Vauvaviittomista kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kakkosen odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kakkosen odottaja

Vieras
Etsiskelen äitejä jotka ovat viittoneet vauvoilleen. Missä iässä aloititte viittomisen ja milloin vauva alkoi ymmärtää viittomia? Entä viittoa itse? Lisäksi olisi kiva kuulla onko viittomisella ollut vaikutusta lapsen puheen kehitykseen.

Odotan nyt toista lasta jo olisi kiva kokeilla viittomista. Mietin vaan mahtaako siitä saada oudon maineen avoimessa päiväkodissa ja muualla vauvojen ilmoilla liikkuessa. Ja mitenhän sukulaiset mahtavat siihen suhtautua.

Mä olen muuten vaan miettiny noita vauva viittomia. Eli sikäli, mikäli mä olen asiasta jotain ymmärtäny -pari lehtiartikkelia aiheesta olen lukenu- mä en ymmärrä niiden ideaa.
Joku esim. sanoi, että on helppoa, kun vauva osaa kertoa, miksi itkee, mutta niinhän jokainen vauva osaa, viitoi tai ei!
Jos sattuu, lapsi pitelee kipeää kohtaa, jos on vaippa täysi, vauva repii vaippaa, jos on nälkä, pieni haroo suutaan/sylissä äidin rintaa tai jos on jo oppinut lkiikkumaan, osoittelee kyllä sen kaapin suuntaan, missä ruoka on! Eli en tajua, mitä eroa siinä on, että opetetaan lapselle viittomia tai seurataan muuten lapsen kieltä ja opetellaan "puhumaan" sitä yhdessä.

Samoja asioita mietin kuin LisaMarie. ymmärrän viittomat jos lapsella on ongelmia puheen kehityksessä, mutta muuten tuntuvat vähän hassuilta. Yksittäisä sanoa lapsille alkaa tulla kuitenkin jo aika aikaisin ja osaavat kyllä ilmaista itseään jo sitä ennen ilman mitään viittomia. Kun rauhoittuu hetkeksi tarkkailemaan lasta saa kyllä selville mitä tämä haluaa.

Tunnen pari äitiä jotka ovat noita käyttäneet ja minusta ne on olleet lähinnä tuollaisia snobbailu-juttuja. Ovat päässeet sen avulla pätemään ja esittelemään kuinka meidän Ville osaa jo viittoa sitä ja tätä. Kuitenkin oma viittomataton lapseni osaa kyllä ilmaista ihan nuo samat asiat muilla keinoin.

Aloitusikä on varmaan heti kunhan kotiin sairaalasta päästää.

Mitään varsinaista vauvaviittoma-juttua ei tule, viitotaan koska viitottaisiin muutenkin.
Perheessä yksi dysfaatikko ja yksi jonka kielenkehitys näköjään myöhästyy myös.

Odotan mielenkiinnolla kuinka vauva viittomia tulee oppimaan, itse viittominen ei kuitenkaan ole helppoa, eli viittomat tulevat varmasti "lapsen kielellä", meillä on viitottu jo reilu vuosi, tyttönen 2v ei osaa montaa viittomaa "täydellisesti", eli vähän sama kuin puhutusta puheesta puuttuisi kirjaimia :)

Puhutun kielen kehitykseen eivät viittomat vaikuta ainakaan negatiivisesti, ihminen on laiska otus ja haluaa kommunikoida sillä helpoimmalla tyylillä eli puheella.

Meillä samaa tyyliä kuin edellisellä, eli viittomat ovat tulleet mukaan lapsen tarpeista. Miellä esikoinen on down-lapsi, eli hänellä puheenkehitys viivästyy ja siksi aloiteltiin noita viittomia jo siitä 6kk iästä. Alkuun oli tosi vaikea saada itsensä muistamaan viittomisen ja tuntui koko homma jotenkin "teennäiseltä". Ajan mittaan siihenkin tottui ja nyt ne ovat ihan normaali osa puhetta.

Nyt tuo 2v3kk down-lapsi viittoo omalla käsialallaan jo useita viittomia. Syömisiä, eläimiä ja muita kiinnostavia asioita. Jotkut viittomat ovat kuin kirjasta ja monet yhä tuollaisia omantyylisiä versioita, kuitenkin ihan ymmärrettäviä. Ensimmäinen viittoma taisi tulla joskus 1,5v iässä ja nyt 2v jälkeen niitä on alkanut tulla ihan satamalla, varmaan apua siitä kun päiväkodissa viitotaan ahkerasti.

Tuolle nuoremmalle alettiin viittoa ihan alusta asti ja nyt 1v ikäisenä hän viittoo itse ainakin syödä, hyvää, koira ja kani siis niin että ymmärtää sanojen merkityksen. Muuten seuraa paljon meitä ja erityisesti veljen perässä matkii tämän viittomia, en kuitenkaan tiedä kuinka paljon ymmärtää noiden viittomien tarkoitusta. Lähinnä hauska matkimisleikki. Puhuttuja sanoja hänellä ei vielä ole kuin äiti ja iti.

Tyttöä odottaessani luin noista viittomista ja suunnittelin ottaa ne käyttöön vauvan kanssa. Opettelin useita viittomia valmiiksi ja yritin käyttää niitä heti vastasyntyneen kannssa, kuitenkin ne tuppasivat unohtumaan ja koko touhu jäi jo varmaan lapsen ollessa puoli vuotta.

Nyt mietin että jos seuraavan kanssa jaksaisi paremmin keskittyä niihin. Hepompi varmaan niillä joilla viittomat on pakollisia lapsen vamman takia, minulla kaikki vapaaehtoinen tuppaa jäämään kesken.

Yhteistyössä