kotona nukun päikyt ja aina, jos kaikki lapset päikyillä yhtäaikaa niin nukun vaikka kotihommat uhkais kaataa koko talon =)

Tota se on...meillä sama meininki. Ollu jo kauan...(puhutaan vuosista). Ehdotan, että annat pidät itsestäsi ja jaksamisesta todella huolta!!! Lapsen opettaminen pullolle (vaikka lypsät siihen maidot). Antaisi sulle mahdollisuuden nukkua muutaman täyden yön aina silloin tällöin. (jos isi voisi hoitaa vauvaa muutaman yön aina ajoittain).

2 kk lähtien alkoi vauva nukkua ilman syöttöjä. Nyt menee nukkuun n 21.30-22 ja herää ekan kerran 6.30-7.15. Ikää nyt 6 kk. Noin 4 lyhyehköt päiväunet päivän mittaan. Unelmanukkuja.
Eka laps aikaisemmin riekku pitkin yötä, nykyään jo iso ja osaa nukkua.

meillä nyt 3kk vauva. menee illalla yleensä puol ysin aikoihin nukkumaan ja herää ekan kerran 1-2 aikaan(pari kertaa jopa vasta klo4) ja sit siitä kolmen tunnin päästä ja sit saattaa herätä kokonaan puol kasi-ysin välillä. nytten on heränny ennen esikkoo joten on pakko munki herätä...tätä ennen esikko heräs kasilta ja olin ton saanu nukahtaan vielä ja sit vauva posotti unta ja mä heräsin esikon kans.kerran oon saanu sen puoleks tunniks leikkiin itekseen ennen ku sain sen verran silmät auki et heräsin laittaan esikolle aamupalaa!
vauva saa maku annoksia perunaa tai porkkanaa kerrran päivällä(n1rkl) ja illalla ehkä n 1.5 rkl hedelmäsosetta. ei niinkään ruuaksi vaan "makusteluksi"
eli kaksi -kolme kertaa tissittelen!
ite menen nukkumaan kympin jälkeen kun esikkokin yritetään saada ysiks rauhottuun sänkyyn että saan kattoo edes noi ysilta alkavat sarjat...sitten on pakko mennä nukkuun!
joskus ehkä kaksi kertaa tän 3kk:n aikana oon kattonu viikonloppuna elokuvan joka on päättyny 12 pintaan ja sit oonki ihan puhki ja kiukkunen seuraavan päivän.
oon laskenu että normaalisti saan kans sen 7-8.5 tuntia yössä sillen pätkittynä nukkua. päikkyjä en tota 2.5veetä saa millään nukkuun tai jos se nukahtaa dvd:n ääreen niin yleensä oon keskellä ruuanlaittoa tms. eli en voi päivällä nukkua ollenkaan!!
välillä väsyttää ja välillä ei...
jos oon väsyny niin kotihommat jää tosi vähälle ja joskus oon niin energinen että hirvittää!!!

Eilen menin kai joskus klo 21.30-22 sänkyyn. Yleensä menen keskiyön kieppeillä. Joskus saan päähäni valvoa klo 3-4, mikä tooodella fiksua, mutta kun ei vain saa unta. Ja herätys klo 7-8. Päikkäreitä harvemmin nukun. Kyllä nää päivät menevät suht hyvin, ei mitään hirveää univelkaa ole kertynyt. Vauvat (4kk) nukkuvat yöt useimmiten katkotta. Jos heräävät rinnalle niin max kerran.

Ja juu, usein kun sitä toivoo että muksut menisivät jo nukkumaan että pääsis itekin, niin ei yleensä kyllä tuu mentyä ite samaan aikaan nukkuun. Juuri tuon oman ajan takia.

Meillä poika 3kk, menee nukkumaan klo 22 ja herää klo 7. Ei herää yöllä välissä. Itse menen nukkumaan yleensä klo 22-23 ja herään kun mies herää kello 06, välillä nousen ylös vasta kun poika herää. En nuku päikkäreitä kun saan onneksi yöt nukuttua hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Tota se on...meillä sama meininki. Ollu jo kauan...(puhutaan vuosista). Ehdotan, että annat pidät itsestäsi ja jaksamisesta todella huolta!!! Lapsen opettaminen pullolle (vaikka lypsät siihen maidot). Antaisi sulle mahdollisuuden nukkua muutaman täyden yön aina silloin tällöin. (jos isi voisi hoitaa vauvaa muutaman yön aina ajoittain).

Nou hätä :) . Kuhan kyselen miten muut. Kyllä mä oon vuosia katkotellut ja valvonut ton hankalan esikonkin kanssa ja hengissä ollaan. :wave: Pulloa en annan kuin vasta pakosta sillä esikon kanssa meni imetys peffalleen. Maitoa tuli liian vähän ja annoin korviketta pullolla lisäksi joten se alko hylkiin rintaa kun pullosta tulee lujempaa ja enempi...ja lopun arvaattekin(kesti onneks edes osittain 6kk). Nyt teen kaikkeni et rinta kelpaa ja maitoa tulee.
Nytkin ihan zzz. Täällä pitäis olla haukotteleva hymiö :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:

Nou hätä :) . Kuhan kyselen miten muut. Kyllä mä oon vuosia katkotellut ja valvonut ton hankalan esikonkin kanssa ja hengissä ollaan. :wave: Pulloa en annan kuin vasta pakosta sillä esikon kanssa meni imetys peffalleen. Maitoa tuli liian vähän ja annoin korviketta pullolla lisäksi joten se alko hylkiin rintaa kun pullosta tulee lujempaa ja enempi...ja lopun arvaattekin(kesti onneks edes osittain 6kk). Nyt teen kaikkeni et rinta kelpaa ja maitoa tulee.

En minä nyt mitenkään vähättele sinun jaksamistasi tai mitään, mutta omasta kokemuksestani vain puhun. Minäkin katkoilin ja valvoilin viisi vuotta, kunnes vasta siis neljännen lapsen yöimetysrumbaa en jaksanut. Dg oli "työuupumus" eli ei mekään koneita olla me mammat vaikka joskus niin tuntuukin. En tiennyt väsymyksestäni mitään, ennenkuin se oli kasvanut aikasta isoksi. Jos teillä lapsiluku on jäämässä tähän niin voihan olla ettet koskaan väsykään ylimäärin, mutta...

Lisään vielä, että minä tunnen itseni harvinaisen hyvin (tai niin luulin) ja väsymys pääsi yllättämään...enkä varmasti ole ainoa. *hali*

Onnistuisiko sinun päikyt vauvan kans yhtä aikaa sillä tavalla, että isompi katsoisi vaikka jotain piirrettyä sen aikaa, että saisit levähtää? Tai jotain muuta mielekästä tekemistä sillä aikaa? Vai etkö uskalla ummistaa silmiäsi, kun esikoinen ei nuku?

Ei meillä enää ny vauvoja ole, mutta vastaan kuitenkin :ashamed: , pakko se lusikka on joka soppaan tunkea :whistle: . Ekan ja tokan kanssa sai nukkua täydet yöt, ekan kanssa 4vkon iästä ja tokan kanssa laitokselta asti :D aina siihen asti, kun alko ekan yöjuoksut, mut se on toinen tarina se :whistle: .

Kolmosen ja nelosen kanssa ei nukuttu yöllä eikä päivällä ekaan ½vuoteen :/ |O

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:

En minä nyt mitenkään vähättele sinun jaksamistasi tai mitään, mutta omasta kokemuksestani vain puhun. Minäkin katkoilin ja valvoilin viisi vuotta, kunnes vasta siis neljännen lapsen yöimetysrumbaa en jaksanut. Dg oli "työuupumus" eli ei mekään koneita olla me mammat vaikka joskus niin tuntuukin. En tiennyt väsymyksestäni mitään, ennenkuin se oli kasvanut aikasta isoksi. Jos teillä lapsiluku on jäämässä tähän niin voihan olla ettet koskaan väsykään ylimäärin, mutta...

Lisään vielä, että minä tunnen itseni harvinaisen hyvin (tai niin luulin) ja väsymys pääsi yllättämään...enkä varmasti ole ainoa. *hali*

Juu totta et väsy voi tulla salaa nurkan takaa ettei huomaakkaan. Mutta sinnittelen niin kauan kun kaikki kuiteskin vielä hyvin. Ja kyllä, lapsiluku jää tähän näemmä. :wave:

Vaavi on 2kk, meen ite nukkumaan puolenyön maissa, kun vaavikin käy yöunille. Herätään ainoastaan kerran yössä (jos sitäkään, 2 viimeyötä mennyt yhteen putkeen 9h), n. 4-5n aikaan vaipanvaihdolle ja syömään. Röyhtästyään neiti nukahtaa saman tien uudestaan ja herää sitten 9 ja 11 välillä, itse nousen samoihin aikoihin. Päiväunia tarvin vaan harvoin, nekin nukun sitten vaavin kanssa 15-17 maissa.

Onneksi vauva ei ole mikään aamuvirkku, saattais mammaa väsyttää kun itekin olen aamu-uninen :) Tämä rytmi sopii meille mainiosti.

Alkuperäinen kirjoittaja tiinu:
Onnistuisiko sinun päikyt vauvan kans yhtä aikaa sillä tavalla, että isompi katsoisi vaikka jotain piirrettyä sen aikaa, että saisit levähtää? Tai jotain muuta mielekästä tekemistä sillä aikaa? Vai etkö uskalla ummistaa silmiäsi, kun esikoinen ei nuku?

Onnistuuhan tuo juu mutta periaatteessa en kauheesti sitä viittis tehä. Joskus harvoin hetkeks ummistan silmät tuolla tavalla mutta kyllä se on sellasta koiran unta. Mutta joskushan muutamakin minuutti tekee hyvää :)
Mutta usein en viitti niin tehdä vaikka kai sitä voiski kun esikoinen rauhallinen ja ei tee tuhmia tai vaarallisia asioita juuri nimeksikään.

Poika on 3kk ja menee yöunille klo 20-21. Itse menen nukkumaan 23-24. Tisutellaan yöllä 1-2 kertaa ja aamulla herätään n. klo 8. Mä en ole koko aikuisiällä nukkunut kokonaisia öitä. Jos ei lapset herätä, niin herään itse juomaan ja vessaan 2 kertaa. Siis vaikka vauva söisikin yöllä vain kerran, niin itse kumminkin heräisin toisenkin kerran.

Meillä on kovastikin vaihdellut yöunet tämän vauvan kanssa. Kun tuolla ensimmäisen puolen vuoden aikana oli pari 6 viikon pätkää, että sain nukkua 1-3 tuntia yössä, niin kummasti sitä nyt arvostaa tuota 6-7 tunnin nykyisiä unia, vaikka saapi kyllä pari kertaa yössä pompata tutin laittamaan... Enkä minäkään pääse päiväunille vaikka tarve olis. en kyllä osaa niitä edes nukkua.. poika 8,5kk

meillä vauva (9kk ) menee nukkumaan siinä 21 aikoihin ja me mennään sit 22, yöllä herätään kerran ja aamulla noustaan siinä 7-8 aikaan...mutta minua väsyttää silti...ollaan nyt mietitty että opetettais yösyöttö pois, yritettiin jo kerran mut siitä ei tullu mitään... onko hyviä vinkkejä?

Tyttö 9kk. :heart:
Mene klo21 nukkumaan ja herää siinä klo9:30-10:30 välisenä aikana.
Ei syö yöllä eikä heräile.
Nukkunut kuuden viikon iästä yöt heräämättä ja silloin nukkui 8-10h ja kun täytti 3kk niin nukkui yöt heräämättä 12-13h.
Nukkuu yhdet päikkärit. Päikkäreillä nukkuu 2½-3h.
Hyvin jaksan kun saa hyvin nukkua yöt paitsi täällä palstalla roikun yö myöhään vaikka sais nukkua.
e020.gif

Alkuperäinen kirjoittaja Kevätaurinko:
Tyttö 9kk. :heart:
Mene klo21 nukkumaan ja herää siinä klo9:30-10:30 välisenä aikana.
Ei syö yöllä eikä heräile.
Nukkunut kuuden viikon iästä yöt heräämättä ja silloin nukkui 8-10h ja kun täytti 3kk niin nukkui yöt heräämättä 12-13h.
Nukkuu yhdet päikkärit. Päikkäreillä nukkuu 2½-3h.
Hyvin jaksan kun saa hyvin nukkua yöt paitsi täällä palstalla roikun yö myöhään vaikka sais nukkua.
e020.gif

oon kade sulle ;)

t.9kk tytön äiti

Meillä lapset menee nukkumaan 20 - 21, kuopus 6 kk herää neljän ja viiden välillä syömään ja nukkuu siitä sitten tuonne aamuseitsemään. esikoinen tuppaa heräilemään aikaisemmin, puoli kuuden ja seitsemän välillä. Päiväunet nukkuvat molemmat samaan aikaan, siis kuopuksella pidemmän unet, puolilta päivin. Lisäksi kuopus ottaa kahdet pikkutirsat aamulla ja illalla. Ite hölmönä menen nukkumaan aina 23 jälkeen, joten aamulla tuppaa olemaan väsy...

Vauvamme, kohta 5 kk, nukahtaa yleensä klo 21 ja 22 välillä ja herää aamulla klo 8 maissa. Itse menen nukkumaan noin 23.30. Vauva ei siis herää yöllä ollenkaan, vaan nukkuu putkeen tuon 10-11 tuntia. Unelmatilanne, sillä olen vain harvoin väsynyt! Päiväunet jää vauvalla kyllä aika vähäiseksi, yleensä kahdet päikkärit, joiden kesto on 30min-1tunti/unet. Mutta en todellakaan valita, kun yöt menevät noin erinomaisesti.

Yhteistyössä