Vauvauintikokemuksia kaivataan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kultakala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kultakala

Vieras
Olen miettinyt vauvauintiin osallistumista meidän 4 kk pojan kanssa, mutta ensikertalaisena mietityttää muutama asia.

Kuinka vanha vauva on "sopivan ikäinen" aloittamaan vauvauinnin? Mua on eniten mietityttänyt niinkin yksinkertainen asia kun miten tuo vauvan kanssa uimahallissa käynti käytännössä sujuu ihan alkaen siitä miten päästään altaalle asti niin ettei pikkuinen saa raivareita. Mihin lapsi laitetaan sillä aikaa kun itse vaihtaa vaatteita tai käy suihkussa eli miten homma sujuu kaikkein näppärimmin? En muista nähneeni uimahalleissa hoitotasoja, mutta kai siellä sellaisiakin pitäisi varmaan olla?

Vauvoille on ilmeisesti olemassa uimahousuvaippoja. Ovatko tälläiset kuinka käteviä ja "varmoja"? Ja mitä jos lapsi puklaa veteen, milläs siivoat sotkun? Kuinka paljon aikaisemmin lapsi kannattaa syöttää ennen uintia?

Plaah, taidan miettiä vähän liikaa, mutta minkäs mahdat kun niin moni asia mietityttää :)

Kannattaa ostaa uimavaippa kestomallina. Uikkarit kun joutuu kuitenkin hankkimaan niin samalla vaivalla saa sen vaipankin. Esim. tämmöiset sopii pojalle ulkonäön puolesta oikein hyvin http://lillamamma.com/puoti/product_details.php?p=189

Minulla kokemusta vauvauinnista jo kuuden vuoden ajalta, kolmen lapsen kanssa.

Eli vauvauinnin saa aloittaa, kun painoa on vähintään 5kg ja ikää 3kk. Ennen vauvauinnin alkua on infotilaisuus, jossa ohjaajat kertoo aika tarkkaan kaikesta mahdollisesti uintiin liittyvästä, antavat ohjeita ja neuvoja ja heiltä luonnollisestikin saa kysyä mitä tahtoo.

Uimavaipat on turhia. Kakkavahingot ovat äärettömän harvinaisia ja vaikka olisi uintivaippa niin joka tapauksessa se uinti on keskeytettä siltä kerralta ja allas tyhjennettävä. Eli hanki vain joku kiva uikkari, uimavaipat on rahastuskeino.

Pienemmän vauvan kanssa, joka ei vielä itse osaa istua niin hallissa käytetään turvakaukaloa, sitteriä tai bumboa. Siinä vauva odottelee niin pukuhuoneessa kuin suihkussakin. Meidän hallissa ei ole hoitotasoja normaalisti, mutta aina vauvauinnin ajaksi ohjaajat laittavat pukkarin puolelle niitä hoitotasoja tarvitseville. Tässä käytäntö vaihtelee varmaan aika paljon paikasta riippuen. Itse en ole kokenut sitä hoitotasoa mitenkään tarpeellisena edes pienen kanssa.

Syöttäminen kannattaa ajoittaa niin, että syömisen ja uinnin välissä olisi noin tunti. Tällöin ehtisi se mahdollinen kakka tulla jo ennen uintia. Itse en ole koskaan kytännyt kellosta vaan vauva syö aamulla ja lähdetään uimaan. Joskus väliä on varmasti 1,5h ja joskus 20min. Kakkavahinkoja ei ole sattunut ja tämän kuuden vuoden aikana, kun itse olemme lasten kanssa harrastaneet niin muistan yhden kerran kun edellisessä ryhmässä oli kakkavahinko tullut ja uinnit oli pitänyt perua siltä kerralta.

4 kuukautta on hyvä aloitusikä. Riippuu vauvan painostakin kyllä. Minä teen aina niin, että pukuhuoneessa laitan ensin vauvan valmiiksi. Siis riisun ym. penkillä jossa vaikkapa pyyhe alla ja laitan auton turvakaukaloon odottamaan, pyyhe peittona ja froteealusta tai pyyhe alla. Sitten riisun itseni ja kerään kamppeet mitkä tarvii suihkun puolelle. Pesen itseni ja vauva odottaa kaukalossa vähän matkan päässä.

Alkuperäinen kirjoittaja vauvauimareiden mamma:
Minulla kokemusta vauvauinnista jo kuuden vuoden ajalta, kolmen lapsen kanssa.

Eli vauvauinnin saa aloittaa, kun painoa on vähintään 5kg ja ikää 3kk. Ennen vauvauinnin alkua on infotilaisuus, jossa ohjaajat kertoo aika tarkkaan kaikesta mahdollisesti uintiin liittyvästä, antavat ohjeita ja neuvoja ja heiltä luonnollisestikin saa kysyä mitä tahtoo.

Uimavaipat on turhia. Kakkavahingot ovat äärettömän harvinaisia ja vaikka olisi uintivaippa niin joka tapauksessa se uinti on keskeytettä siltä kerralta ja allas tyhjennettävä. Eli hanki vain joku kiva uikkari, uimavaipat on rahastuskeino.

Pienemmän vauvan kanssa, joka ei vielä itse osaa istua niin hallissa käytetään turvakaukaloa, sitteriä tai bumboa. Siinä vauva odottelee niin pukuhuoneessa kuin suihkussakin. Meidän hallissa ei ole hoitotasoja normaalisti, mutta aina vauvauinnin ajaksi ohjaajat laittavat pukkarin puolelle niitä hoitotasoja tarvitseville. Tässä käytäntö vaihtelee varmaan aika paljon paikasta riippuen. Itse en ole kokenut sitä hoitotasoa mitenkään tarpeellisena edes pienen kanssa.

Syöttäminen kannattaa ajoittaa niin, että syömisen ja uinnin välissä olisi noin tunti. Tällöin ehtisi se mahdollinen kakka tulla jo ennen uintia. Itse en ole koskaan kytännyt kellosta vaan vauva syö aamulla ja lähdetään uimaan. Joskus väliä on varmasti 1,5h ja joskus 20min. Kakkavahinkoja ei ole sattunut ja tämän kuuden vuoden aikana, kun itse olemme lasten kanssa harrastaneet niin muistan yhden kerran kun edellisessä ryhmässä oli kakkavahinko tullut ja uinnit oli pitänyt perua siltä kerralta.

Niin ja se kaukalo on mahdollista ja kannattaakin siis suojata esim. muovitetulla groteella. Se vain siihen kaukaloon ja vauva froteen päälle niin ei kastu kaukalo ja mahdollinen pissakaan ei imeydy siihen kaukalon kankaaseen heti. Pyyhekin voi vielä olla välissä. Meillä ei ole kukaan koskaan pissannut siihen kaukaloon. Pukkarissa laitan vaipan heti ensimmäisenä.

Vauvauinti aloitetaan 3-6 kk ikäisenä, jolloin sukellusrefleksi (pidättää hengitystä veden alla) toimii parhaiten. Kantokoppa on kätevä vauvauinnissa, sinne vaan köllöttelemään. Saat pestä rauhassa itses, eikä tarvi liukasta vauvaa kannella sylissä.
Ja toisaan ne kestovaippauimahousut on kätevimmät, jos sattuu kakka tulemaan, se pysyy pöksyissä eikä pilaa altaan vettä. Syöminenkin kannattaa ajoittaa ainakin tuntia ennen uimista.

Joka uimahallilla ei tartte olla vaippaa, riittää lahkeellinen uikkari. Pienet vauvat viihtyy kantokopassa itse riisuutuessa ja itse suihkussa ollessa, samaten takasin tullessa. Kannattaa ottaa vauvalle ainakin pari pyyhettä mukaan mihin voi altaasta tulon jälkeen kääriä pienen ettei tule kylmä. Vesi/ maitopullo mukaan, uinnin jälkeen on jano, (nälkä) ja väsy. Vauvauinnin aikana pukuhuoneessa on hoitotasoja (ainakin meillä päin) Me aloitettiin vauvauinti tytön ollessa 3kk, ja hyvin on mennyt. Rohkeesti uimaan vaan, se on kivaa!

Me alotettiin kun tyttö oli hieman vajaa 5kk. Reissu sujuu siten, että vauva kannetaan pukkariin auton turvakaukalossa. Pukkarin puolella riisun vauvalta kaiken paitsi vaipan. Kaukaloon laitan frotee/kernilakanan vai mikä lie suojaamaan, vauvan siihen pyyhkeeseen käärittynä. Tutti mukaan tyynnyttämään. Sitten mennään pesuhuoneen puolelle, ja vauva oottaa kaukalossa suihkun vieressä kun itse suihkuttelen, ja laitan uikkarin. Sitten otan vauvan syliin suihkuun ja puen siinä vauvalle uikkarit. Sitten uudelleen vauva pyyhkeeseen ja kaukaloon, ja mennää altaalle.
Uinnin jälkeen tuodaan vauva taas pyyhkeessä (ettei tule vilu) ja kaukalossa pesuhuoneeseen, ja suihkuun sylissä, uikkari pois. sitten saunaan hetkeksi lämmittelemään sylissä. Tuolla meillä ainakin aamusta ei juuri kovin kuuma saunassa ole eikä mitään "himolöylynheittäjiäkään", joten hyvin voi pienenkin kanssa ala-lauteilla lämmitellä. Sitten taas suihkun kautta pyyhkeen sisään(uusi, kuiva pyyhe), ja kaukaloon oottamaan kun ite suihkuttelen, sitten pukkariin pukemaan.
Eli turvakaukalossa kaikki vie ainakin meillä vauvat altaille ja takaisin. Ja ehdoton meillä ainakin tuo frotee-kosteussuojalakana, ettei kaukalo kastu. monesti pienet pissatkin ehtii tulla reissun aikana pyyhkeeseen, kun ilman vaippaa on...:)

Meillä vauvauintiohjaajat sanoivat, ettei noita uimavaippoja suositella, koska vauvan hankalampi niissä uida/liikkua vedessä, eivätkä testien mukaan suojaa sen enempää vahingoilta kuin uikkarikaan. Uikkareissa sensijaan tulee olla tiukat puntit, jotta vauvan ehtii nostaa vedestä pois jos huomaa että kakka tulossa/tullut. Pissa ei uintivedessä ohjeiden mukaan haittaa....¨

Mukaan tarvitset siis ainakin
turvakaukalon
froteelakanan
Vauvan uikkarit joissa napakat puntit
vauvalla vähintään 2 pyyhettä

Monestihan vauvoille tulee myös herkästi kylmä, joten kylppärissä oloa ainakin me harjoteltiin kotona etukäteen, samoin suihkussa peseytymistä. Ja vauvauinti vesi on 32 asteista, siihenkin hyvä totutella etukäteen, kun monesti kotona kylvetetään äitiyspakkauksen vesilämpömittarin asteikon mukaisesti +38 asteisessa vedessä..

Yhteistyössä