Vauvaperheiden säästövinkkejä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pihi mutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä en jaksa miettiä säästöä missään. Nyt kun olen vielä äitiyslomalla, niin raha riittää aivan hyvin siihen, mitä haluankin tehdä. Kallis vaipparoskis on. Shoppailen usein jotain pientä, virkistää mieltä. Vauva kylpee lähes joka toinen päivä, koska selvästi nauttii siitä. No, ehkä täysimetyksestä tuli säästöä ja nyt kun ollaan siirtrytty maistelemaan kiinteitä, niin itse aion ne tehdä. Tosin en säästösyistä, vaan koska se on hauskaa. Kun ei ole pakko miettiä säästöjä, niin vain elän. Tietysti sitten, jos haluan jäädä hoitovapaalle, niin pitää ottaa säästeliäämpi linja. En vain tiedä, onko musta siihen, joten taidan mennä töihin. Niin, ja haluan käydä kuntoilemassa salilla, koska se virkistää mieltä ja pääsee hetkeksi kotoa ajattelemaan muita asioita. Sitten on taas kiva tulla kotiin. Ja kaupassa käyn joka päivä, koska musta on kivaa saada jotain tekemistä ja nähdä ihmisiä. En taida säästää mistään...

Minä olen jälkikäteen sitä mieltä että imetys ei ole ollenkaan halvempi kuin korvikeruokinta. Siis ainakaan minulla se ei nouse listalle imetyksen plussista. Eikä säästökeinoksi. Imettäessä piti itse nimittäin syödä niin paljon, että siihen ylimääräiseen menevä raha oli todellakin paljon enemmän kuin päivän korvikepurkit!

Alkuperäinen kirjoittaja säästeliäs:
Tuosta vaippa-asiasta. Meillä myös kolmen lapsen kohdalla ollaan käytetty ihan tavallista roskista, joten olemme laittaneet vaipan vanhaan leipä- tai hedelmäpussiin. Sitten jokaisella ulkoilureissulla ollaan viety vaipat roskiin. Ei ole ollut ainakaan meillä iso juttu.

Siis jokainen kertakäyttövaippa vielä erikseen muovipussiin???

Juu, kyllä meilläkin jokainen _kakkavaippa_ pakataan leipä- tai hedelmäpussiin ennen roskikseen laittoa. Meillä ne menisivät muutenkin roskikseen, joten tässä sekä vältetään haisuhaitat että saadaan pussu uudelleen käyttöön. Mihinkäs hoh-hoh laittaa nämä käytetyt leipä- yms. pussukat?

sillä se on taatusti ommellut sellaiset kestohedelmäpussit joissa punnittee hedelmät, jos ees ostaa hedelmiä.

Leipäpusseja ei kerry jos leipä leivotaan kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Pirpana**:
Juu, kyllä meilläkin jokainen _kakkavaippa_ pakataan leipä- tai hedelmäpussiin ennen roskikseen laittoa. Meillä ne menisivät muutenkin roskikseen, joten tässä sekä vältetään haisuhaitat että saadaan pussu uudelleen käyttöön. Mihinkäs hoh-hoh laittaa nämä käytetyt leipä- yms. pussukat?

Meillä leipäpussit menevät kyllä kierrätykseen. Eikös täällä muut kierrätä? No mun mielestä myös se muovinen vaipparoskis oli kallis joten ostimme tiiviskannellisen kromatun poljinroskiksen jota voi käyttää myös sitten kun vaipparoskia ei enää tule. On myös kaunis silmälle ;).

niin me ei asuta suomessa, joten leipiä ei osteta muovipussissa... ovat paperipussissa marketissakin...
ylimääräiset pienet muovipussit käytetään mm kylpyhuoneen roskiksessa...
vaipparoskis on mielestäni samaa luokkaa tuhlauksessa kuin stokken tripp trapp.

säästämisestä muuten, nyt kotona ollessa on enemmän aikaa seurata tarjouksia (tehdä ruokaa, jota on just tarjouksessa) ja itse tehdä ruokaa. muutenkin kotona ollessa seuraan enemmän rahavirran menoa. joskus tietysti on kiva esim ostaa itselle esim vaatteita, mutta eihän kovin paljoa tarvi kotona ollessa. eikä ehdi kaivatakkaan...

Mullakin säästöä on tullut äitiyslomalla vaateostoksissa. Kotona ollessa kun ei tarte uutta kudetta olla päällä jatkuvasti ja opinpahan laittamaan arvoni järjestykseen tässäkin asiassa. Puhtaissa ehjissä vaatteissa kuljetaan, mutta vaaterahat ovat säästyneet tilille. Ja "haaskarille" haluan sanoa, että kyllä sitä voi säästää, vaikka ei rahasta tiukkaa olekaan. Nyt sitä rahaa on vain entistä enemmän... ;) Ja kun yhden haaskaajan teot eivät maailmaa pelasta, täytyy meidän muiden uurastaa sen eteen entistä enemmän... :(

Alkuperäinen kirjoittaja Ei lumpuissa kuitenkaan:
Mullakin säästöä on tullut äitiyslomalla vaateostoksissa. Kotona ollessa kun ei tarte uutta kudetta olla päällä jatkuvasti ja opinpahan laittamaan arvoni järjestykseen tässäkin asiassa. Puhtaissa ehjissä vaatteissa kuljetaan, mutta vaaterahat ovat säästyneet tilille. Ja "haaskarille" haluan sanoa, että kyllä sitä voi säästää, vaikka ei rahasta tiukkaa olekaan. Nyt sitä rahaa on vain entistä enemmän... ;) Ja kun yhden haaskaajan teot eivät maailmaa pelasta, täytyy meidän muiden uurastaa sen eteen entistä enemmän... :(

En oikein ymmärtänyt tuota viimeistä lausetta. Ainahan sitä säästää voi. En vain halua enkä jaksa. Nautin mieluummin elämästä ja pihistän sitten, kun tulee pakko eteen.

Ompelin kangaskaupasta löytämästäni halvasta kuviolakanakankaasta pussilakanat, lakanat ja tyynyliinat sänkynä toimineeseen äitiysboksiin. Eihän siihen kokoon mistään valmiita olisi löytynytkään.

Kirpparivaatteita, leluja ja kirjoja lapselle. Lahjatoiveet isovanhemmille ja kummeille, ettei tule turhaa. Varmaan n. 2 vuotiaaksi asti kierrätetään miehen veljen perheen kanssa lastenvaatteita, heillä 2 poikaa ja meille toinen poika tulossa, joten väritkin käy aina pojalle.

Nämä nyt ei varsinaisesti ole säästövinkkejä, mutta tapoja joilla olen laskenut meidän kustannuksia nyt kuin vain toinen perheestä käy ansiotyössä...

-käytettynä hankittu pinnasänky, matkasänky, lastensänky, syöttötuoli on mökin vintiltä ja "merkkivaunut" ostettiin myös käytettynä
- vaipparoskiksena toimii ämpäri + kansi (jostain syystä se ei haise meillä)
- lasten vaatteita ostan kirpputorilta, "halpis" ketjuilta ja alennuksesta
- käytän halpisvaippoja ja peppupyyhkeitä
- ostin "vain" 4€:n potan
- teen mielelläni itse ruokaa ja leivon paljon
- käytän hyödyksi edullisempaa yösähköä pyykin- ja astioidenpesussa
- lämmitän talvella paljon puilla
- vaihdoin halvempaan autoon
- ostan omia vaatteita alesta
- pyydän (kysyttäessä) tarpeellisia lahjoja jne. jne.

Sitä olen joskus miettinyt, että mittaavatko toiset ihmiset vanhemmuuden paremmuuden vauvanhoitotarvikkeiden hintavuudella? Minua on joskus katsottu kieroon, jos kehtaan tunnustaa käyttäväni lapsellamme halpisvaippoja :) Mutta toisaalta nämä "rahaa repivät" vanhemmat sitten valittavat kun rahat ei riitä mihinkään... Muuten minun mielestä ihmiset saa käyttää rahansa mihin haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja SannaA:
Sitä olen joskus miettinyt, että mittaavatko toiset ihmiset vanhemmuuden paremmuuden vauvanhoitotarvikkeiden hintavuudella? Minua on joskus katsottu kieroon, jos kehtaan tunnustaa käyttäväni lapsellamme halpisvaippoja :) Mutta toisaalta nämä "rahaa repivät" vanhemmat sitten valittavat kun rahat ei riitä mihinkään... Muuten minun mielestä ihmiset saa käyttää rahansa mihin haluaa.

Kyllähän mäkin noita halpisvaippoja käyttäisin mutta kun ne päästää kaikki pissat läpi! Pakko käyttää Pampersseja, ainoot jotka istuu ja jotka pitää.

Potkuhousuista voi leikata teräosan pois ja saumata lahkeensuun, jolloin housuja voi käyttää esim. sukkisten kera vielä hetken pidempään. Voi olla, ettei miellytä trendiäitejä, jotka haluavat näyttäytyä jälkikasvumussukkansa kanssa kavereilleen vimpanpäällevetimissä. Mutta suosittelen heillekin kotioloissa, kun kukaan ei ole näkemässä ;)

Ostelen alennusmyynneistä paljon, varsinkin näin alen loppurutistuksessa kun hinnat on oikeasti halvat 1-5€.

Sitten seuraan aktiivisesti huuto.nettiä ja ostan sieltä jos jotain tarviin (esim. syöttötuoli jne.). Alennusmyyntien harhaostot laitan sinne myyntiin ja monesti olen saanut omani pois ja joskus hyvällä voitollakin (esim. ostin miehelle untuvatakin 10€ ja se meni huuto.netissä kaupaksi 25€!)

Naapurin kanssa voi sopia postin kierrätyksestä. Meillä naapurin mummo lukee päivänlehden ja laittaa sen sitten meidän luukusta ja me annetaan hänelle viikkolehti kun on luettu ja tv-sivut on menneet. Ystävien kanssa voi myös kierrättää lehtiä, ei tarvii ostaa kalliita irtonumeroita ja saa monen alan lehtiä (vauva, muoti, sisustus, puutarha) riippuu kaveriporukasta tietty :)

Lapsille tekemistä kirjastosta. Löytyy hyviä piirrettyjä, cd-levyjä, satukirjoja jne.

Sämpylöissä ja kahvileivissä säästää, kun tekee itse. Kun tekee sellaisia perusjuttuja joihin ei tarvita kalliita erikoismausteita yms. niin säästö on huomattava.

Ja paras säästö on omat vanhemmat, jotka tuovat tullessaan perunoita, marjoja yms. oman puutarhansa tuotteita.

Vaipoista vielä... Tottahan se on niin, että käytäntö sitten sanoo mitkä sille omalle muksulle sopii. Jotkut vuotaa, joistain tulee iho-oireita tms. Meillä kun ei mitään edellämainittuja ongelmia esiinny, niin en näe syytä maksaa ylimääräistä vaippamerkistä.

Meillä säästetty hankkimalla oikeastaan kaikki käytettynä, kirpputorit ja huutonetti. Eikä kyllä päällepäin huomaa, oon näissäkin hankinnoissa huolinut siistiä ja uuteen verrattavaa, eli kun paan myyntiin niin omani saan varmasti pois jos en enempikin. Itte kun kiertelen kirppareilla ja silmään osuu jotain tosi siistiä halvalla, niin ostan pois ja myyn esim. huutonetin kautta kalliimmalla eteenpäin. Tällä "vaivanpalkalla" taas saa parinpäivän pöperöt kuitattua. Kestovaippoja oon käyttäny kertiksien rinnalla, ja nyt niihin siittyttiin kokonaan, ei ole koskaan kakkaroskiksia ulosvietävänä, kun kakki menee pönttöön ja pyykkiä tulee pestyä muutenkin päivittäin niin vaipat tulee samalla pestyä. Ja ei ole hajuhaittoja, eikä tarvii kallista roskista. Ja näistäkin saa vielä omansa pois kun on käytettynä hankkinut. Pakko ei olisi säästää erityisemmin, mutta olen aina ollut kierrätyksen kannalla kaikessa missä voi. Suurimmat säästöt kuitenkin meillä tulleet eri lainojen, vakuutusten ja sähkön hintojen kilpailuttamisella. Ja luottokortit pois!! Tai ei ainakaan sitä minimiä pidä ruveta pelkästään lyhentelemään. Ostokset kannattaa keskittää, esim s-bonus kauppaan tai johonkin muuhun. Koskee myös esim. vakuutuksia. Ja jos rahaa on jemmassa se laitetaan mahdollisimman hyvä korkoiselle tilille.

Osittain samoja säästötapoja kuin ennenkin, ennenkuin oli lapsi: ruokaa tarjouksesta, vaatteita alesta, ei lehtitilauksia, halvin kännykkäliittymä, omatekoista ruokaa (ei valmisruokia) jne.
Lapselle kelpaa tavalliset puurot---ei tarvii olla vauvapuurojauheita, vaipoissa päivisin halvempia ("huonompia") ja öiksi paremmat, itse tehdyt soseet, synttäri ym. lahjatoiveiksi tarpeellista tavaraa, kirpparivaatteetkin ihan hyviä, halpispotta kelpaa vallan mainiosti, tavallinen vaipparoskis, sänky ostettiin käytettynä...

En tilaa vauvaperheille suunnattuja lehtiä, vaikka posti syytää niitä ja niiden mainoksia laatikon täydeltä. Samoin kuin joku jo kirjoitti, olemme jättäneet turhanpäiväiset jumppamatot ja muut virikeviritelmät hankkimatta. Ja vauva kyllä tuntuu oppivan pelkällä peitolla lattialla maatessaan, kun vain itse viitsii touhuta hänen kanssaan.

Teen itse vauvan ruokasoseet ja pakastan niitä. Helppo homma keittaa perunaa ja porkkanaa ja parsakaalia ja kukkakaalia ja keitellä jauhelijaa tai kanan tai kalkkunan jauhelihaa ja survaista sauvasekoittimella erilaisia yhditelmiä. Hedelmäsoseet ostan kaupasta, niitä menee vaihtelevasti. esikko 2v syö joskus sellaisia välipalaksi samaten 7kk vauva, itse laitan toisinaan luumusosetta puuroon itselleni. Ja itse tehdyt soseet on mulle hauskaa harrastusta, ei niinkään mikään keino säästää rahaa. Esikoinen söi puolte omatekoisia soseita ja puolet kaupan soseita. Nyt vaan kakkosen kanssa on hauskaa tehdä hälle kaikki soseet itse kun ten kuitenkin koko perheelle ruuan, niin samallahan sitä keittää enemmän perunoita tai lihaa tms. helppohan ne on erotella ennen maustamista.

Ruuat teen itse. Pyrin aina ostamaan jauhelihat tarjouksesta cittarista 3,95e/kg (Nauta) tai punaisen lapun -50% (jauhelihaa, kanaa jne). Kyllä ostan normaalihintaistakin, esim kun kanan koipireisiä saa 1,29e/kg tms. Ruuat teen itse. Perjantaipitsa tehdään aina itse, helppo tehdä pellillinen itse. Mistä tulikin mieleen että näin cittariossa valmiita pakastepitsapohjia jossa valmis tomaattikastike. Tarvii vaan itse ostaa täytteet. Kuka hullu tällaisia käyttää????? Pitsapohja on maailman helpoin tehdä, vettä, jauhoo, suolaa ja öljyä.

Pullat ja piirakat, kääretortut, kakut, keksit jne teen itse. Toisaalta, dominofanina tunnustan että sen jälkeen kun markkinoille tuli -25% vähemmän rasvaa dominoita on tullut jokunen paketti ostettua, mielettömän hyviä, parempia kuin tavalliset dominot.

Säästövinkkejä meillä on ollut autosta luopuminen. Tosin pakon edessä. Kolarissa meni lunastukseen ja lunastusrahat on säästötilillä ja rahastossa korkoa kasvamassa kun asumme keskustassa emmekä tarvitse autoa. Lähinnä se oli meillä kauppakassina. Nyt kun ei ole autoa ollut moneen kuukauteen oon huomannut kirjanpidosta että siitä asti kun ollaan ilman autoa oltu on ruokakauppakulut kuussa vähentyneet 100e. Sitä on luopunut monista asioista joita ei jaksa kantaa kaupasta, kuten se että meillä meni litra pari appelsiinituoremehua päivässä aiemmin ja aina autolla tuotiin pahvilaatikossa iso satsi tölkkejä pariksi viikoksi kerrallaan ym. Ja aina sieltä sattui mukaan sieltä kaupasta karkkia ja sipsiä ja jugurttia yms. Nykyisin vaan kävellen haen kaupasta tarpeelliset, lihat, salaatit, riisit ja perunat (10kg säkeissä jos ne tulee halvemmaksi siten), maidot, ja olemme myös siirtyneet ostamaan ruisleivät leipomon myy,älästä koska sieltä ne saa halvemmalla ruoeeltaan kuin edes kaupasta punaisella lapulla. vaaleat leivät teen yleensä leipäkoneella tai ostan leipomon myymälästä jos on erityisen hyvä tarjjous.

Meillä vaippoina on käytetty joka sorttia. Parhaimmiksi on todettu lidlin vaipat, pamperssit ja liberot. Liberon pupumerkeillä olen saanut esikoiselle paljon tavaraa ja vaatetta liberolta ja pamperssien kylkiäisenä on tullut kylpytakkia, pesuaineita ja viimeisimpänä kypärä (pipon alla käytettävä). Lisäksi olen myynyt pupumerkkejä huutonetissä ja saanut yllättävän hyvin rahaa.

Lisäksi täytyy tunnustaa, että koska meillä ei syödä juurikaan noita valmislastenruokapurkkejä niin aina kun vien roskia vilaisen lasinkeräyspisteeseen ja nypin etikettejä. Niillä ollaan saatu semperiltä monet lastentarvikelaukut, aterinsetit (ja taas on ne samat aterinsetit kampanjassa kuin viime vuonna) ja bonalta rahaa ja nyt viimeisimmästä keräyksestä lego-kirahvi ja monta lego-lentokonetta. Ylimmäräiset myyn noista aina eteenpäin.

Mutta noi nyt taas ei tainnut ola säästövinkkejä... vaan mun omituisuuksia ;o)

Tottakai voi. Ja vauvalle lihat kuuluukin keittää, neuvolasta sanottiin aikoinaan jo esikoisen kohdalla että paistaa ei saa jauhelihaa vauvan soseisiin. No, tuskinpa se kuitenkaan niin orjallista on, ei se maailmaa kaada vaikka joskus paistaisikin.

Kun keitän ajuhelihat, niin otan muussuasnesteeksi sitä jauhelihan keitinvettä että tulee sitä rasvaa siihen soseeseen. Kun vauvathan tarvii rasvaa.

mä olen niin turhamainen ja huono ihminen kun luen näitä teijän juttuja!!!siis itsekkin mietin koko ajan missä asioissa voisi säästää ja huomaan monessa asiassa tekeväni just niin kuin ei pitäisi.PAITSI että ostan melkein kaiken alesta (toppapuvut,vaatteet,kengät ja lelut) niin omani,mieheni ja pojan vaatteet+uuden vauvan.ostan myös yleensä vaatteita niilla lapuilla mitä saa lindexiltä ja kappahlista -25% tai -30% lastenvaatteista.mutta mä ostan pajon tavaraa ihan turhaan.siis oikeasti paljon.ostan myös jotain huuto.netistä mutta usein ne ei kyllä ole sen halvempia kuin alesta tavarat uutena.

hyviä vinkkejä täällä kyllä on että voisin omani laittaa myös mukaan.elikkäs keskittää ostoksensa vaikkapa noihin s-ryhmän paikkoihin.meillä kertyi bonusta viime vuonna 800€.meillä tankataan s-ryhmän paikoissa.käydään vaan prismassa ruokakaupassa.ostan yleensä kalliit toppapuvut prismasta (alesta).autovakuutus tapiolassa.vattenfallilta sai ennen bonusta nyt se on joku muu sähköfirma.sitten elisalta saa puhelinaskuista,nettiliittymästä ja tietokoneen osamaksuista.

myös meillä laitetaan vaipat hedelmä-ja leipäpusseihin.jokaikinen kakkavaippa erikseen.pisuvaipat menee normiroskikseen eikä haise pisu.kierrätän ainoastaan lehdet,lasipurkit,patterit ja metallipurkit ja metallikannet.muuta en osaa kierrättää.paitsi biojätettä mutta meillä ei ole biojäteastiaa..

Yhteistyössä