Vauvoille kotiruokaa tekevät!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HoitoonVaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
minä tein melkein kaikki soseet vauvalle ite, perunan keitin joka pv, eli tein pakkaseen folionyyttejä keitin porkkanaa,kukkakaalia,parsakaalia,kesäkurpitsaa,lihaa,kanaa yms. ja soseutin ja pakastin, kätevää =) sieltä oli kiva otta aina perunan sekaan jotain lajia soseena

perunaa ja porkkanaa oon itsekin keitellyt, mutta porkkanaa tuo meidän poika inhoaa. oon vielä seuraavana päivänä tarjonnut edellisen päivän sosetta, kai se kannellisessa purkissa pari päivää säilyy?

millon ootte alkanut syöttää ihan kotiruokaa lapselle? siis vaikka ennen maustamista erottanut osan lapselle?

Yleensä ottanut vaan kasviksia eroon siitä mitä me syödään ja soseuttanut... jos me satutaan syömään vaikka makaronilaatikkoa niin olen pilkkonut vaikka perunan ja muita kasviksia (linssejä tms. kun kasvaa) pieneen kattilaan ja kiehauttanut. Kun leikkaa pieneksi niin ei tarvitse kiehauttaa kun pari minuuttia... joka omistaa mikron niin menee vielä nopasammin.

Mä teen valmiiksi pilttipurkeihin pakkaseen. Esim. perunaa tai spagettia tai riisiä. Ja sen lisäksi porkkanaa, herne-maissi-paprikaa, erikseen maissia lisää, parsakaalia, broileria tai possua.

Ekan lapsen kanssa tein pakkaseen jääpalamuotissa eri soseita. Kun kuutiot oli jäätyneet, pistin pakasterasiaan. Perunaa en pakastanut. Toisen kanssa aloin tehdä valmiita soseita ja pakastin pilttipurkeissa (kyllä, niitäkin käytettiin välillä) Perunan pakastus onnistui ihan hyvin kun joukossa oli jotain muutakin kuten porkkanaa ja lihaa. Keitettyä ja soseutettua lihaa pakastin myös usein jääpalakuutioissa ja siitä oli helppo lisätä kasvissoseen joukkoon pari kuutiota.

Jos ei oikeen keksi mitä tekisi, niin kannattaa katsoa vinkkiä niistä pilttipurkeista. Niillä annoksilla on hienot nimet, mut ihan samoista aineista voi itse tehdä vastaavaa :)

Minä keitin joko hirven paistilihaa tai maustamattomia kanasuikaleita, ja ajoin ne sauvasekoittimella mössöksi. Sit tein niistä kelmun sisään annosnökkösiä, ja pakastin ne.

Kasvissoseet oli mm. porkkana-maissi-parsakaali-kukkakaali-kesäkurpitsa sekoituksia, ja pakastin pilttipurkeissa.

Mä tein itse kans oikeastaan kaikki soseet: perunaa (yhdessä porkkanan kanssa), porkkanaa, kukkakaalia, parsakaalia, hernettä, bataattia, possua, kanaa, lohta... jääpalakuutioina pakastin, niistä oli helppo tehdä erilaisia miksauksia päivän fiiliksen mukaan.

Mulla on kerran viikossa vauvanruokakokkauspäivä. Teen n. 15 annosta kerrallaan ja pakastan ne minigrip pusseissa. Tällä hetkellä pakastimesta löytyy seuraavia sekoituksia:

naudanliha, peruna, porkkana
naudanliha, peruna, parsakaali
possunliha, peruna, porkkana, maissi
possunliha, peruna, kukkakaali, kesäkurpitsa
broileri, peruna, riisi, sipuli, kukkakaali, kesäkurpitsa
broileri, peruna, riisi, bataatti

Kaikki äidin tekemät pöperöt kelpaa meidän mussukalle :heart:
Kaupan soseita poika ei huoli ollenkaan, vaikka minä niitä mieluusti joskus tarjoaisin.

Kalaa en ole vielä antanut, koska itselläni on kala-allergia. Siitä syystä suositus on, että pojalle kokeillaan kalaa vasta lähempänä vuoden ikää. Kananmunaa ajattelin kokeilla viikonloppuna.

Yhteistyössä