Vauvan yöunen pituus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pomeloinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pomeloinen

Vieras
Vauvamme on nyt noin 2,5 kk ja nukkuu yöunia noin 8-9 tuntia putkeen heräämättä syömään. Onko normaalia, että vauva nukkuu noin pitkiä unia?
Päivällä hän jaksaa seurustella hyvin ja nukkuu lyhyitä unosia silloin tällöin. Jos menemme ulos vaunuilla niin saattaa nukkua parin tunnin unet ulkona.
Vauvamme saa rinnan lisäksi vastiketta.
Hän ei kiukuttele turhia joten en epäile kovasti mitään sairauksiakaan. On vain outoa, kun hän nukkuu niin pitkiä unia. On nukkunut nyt noin parin viikon ajan. Eli noin 2 kuukautisesta.
Tämä ei siis ole vinoilua niille joiden lapset valvottaa. Olen tietysti tyytyväinen, kun saamme itsekin nukkua mutta esikoinen ei nukkunut noin pienenä tuollaisia kunnon unia. Siksi ihmettelen voiko se olla tavallista.

itse täysimetän ja meidän enkka yöllä on ollut yöllä tuo 8 tuntia putkeen. Olen ymmärtänyt, että äidinmaito sulaa nopeammin kuin korvike, eli uskon, että on ihan normaaleja uniputkia. Nauti niistä, nehän vielä voi muuttua kuulemma moneen kertaan. niin meillä siis myös 2,5kk typy.

Moi!
Kukin vauva on erilainen. Uskoisin, että unet ovat ihan normaaleja. Kun neuvolassa aikoinaan puhuivat siitä, ettei syöttövälit saa olla liian pitkiä, oli puhe pienemmistä vauvoista. Jos vastasyntynyt ei herää syömään monen monen tunnin jälkeen on se syytä herättää, sillä muutoin vauva voi mennä liian heikoksi vaatiakseen ruokaa liian pitkän unipätkän jälkeen. Mutta kuten alkuperäinen kirjoitti, niin vauva voi ilmeisesti hyvin, kyllä ne vaavelit antavat kuulua jos jokin ei ole mieleen. Olen kuullut samanlaisista unipätkistä muiltakin, tosin ne eivät ole jatkuneet pitkään. Päivä siellä päivä täällä. Mutta se salaisuus voi olla se korvike. Jospa se nukuttaa pienokaisen oikein tehokkaasti, kun hän saa illalla masun täyteen.

Jos sinua kovasti vaivaa, niin soita vielä neuvolaan ja tiedustele sieltä. Uskon kyllä, että nyt sinua on onnestanut vauvan unenlahjoilla. NAUTI!! ;) ...JA NUKU MYÖS ITSE!! ;D

Minä mietin tuota ihan samaa,kun meidän tyttö rupesi 2 kk ikäisenä nukkumaan läpi yöt heräämättä syömään. Näin on nyt menty 2 kk eteenpäin ja on se kyllä kivaa kun saa itekin nukkua. Mutta kyllä sitä miettii,että koskakohan tämä ihanuus loppuu...

Esikoisemme nukkui yöt läpi 2kk iästä. Sama tahti jatkuu ja poika on nyt kohta 3 v.
Kaksoset, nyt 3,5kk, toinen alkoi nukkumaan yöt läpi 2kk iässä, toinen oli vajaa 3kk. Nukkuvat 10-11h putkeen.
Ja en muuten aio herätellä syömään vaikka eivät kovin suuria kavereita olekkaan ;)

Minä herätin vauvan syömään vielä 4 kk iässäkin, koska kasvoi hitaasti ja aina neuvolassa asiaan kiinnittivät huomiota. Ei ollut suuri rasite, kun tosiaan sai muuten vauvan kanssa nukkua pitkät pätkät. Mutta miksi ei nukkuisi, jos vauva toisaan antaa nukkua ja on muutenkin hyvinvoiva.

Kiitos vastauksista. Helpotti hieman omaa oloa. Kai tuo tyttö vaan on niin kova nukkumaan, että ne yöunet on jo nyt niin pitkät. Oman jaksamisen kannaltahan se on mitä mainioin asia!
Eipä tuo ainakaan vaikuta kipeältä muuten. Ja kehittynytkin ihan normaalisti. Seurailee katseellaan tarkasti, naureskelee, jokeltelee jne.

juu-u, normaalia on! Meillä veteli syntymästään saakka 12-14h öisin ja päivisin tunnin kahden hereillä olon jälkeen taas 2-4h unta. Vauva/lapsi/ihminen kasvaa/ käsittelee tätä maailmaa unissaan. Vauva voi hyvin, jos jokin olisi pahasti pielessä näkyisi kyllä yleisvoinnissa ja olisi iykuinen. Nautiskelkaa! Itse en oikein osannut kuitenkaan. Yritin kysellä asiasta vähän joka puolelta ja vastaukseksi sain mm. : "eihän tuollaisia vauvoja olekaan", "kyllä täytyy olla jokin pielessä, kun nuin nukkuu"... Itse tietoa keräämällä olen nyt tyytyväinen hyviin unen lahjoihin (itselläni niitä ei ole), sillä vauvalla on varmasti turvallinen ja hyvä olla, kun jaksaa pötköttää niin pitkään. Meillä syö aamuisin kylä sitten puoli tuntia ja illan tankkaa tissillä, mutta pysyypähän nälkä poissa ja tyttö kasvaa huimaa vauhtia. =)
Niin ja meillä neidillä on ikää nyt 5,5kk, ja pari viimeistä viikkoa on öisin herätty jopa kuusikin kertaa... Joten nukkukaa itsekin nyt. LEvottomampiakin aikoja tulee jossain vaiheessa. =) (Ne kyllä jaksaa kummasti, kun muistuttaa että on saanut alussa nukkua ja toisilla on yöheräämisiä koko ajan.)

Ole tyytyväinen, kun teillä on hyvin nukkuva lapsi =)

On normaalia jos kaikki on ok ja hyvin ja tasaisesti kasvaa. Meillä jossain vaihdessa myös nukuttiin pidempään mutta nälkä (?) tai muuta ja heräileminen alkoi n. 4kk iässä, sitten 6kk- 1v. ikään heräiltiin hampaiden takia jne. jne.

Nyt (2v 2kk) nähdään välillä painajaisia ja heräillään. Kohta vaihdetaan juoniorisänkyyn ja olen varma, että sitten taas heräillään ja tullaan vanhempien sänkyyn.

Yhteistyössä