Vauvan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nukuttaminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nukuttaminen

Vieras
Moi! Huomasin, että täällä on puhuttu vauvan nukkumisesta useassakin aloituksessa, mutta laitanpa nyt vielä yhden. Eli meillä on 6-vkoinen vauva, jonka nukkuminen on alusta asti ollut kehnonlaista. Ensin valvoi öitä, mutta nykyään nukkuu usein ihan hyvinkin, kunhan vaan saan nukahtamaan illalla. Nukahtaa vain rinnalle iltaisin ja nukkuu perhepedissä lähinnä sen takia, että nukahdan itse samaa aikaa kuin vauva eikä sitten enää myöhemmin tule siirretyksi omaan sänkyyn, kun herää kuitenkin 3-5 tunnin päästä syömään. Illalla nukahtamiseen menee hyvinkin tunti, käyttää kyllä tissiä ihan tuttinakin, saa illalla tuttelisatsin joten nälkä ei pitäisi olla. Päivisin nukkuu vain vaunuissa jos ovat liikkeessä tai nukahtaa tissille kantoliinaan, päiväunet maksimissaan 1,5 h kerrallaan. Joskus saan siirrettyä liinasta omaan sänkyyn, yleensä en, vaan herää siirrettäessä.

Kysymykseni kuuluukin, että olenko nyt ""tuomittu"" tällaisiin nukutusrituaaleihin kovinkin pitkäksi aikaa? En vaan henno huudattaa näin pientä ja olen siksi tehnyt niin kuin on helpoimmalta tuntunut, mutta toki tämä pidemmän päälle alkaa käydä raskaaksi kun vauva ei nukahda itsekseen. Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia ja onko vauva myöhemmin oppinut myös nukahtamaan itse? Olen lukenut sen täällä suositellun Nancy Hoggin kirjankin, mutta en vaan saa vauvaa yksin nukahtamaan sänkyynsä, toki myönnän etten kovin kärsivällisesti ole edes yrittänyt... Lukisin mielelläni muiden kommentteja etenkin siitä milloin ja miten ainoastaan rinnalle perhepetiin nukahtaneet ovat oppineet nukkumaan omassa sängyssä!

Meillä poika nyt 4kk.Vastaavanlaiset oli ongelmat alkuun, poika nukkui vallan yöt välissämme ensimmäiset1,5kk ja siitä harvakseltaan joitakin öitä alkoi nukkumaan kapalossa omassa kehdossaan. N.3kk ikäisenä siirtyi omaan sänkyyn, joka samassa makuuhuoneessa. Kapalo auttoi siis alkuun meitä ja oli myös öitä jolloin istuin kehdon vieressä ja pitelin kättä pojan selän päällä kunnes rauhottui, tällä kun oli tapana öngertää ja möngertää iltaisin ja öisin ennen kuin nukahti. Nukkuu siis mahallaan, ja se auttoi myös siihen, että nukkuu pidempiä jaksoja. Selällään herää 1-2h välein. Meillä iltavalmistelut alkavat n.klo 18 ja siitää eteenpäin pyritään pitämään samat rutiinit ja rauhallista oleilua.Kylpypäivinä kylpy, hellittelyä hoitopöydällä, yövaatteiden pukeminen, sylittelyä, syömiset ja nukkumaan klo 21, alkoi nukahtamaan itse tutti suussa siinä kolmen kk:n paikkeilla. Nyt tosin hampaita tulossa, joka on sekoittanut nukkumisia taas, mutta eiköhän tämä tästä sitten taas joskus:)Jaksamisia, kyllä se siitä pikkuhiljaa!!Päivisin meillä nukutaan vauvan tahtiin, on ollut viikon jaksoja jolloin samat ajat ovat pitäneet, mutta ei pidempään, tiedä häntä miksi...Ja samalla tavalla vaatii liikettä, vaunut tai kantoliinan, mutta tämäkin helpottanut tuon 3kk jälkeen, joskus nukahtaa ihan jees päivälläkin omaan sänkyynsä:)

Kiitos kannustavasta vastauksestasi mama! Miten teet tuon kapalon ja käytätkö siihen vilttiä vai mitä, nyt kesällä kun pakkaa sisällä olemaan aika kuuma. Ajattelin, että voisin kokeilla, kun meilläkin neiti viuhtoo aika tavalla käsillään.

En ole mama, mutta kapalo pitää olla kireä, niin ettei pääse liikuttamaan käsiään. Muuten siitä ei ole mitään apua. Viltti voi olla kuuma, laita pienestä lakanasta. Esim. vauvan pyyhkeen kokoisesta lakananpalasta.

Höh, laitoin jo yhden viestin, mutta sitä kun ei näy tulevaksi niin sepustan uudestaan...Mutta ettet ihmettele jos tulee sama asia toisintona:)Eli meillä oli ruskovillan kapalovaate, omiaan talvivauvalle ainakin, ehkä kesällä tuo lakana parempi. Pinniksen lakana sopivan kokoinenkin. Ohjeet löytyy kuvallisena mm. ruskovillan esitteestä jonka voi tilata ilmaiseksi www.ruskovilla.fi, mutta yritän sepustaa, tai siiis kopioin ohjeet siitä vihkosesta!Aseta kapalovaate pöydälle siten, että kapalon ylälaidasta on taitettu n.10cm käänne. Aseta vauva vaatteen päälle selälleen, kapalon yläreuna hartioiden yläpuolelle. Aseta vauvan oikea käsi rinnalle ja käännä napakasti kapalon oikea yläreun vauvan oikean olan ylitse vinosti kohti vasenta alareunaa. tee sama vasemmalle puolen. Oikaise kapalon helma, ja käännä se vauvan päälle(kapalovaate siis pituussuunnassa, niin, että alas jää runsaasti kangasta käännettäväksi).Taita vaatteen vasen reuna vauvan selän kautta vatsapuolelle, oikaise laskokset huolella, etteivät ne paina vauvan selkää. Vie kapalon oikea reuna selkäpuolelle ja kiepauta viimeinen kulma edelliseen taitteeseen hartioiden kohdalle. Vaikeaa ilman kuvia, toivottavasti jotain apua kuitenkin...Kapaloa voi höllentää näin kesäkuumalla, kun vauva on nukahtanut sikeään uneen, jos vaikeus on vain nukahtamisessa.Niin ja lisävinkkinä vielä, että laula tai lue iltasatu aina nukkumaanmenon yhteydessä, siitä vauva rauhoittuu ja oppii tietämään, että nyt on yöunien aika. Meillä kuunnellaan tuutulauluja cd:ltä:)

ööööö... tuota, tuo kuulosti ihan samalta ku meidän vauva alussa. Paitsi, et meillä ei nukahtanu todellakaan mihinkään muualle ku tissille ekat 2 kuukautta. Iltaisin saatoin imettää 3-5 tuntiakin ennen ku vauva sammui lopullisesti yöunilleen yleensä yhden aikoihin yöllä. Kerran kukuttiin aamuviiteen saakka... äitiä itketti, vauvaa ei. Yöt meni 2-5 tunnin pätkissä ja päivällä pisimmät unet oli 3 tuntia, yleensä paljon vähemmän.

Vaan kyllä se siitä kummasti alkoi elämä suttaantua, kun vauva kasvoi ja löysi vähän järkevämmän rytmin olemiseensa. En siis käyttäny mitään poppakonsteja tai pakkorytmityksiä. Nukahtamiseenkin löytyi uusia tapoja vauvan kasvaessa. Nii ja mikä toimi pienenä, ei toiminu nukahtamiseen välillä ja nyt sit taas toimii.

Meillä oli samanikäisenä samoja asioita ratkaistavana eli omassa sängyssä nukkuminen oli heikonlaista. No meillä yhdeksi syyksi paljastui liian kova patja (uusi Finlaysonin vauvapatja). Laitoin yhdenhengen täkin kaksinkerroin patjan ja lakanan väliin jolloin sängystä tuli pesämäisempi ja pehmeämpi. Lisäksi unikaveri: kietaisin harsoliinan keskelle löysän solmun ja tyttö piti sitä unileluna eli nuuhki sitä ja jos heräsi, niin hankasi kasvoja liinaa vasten ja nukahti uudelleen. Lisäksi pinnasängyn laidalla oli pystyssä vauvatyyny, jonka vieressä tyttö nukkui. Eli kysehän oli läheisyyden matkimisesta kaikilla noilla tempuilla. Mutta nyt on täkki vaihtunut sijauspatjaan (hyvä hankinta), harso oikeaan unileluun ja edelleen nukutaan hyvin omassa sängyssä (tyttö nyt 9kk). Nämä keinot tepsi meillä siihen, kun noin pienenä nukahti rinnalle ja havahtui kun siirsi omaan sänkyyn. Noilla kikoilla nukahti nopeaa uudelleen omassa sängyssä. Perhepetiä emme koskaan harrasta, koska isä ja minä olemme levottomia nukkujia ja pyörimme paljon nukkuessamme.

Ensimmäinen käsi vasten rintaa tai mahaa ja siihen kapalovaatteen ensimmäinen puoli päälle, sitten toinen käsi rinnan päälle jossa on jo kenties kapalovaatetta ja siihen päälle toinen puoli kapalovaatteesta. Itse laitoin pitkään vaatteen väärinpäin, niin että sivuille jäi enemmän kuin alas sitä kangasta, silleen ei onnistu:) Ja sit kun ne kätöset on siellä niputettu, niin se alaosa käännetään koko paketin päälle ja kietastaan sieltä selän kautta ympäri ja sit kun nukkuu selällään, niin paketti pysyy kasassa:)Harjotus tekee mestarin!Meillä poika huus kun sitä laitettiin, mut hiljeni kummasti heti kun nyytti oli valmis.Alkuun kanniskelin hetken pakettia kunnes nukahti, ja siinähän ei vauva niin helposti huomaa kun siirretään sänkyyn.Mut kesällä ei tosiaan oo kokemusta, toiv. ei käy liian kuumaks.Kokeilemallahan toikin selviää ja meiän nyytti rakasti ekat kaks kk:tta kuumuutta!Ja meillä myös rakastaa tuota harsoa unikaverinaan, nykyään myös vaunuissa ja turvakaukalossa!

Minulla on 4 kk vanha vauva. Meillä on ollut alusta pitäen nukahtaminen vaikeaa. Opetin vauvan nukahtamaan syliini minun kävellessä taloa ympäri ja laulaen. Kun vauva alkoi painaa en jaksanut enää sitä. Nyt nukutan vauvan edelleen sylissäni, mutta istuen ja laulaen. Rutiinit jäävät vauvalle helpolla, mutta koska vauvasi on vielä noin pieni saat hänet opetettua vielä pois moisesta kuviosta, olisinpa itse kuunnellut muita. Jos yritän vain jättää vauvani sänkyyn hän huutaa niin kauan, että meinaa tukehtua. Ihan pienet vauvat nukahtavat yleensä kyllä nopasti itkuun. Yritä jaksaa kuunnella muutama ilta itkua niin se varmasti palkitsee!

Meillä kanniskeltiin myös tarvittaessa ja varsinkin korvatulehdusten aikaan, mutta meidän tapauksessa ei jäänyt tavaksi onneksi:)Itse en olisi pystynyt antamaan vauvan itkeä itseensä uneen.Mutta tapoja on niin monia kuin on vauvojakin ja jokainen äiti tuntee oman vauvansa parhaiten!

Meillä vauva 7kk ja edelleen nukahtaa pääsääntöisesti vain tissille tai syliin. Kerran pystyin kuuntelemaan itkua vajaat 2 tuntia ja nukahti sitten sänkyynsä ja muutaman kerran on nukahtanut ihan helpostikin, mutta tosi harvoin. Meillä mennään nyt näin ja katsotaan sitten, kun tissi jää pois, että mitenkäs sitten nukahdetaan. Tottakai haluaisin, että nukahtais itsestään sänkyyn, mutta ei vaan oikein tunnu onnistuvan.

Ai niin, ja silloin kun siirryttiin omaan sänkyyn, oli aivan korvaamaton se raskas käsi selän tai pepun päällä.Isän käsi oli aivan ykkönen, osasi kai olla rauhallisempi ja levollisempi:)Ja siitä viisaammat neuvovat, että pitäisi vaan sen hetken että rauhoittuu, jotta oppii itse nukahtamaan, mutta meillä pidettiin nukkumiseen saakka ja osaa ainakin nyt nukahtaa itsekseenkin:)

Yhteistyössä