Vauvan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ummetus????
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Ummetus????

Vieras
Olen todella ihmeissäni tästä asiasta, joten jos joku vaan tietää aiheesta jotain, olisin kiitollinen vastauksista. Seitsenviikkoinen vauvani on jonkin aikaa kakkinut kovin harvakseltaan ja asia on ilmiselvästi häntä vaivannut, vain pieniä tiukkoja pieruja on saanut ähistyä ilmoille. Kysyin asiaan neuvoa apteekista ja kehoittivat työntämään rasvatun kuumemittarin kärjen vauvan peppuun. Näin tein ja seurauksena vauva ulosti pitkän toukan paksua, liimamaista kakkaa, ihan erilaista kuin kakka ensimmäisinä viikkoina oli.. Pesin pyllyn ja toistin operaation vielä varmuuden vuoksi ja tavaraa tuli lisää. Vauva vaikutti silminnähden onnellisemmalta heti. Miksi täysimetyksellä olevalla vauvallani on ummetusta??? Olen itse ummetukseen taipuvainen ja sen vuoksi pidän ravintoni ei-ummettavana. Syön kuivattuja luumuja, leipäni on ruisleipä, maitotuotteeni maustamattomia hapanmaitotuotteita, syön marjoja, vihanneksia ja hedelmiä. Miten voin kotikonstein ehkäistä lapseni ummetusta, koska se on todella kurja vaiva jo isolla ihmisellä, saati sitten noin pikkuisella. Pitäisikö minun esim. juottaa lapselle vettä? Toisaalta, äidinmaitoa tulee riittävästi koska märkiä vaippoja piisaa ja paino on noussut hienosti. Sitten, minulla itselläni on ollut synnytyksestä lähtien kivuliaita ilmavaivoja, ja olen huomannut että minun ja vauvan paukut haisevat samalle. Mitähän minun pitäisi muuttaa ruokavaliossani, vai mistä mahtaa olla kysymys?

T: Ongelmalliset vatsat

Hei

Muuten en osaa ottaa kantaa mutta tuohon ilmavaivaongelmaan ajattelin kysyä jotta syötkö maitohappobakteereita? Nämä aiheuttivat minulle ilmavaivoja, samoten vauvalle, haisivat samalle ja molemmilla oli vatsa aika kovana. Eli ns. terve vatsa ei maitohappobakteereita kaipaa ja kun ruokavaliosi on muuten niin hyvän kuuloinen niin...

Hapanmaitotuotteet, gefilus jugurtit yms ""liikaa"" nautittuna voivat aiheuttaa samaa ongelmaa.

moi!
meidän poika 3,5kk kakkaa tosi harvoin eli saattaa olla melkein viikonkin kakkaamatta. kysyin asiaa neuvolasta niin sanoivat että voi olla kakkaamatta vaikka kymmenen päivää. Eli ei tarvi olla huolissaan jos lapsi on hyväntuulinen. Tätä kakkaamattomuutta ilmenee juuri rintalapsilla koska äidinmaito on niin hyvin sulavaa eli vauva käyttää kaiken hyödykseen. Tällaisia ohjeita me saimme, mutta jos tuo ""ummetus"" aiheuttaa vauvallesi vaivoja niin ota ihmeessä yhteyttä neuvolaan.

ruisleipä siis.. voi tulla elimistöön jonkin sorttinen kuitushokki jos yhtäkkiä alkaa syömään paljon kuituja ja muutenkin terveellisesti. jos tätä on harrastanut pidemmän aikaa niin silloin vatsa on jo voimakkaaseen kuituun tottunut ja toiminee hyvin. liimainen kakka voisi olla juuri tuollainen ""kuitukakka"", kuivempaa kuin aiempi kellertävä ryynikakka.

ruisleipä on kuitenkin listattu yhdeksi mitä imettävän äidin pitäisi välttää mikäli vauvalla on vatsavaivoja.

mallasuutetta ei kannata aloittaa noin pienelle vauvalle kun siinä on ohraa (jottei siis altista kehittymätöntä suolistoa keliakialle). mallasuute ei muutenkaan ole mikään ihme troppi eli ei auta hetkessä.

vettä ei kannata myöskään antaa vielä tässä vaiheessa, elektrolyyttitasapaino järkkyy (siis suolot).

luumut pierettävät ja tätä oiretta voi siirtyä vauvaankin.

raskausajan vatsa on ihan erilainen kuin imetysajan ja jotenkin nuo tavallisesti ummetusta ehkäisevät asiat voivat kääntyäkin itseään vastaan. kokeile hieman vähentää kuituja, luumuja, mahdollisia gefilus tuotteita niin että itselläsi on kuitenkin vielä hyvä olla ja katso auttaisiko se myös vauvaa.

pitkä kakkimisväli ei ole tosiaankaan pahaksi rintamaitovauvalle ja kakkimisväli vaihtelee ja muuttuu ajan kuluessa. mikäli ilmavaivat vähentyvät voi olla ettei vauvan tarvitsekaan kakata kuin pari kertaa viikossa. ähinä voi johtua siis pelkästään ilmavaivoista.

tsemppiä