Vauviksen isovarpaan kynsi kasvanut ihon sisään.. :(

Daisy De La Hoya

Aktiivinen jäsen
21.04.2007
5 236
0
36
Nyt on mätää siellä varpaassa ja kauhea huuto, jos koskeekin siihen varpaaseen.
puristin siitä mädät ulos, putsasin septidinillä ja laitoin metyleenisineä.
What else can I do?
Tuo on tosi kiukkuinen jatkuvasti ja ristiäiset sunnuntaina. :kieh:

veljeni ei hoitanut murrosiässä ongelmaa heti, niin häneltä poistettiin kummatkin pottuvarpaan kynnet. paraneminen kesti kauan ja kävely on tuskaa. minä veisin lääkäriin.

Mulla on jo varvas leikattu jo kolmesti (neljäs leikkaus edessä) ja kokemuksesta tiedän että moinen tekee helkutin kipeetä. Lähtisin siis vauvan kanssa lääkäriin näytille, hän saattaa tarvita jopa antibiottikuurin.

Lääkäriin pitää mennä trimmaamaan se kynsi niin että tulee ensinnäkin pois sieltä ihon sisältä (tulehdus jatkuu niin pitkään kun se kynsi on siellä) ja ettei enää kasva sinne.

Lääkäri antaa antibiootit. Jos kynnet ovat sellaiset että kasvavat sisäänpäin niitä täytyy seurata tarkasti. Heti kun tulee punoitusta tms niin neuvolaan. Meillä pojalle laitettiin sellaista sinistä ainetta aika useasti isovarpaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lääkäriin. Etkö ole aiemmin huomannut kuin vasta nyt?

mulla kävi niin vauvan kanssa että mä kyttäsin ja kyttäsin ja kokeilin niitä varpaankynsiä, että koska alkaa kasvaa ohi varpaanpäästä että voi leikata ja sitten yhtäkkiä tajusin että hänellä on aivan läpinäkyvät kynnet ja ne kasvoivat varpaan pään myötäisesti, ei suoraan yli kuten yleensä. Siinä vaiheessa olivat jo kohta menossa myös ihosta läpi. Tuli hoppu leikata niitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:

mulla kävi niin vauvan kanssa että mä kyttäsin ja kyttäsin ja kokeilin niitä varpaankynsiä, että koska alkaa kasvaa ohi varpaanpäästä että voi leikata ja sitten yhtäkkiä tajusin että hänellä on aivan läpinäkyvät kynnet ja ne kasvoivat varpaan pään myötäisesti, ei suoraan yli kuten yleensä. Siinä vaiheessa olivat jo kohta menossa myös ihosta läpi. Tuli hoppu leikata niitä.

Meille sanottiin heti neuvolassa että kynnet näyttävät sellaisilta että niitä pitää seurata tarkasti. Tarkistin varpaat parin päivän välein. Nyt ei enää ole ollut ongelmia. Poika on jo 3-vuotias. Kynnet kasvavat kyllä vieläkin vinksalleen.

Meille sanottiin heti neuvolassa että kynnet näyttävät sellaisilta että niitä pitää seurata tarkasti. Tarkistin varpaat parin päivän välein. Nyt ei enää ole ollut ongelmia. Poika on jo 3-vuotias. Kynnet kasvavat kyllä vieläkin vinksalleen.

ei meille kukaan sanonut. Mä usein kokeilin sormella että joko alkaa olla pitkät että voi leikata ja sitte tajusin yhtäkkiä että herranen aika, nehän kasvaa ihan ihonmyötäisesti. Eikä auttanut vaikka niitä usein tarkistikin kun ei sitä vaan huomannut. Onneksi ei tullut mitään ongelmia.

Viepä lapsi koulutetulle jalkojenhoitajalle, hän osaa auttaa (koulutetut toimivat seuraavilla nimikkeillä: jalkojenhoitaja, jalkaterapeutti, jalkojenhoidon ammattitutkinnon suorittanut - esim kosmetologit ovat jalkojen kauneutta, ei terveyttä hoitavia).

Jos kynnet kasvavat sisään, voidaan niitä hoitaa oikeanlaisella leikkaustavalla (siis kynnenleikkaus, ei mitään kirurgiaa), oikealla pituudella sekä tarvittaessa oikaisuhoidolla. Kasvuvaiheessa kynnen reuna voidaan tamponoida kuitukankaalla, joka eristää kynnen reunan ihosta, vähentää painetta ja poistaa kipua. Kirurgiset toimenpiteet, joita lääkärit tuntuvat suosivan, ovat kivuliaita eikä lopputulos ole useinkaan alkutilannetta parempi, monesti jopa huonompi.

Meillä sai vauveli antibiootit samaan vaivaan ja putsattiin just septillä ja met.siniä päälle. Meillä pojalla on sellaset isovarpaat että se kynsien reunusiho kasvaa sillai "yli", isältään perinyt sen, mulla on ihan erilaiset.

ei meille kukaan sanonut. Mä usein kokeilin sormella että joko alkaa olla pitkät että voi leikata ja sitte tajusin yhtäkkiä että herranen aika, nehän kasvaa ihan ihonmyötäisesti. Eikä auttanut vaikka niitä usein tarkistikin kun ei sitä vaan huomannut. Onneksi ei tullut mitään ongelmia.

Logotar, ihan sama juttu mulla!

Onneksi pienen kynnet katkeili jonkin verran, se pelasti pahemmalta.

Yhteistyössä