Vauvat/ lapset ja tv.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Glorinha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Glorinha

Aktiivinen jäsen
07.09.2008
7 381
0
36
Kuulin tänään kaverilta, jolla on 4kk ikäinen vauva, että neuvolassa oli ollut jokin luento, jossa oli kerrottu ettei pienen saa antaa katsoa tv:tä tai tietokoneen ruutua. Vaarantaa lapsen näön. :O

Mä en ole koskaan kuullut moisesta, ainakaan ettei laisinkaan saisi antaa katsoa. Meillä on lähes aina tv:stä voice tai mtv päällä, kun kiva kuunnella musiikkia touhutessa kotitöitä yms. Kun meidän poika 1v3kk oli ihan pieni muutaman kuukauden ikäinen katseltiin pikkukakkosen nettisivuilta musiikkivideoita. Olen siis vaurioittanut mun lapsen näköä? :O

En minäkään antaisi alle vuoden ikäisen kauheasti telkkaria/ruutuja katsella. Yli yksivuotiaalla alkaa olla näkö vakiintuneempi, toki sen kehitys jatkuu vielä koko kasvuajan loppuun asti. Meillä vasta n yli 2-vuotiaana on alkanut kiinnostaa lastenohjelmat. Nykyään kattelee vähän liikaakin, toivottavasti tästä tavasta päästään eroon ilmojen lämmetessä :headwall:

Auringonvalo on myös tärkeää normaalin näön kehitykselle :)

Monet asiantuntijathan eivät suosittele tv:n katselua alle 2-vuotiaille ollenkaan. Oma lapsi on 11kk, eikä katso telkkaria.

Onhan siinä muitakin haittoja kuin näön vaarantuminen (josta en itse edes ole kuullut). Esim. pikkuvauvan aivot eivät osaa käsitellä tv:stä tulevaa tietoa; välkettä, ääntä, värejä jne. Aivot eivät ole siis tarpeeksi kehittyneet. On myös tutkittu, että puheenkehitys voi viivästyä. Ja mitähän kaikkea muuta.

Meillä kans terkka oli sitä mieltä, että ei telkkaria ollenkaan, oli harmissaan kun jotkut pitää vauvan hiljaisina tökkäämällä telkun eteen.

En minäkään antaisi alle vuoden ikäisen kauheasti telkkaria/ruutuja katsella. Yli yksivuotiaalla alkaa olla näkö vakiintuneempi, toki sen kehitys jatkuu vielä koko kasvuajan loppuun asti. Meillä vasta n yli 2-vuotiaana on alkanut kiinnostaa lastenohjelmat. Nykyään kattelee vähän liikaakin, toivottavasti tästä tavasta päästään eroon ilmojen lämmetessä :headwall:

Auringonvalo on myös tärkeää normaalin näön kehitykselle :)

Ei kyllä meilläkään ole sitä tuijottamalla tuijotettu, ainakaan sitä telkkaria. Noita pikkukakkosen videoita tosin muutaman kerran viikossa samalla kun juotiin iltamaitoa. Ihan normaalilta onneksi vielä tuo näkö vaikuttaa.

Tarkoituksena oli varmaan varoitella sellaisesta jokapäiväsestä, laitetaan sitteri telkkariinpäin jotta lapsi olisi hiljaa toiminnasta. Mä olen pitänyt vauvaa sylissä niinpäin, että katsoo minua, jos olen telkkaria katellut. En osaa sanoa kuinka monta tuntia on liikaa, mutta kannattaahan sitä aina välttää.

Mulla kans poika nyt 1v 3kk, ja varsinkin vauvana meil oli aina voice päällä aamusin, oli huomattavasti mukavampi telkka päällä ku kuunnella radiota. Nykysinkin laitan telkkarin aamulla päälle, se on lähinnä taustahälynä, ei se siihen jaksa keskittyä kauaa. Pikkukakkosen tunnari on kyllä pop ja se pitää nähdä :D

Tarkoituksena oli varmaan varoitella sellaisesta jokapäiväsestä, laitetaan sitteri telkkariinpäin jotta lapsi olisi hiljaa toiminnasta. Mä olen pitänyt vauvaa sylissä niinpäin, että katsoo minua, jos olen telkkaria katellut. En osaa sanoa kuinka monta tuntia on liikaa, mutta kannattaahan sitä aina välttää.

Tulen kyllä muuttamaan varmasti toimintatapaani. Meillä se tv tosiaan on päällä päivisin ihan sen musiikin takia, eli kannattaa vaihtaa radioon. :D Joskus Ti-ti nalle- dvd pyörii ja mukana leikitään ja lauletaan. =)

Mulla kans poika nyt 1v 3kk, ja varsinkin vauvana meil oli aina voice päällä aamusin, oli huomattavasti mukavampi telkka päällä ku kuunnella radiota. Nykysinkin laitan telkkarin aamulla päälle, se on lähinnä taustahälynä, ei se siihen jaksa keskittyä kauaa. Pikkukakkosen tunnari on kyllä pop ja se pitää nähdä :D

Siinä tunnarissa taitaa olla jotain magiaa! :D

Tulen kyllä muuttamaan varmasti toimintatapaani. Meillä se tv tosiaan on päällä päivisin ihan sen musiikin takia, eli kannattaa vaihtaa radioon. :D Joskus Ti-ti nalle- dvd pyörii ja mukana leikitään ja lauletaan. =)

Mä laitan nettiradion päälle jos haluan musiikkia. Silloin kun vielä telkkari oli, niin oli joskus se Voice, mutta sieltä oikeasti tuli sellasia videoita, että ihan sisällönkin takia katsoin parhaaksi lopettaa sellasen... Lady Gagan Alejandro ja Rihannan Rude Boy kun minun mielestäni ovat aikuisten videoita. :rolleyes: Jotenkin tuntui oudolta antaa sellaisten pyöriä 2v tytön hyöriessä siinä ympärillä.

Yhteistyössä