Vauvan yöunet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja esikoisen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

esikoisen äiti

Vieras
Mihin aikaan teidän n. 3 kk ikäiset vauvat menee yöunille? Ja millainen yörytmi vauvalla on? Herääkö siis monta kertaa yössä ja mihin aikaan aamulla herää päivään?

Meillä lopetti noihin aikoihin yöheräämiset kokonaan, mut useammin oon kuullu heräävän vähintään kerran kaks yössä. Nukkumaan yöunille meni n. 22.00 ja heräs 6.00

3kk ikäisenä heräsi kerran yössä syömään 200ml maitoa. yö unille meni 21-22. neuvolassa kehottivat antamaan velliä 3.5kk iästä kähtien koska yöllä syö noin paljon. annetaan velliä siinä 20 jälkeen ja vien sen jälkeen nukkumaan 21 aikoihin. ja nukkuu yöllä 12-13 tuntia heräämättä. Mutta eikö ole aíka yksilöllistä miten lapset nukkuu. ja tosissaan n.3kk täysimetin ja sitten vaan maitoa alkoi vähenemään. ja korvikkeella menty nyt sitten 3kk etiäpäin.

Mun äiti sanoi että mä olin pienenä ihan samanlainen oli kysynyt neuvolassa on lapsessa joku vika kun nukkuu noin paljon.. ei ollut (ainakaan pahempia ;) )

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meillä poika menee n. klo 18 nukkumaan ja herää 2-3 krt yössä syömään. Olen vain miettinyt, että onko "normaalia". Yöunet kestää aamuisin sinne klo 6 asti.

oho.. aika aikasin... mutta kun herää 6 niin herääkö silloin kokonaan? vai syötät ja jatkatte unia?

Herää ja alkaa seurustelemaan. Syödään pullo maitoa, tehdään aamupesut ja sitten 2-3 tuntia seurustelua. Noin 9-10 aikaan ekät päikyt. Poika nukkuu vaan noin puolen tunnin päiväunet kahdesti päivässä, joten siinä ehkä syy pitkiin yöuniin...?
Päiväunet tosin kestää jopa kaksi tuntia, jos itse ehdin nukkua seurana. Sillä ei kyllä ole ollut yöuniin vaikutusta kun nyt tarkemmin mietin.

Alkuperäinen kirjoittaja +:
Meillä poika menee n. klo 18 nukkumaan ja herää 2-3 krt yössä syömään. Olen vain miettinyt, että onko "normaalia". Yöunet kestää aamuisin sinne klo 6 asti.

oho.. aika aikasin... mutta kun herää 6 niin herääkö silloin kokonaan? vai syötät ja jatkatte unia?

meillä yöunille 19-20, herää 3 krt ja ylös 06-07

Herää ja alkaa seurustelemaan. Syödään pullo maitoa, tehdään aamupesut ja sitten 2-3 tuntia seurustelua. Noin 9-10 aikaan ekät päikyt. Poika nukkuu vaan noin puolen tunnin päiväunet kahdesti päivässä, joten siinä ehkä syy pitkiin yöuniin...?
Päiväunet tosin kestää jopa kaksi tuntia, jos itse ehdin nukkua seurana. Sillä ei kyllä ole ollut yöuniin vaikutusta kun nyt tarkemmin mietin.

meillä nukutaan päivällä 2x n.2 tunnin päikyt ja tosiaan yöllä nukkuu 21-10.

Niin ne lapset näköjään on ihanan erilaisia jokainen. Sitä vaan odotan, että yöheräilyt loppuisi. Poika tosin herää ähisemään, ei itke, syö puolinukuksissa ja on umpiunessa ennenkuin saan takaisin pitkälleen, joten helppo tapaus, mutta siltikin, haaveissa koko yön unet!

Niin ne lapset näköjään on ihanan erilaisia jokainen. Sitä vaan odotan, että yöheräilyt loppuisi. Poika tosin herää ähisemään, ei itke, syö puolinukuksissa ja on umpiunessa ennenkuin saan takaisin pitkälleen, joten helppo tapaus, mutta siltikin, haaveissa koko yön unet!

kuinka paljon syö yöllä kerralla kun herää?

jos nukkuu pidemmän pätkän eli n 6h, menee maitoa 150 ml kerralla. ( tai tuntuu tyytyvän siihen määrään ) Jos on lyhyemmät unet, 2-3 h, annetaan 120-140 ml ja on tyytyväinen.

Meni varmaan 19-21 nukkumaan, heräs 2-5 kertaa tissille ja potalle, sitten aamulla 6-8 aikoihin noustiin.

Lapset voivat jatkaa yöheräilyä vuosikausia, joten kannattaa asennoitua siihen. Jostain syystä elää sitkeitä myyttejä siitä, että kaikki vauvat lopettavat yöheräilyt 6kk iässä viimeistään kun totuudenmukaisempaa on, että useimmat heräleivät vielä 1-vuotiaina ja moni tarvitsee yöllä huomiota 2-3 vuotiaaksi asti. Jotkut jatkavat sitäkin pidempään.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Meni varmaan 19-21 nukkumaan, heräs 2-5 kertaa tissille ja potalle, sitten aamulla 6-8 aikoihin noustiin.

Lapset voivat jatkaa yöheräilyä vuosikausia, joten kannattaa asennoitua siihen. Jostain syystä elää sitkeitä myyttejä siitä, että kaikki vauvat lopettavat yöheräilyt 6kk iässä viimeistään kun totuudenmukaisempaa on, että useimmat heräleivät vielä 1-vuotiaina ja moni tarvitsee yöllä huomiota 2-3 vuotiaaksi asti. Jotkut jatkavat sitäkin pidempään.

Ja monet heräilee vielä aikusenaki. Ihme ajatus, että vauva ei sais herätä... Samaa sarjaa sen kanssa, että pikku ihmisen pitäis uskaltaa nukkua yksin pimeessä, ku vanhemmat silti nukkuu yhessä. Ihmiset on omituisia.

Kokeillaan ensi yönä laittaa hiukka enempi. Röyhtäytykset on kyllä hoidettu tähänkin asti huolella, pojalla kun oli pienempänä masuvaivoja. Nykyään on öisin niin suloinen kun olalle nostettaessa ynisee ja nukkuu jo täysillä ja hetken kuluttua kuitenkin niin miehekkäästi röyhtäisee ja yninä jatkuu sen jälkeen vielä suloisempana. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Ja monet heräilee vielä aikusenaki. Ihme ajatus, että vauva ei sais herätä... Samaa sarjaa sen kanssa, että pikku ihmisen pitäis uskaltaa nukkua yksin pimeessä, ku vanhemmat silti nukkuu yhessä. Ihmiset on omituisia.

no tota onko sit jotenkin väärin, että meidän vauva nukkuu 21-10 heräämättä kertaakaan?

En tarkoita, ettei saisi herätä. Välillä vaan väsymys painaa päälle aika rankasti. Jos poika herää, hän herää. On kuitenkin ykkösasia elämässäni ja olen valmis tekemään kaikkeni pienen hyvinvoinnin eteen. Meillä nukkuu samassa sängyssä äitin ja isin vieressä, ei yksin!

En tarkoita, ettei saisi herätä. Välillä vaan väsymys painaa päälle aika rankasti. Jos poika herää, hän herää. On kuitenkin ykkösasia elämässäni ja olen valmis tekemään kaikkeni pienen hyvinvoinnin eteen. Meillä nukkuu samassa sängyssä äitin ja isin vieressä, ei yksin!

Olin epäselvä tekstissäni, en tarkoittanut sinua vaan nykyään aika yleisesti vallitsevaa asennetta. Anteeksi. :)

Kiitos teille, kun kerroitte omista yörytmeistänne. Eikä tarvitse pyytää mitään kenenkään anteeksi, päinvastoin kiva kuulla ihmisten mielipiteitä asioihin!
Väsyttää, nyt lähden pienen pojan viereen nukkumaan! Hyvää yötä ihmiset!

Meillä tyttö 7 kk rytmillä..pari kk asti..

Aamulla 6-7.00 herää, aamupuuro ja ekat tunnin päikkärit 9.30 ja ( imetys), lounas ja (imetys) ja ulkoilemaan missä toiset pidemmät päikkärit 13-15.00, välipala, leikkiä, päivällinen ja (imetys)

leikkiä, 19.30 iltapuuro ja iltapesulle, 20.00 nukkumaan, herää yöllä vähintään 4 kertaa jolloin imetän. Ei ns herää vaan hamuaa rintaa ja saatuaan masun täyteen, nukahtaa saman tien. Olen oppinut nukkumaan samalla rytmillä. Neljäs lapsi joten tiedän että yösyötöt pitäisi saada loppumaan mutta en raaski itkettää. En kuitenkaan enään lapsia tee joten tämä aika mennään vauvan rytmillä. Töihin menen helmikuussa joten yritän vähentää yösyöttöjä siihen mennessä, toivon ...

Yhteistyössä