Vauvan yösyöpöttely ;(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Univelkainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Univelkainen

Vieras
Äh, ärsyttää.. Tyttö nyt 8kk ja alkanut tehdä sellaista, että haluaa jo yöpullon puolen yön maissa, sitten herää viiden puol 6 maissa vikisemään.. ei rauhoitu enää nukkumaan, temppuaa ja nousee seisomaan, sitten jos siinä antaa pullon, niin nukkuu/on rauhallinen siihen puol 7 saakka..

ennen meni niin, että söi kerran yössä joskus 3-5 aikaan, sitten heräsi kuudelta hyväntuulisena. nyt siis marisee siinä aamulla.. miksi siis nyt ei pärjää yhdellä syötöllä, varsinkin ku "ikää jo enemmän". ukon versio on, että kun se on nyt isompi, niin tarvii enemmän ruokaa.. no halooo, yölläkö??? se syö päivällä jo normaalit 5 ateriaa, tavallista nallen ruisjauhopuuroa aamuin illoin (ja illalla vielä pitkä pullo maitoa päälle) niin luulis, että maha ois täynnä..

voisko tuon ikästä jo opettaa olemaan yöllä kokonaan syömättä, vai jääkö se kaikilla vauvoilla itsestään pois. kun ei sen kanssa voi tietenkään vielä neuvotella, että miksi ei yhtäkkiä saa pulloa kuin esim kerran vaan, huudatusta se vaan olisi.. kerran siis koitin siinä puolen yön maissa, että en annakaan vielä pulloa, eli koitin venyttää vähän pitemmälle yösyömistä, mutta kitisi niin kauan että annoin.. olisiko pitänyt siis vaan ns väkisin rauhoittaa/huudattaa.. neuvoja viisaat pliiiis??

Laita pulloon vettä. Silloin lapsi yleensä lopettaa turhat juomiset, kun vesi ei ole niin "kiinnostavaa" kuin maito. Vesi voi maistuakin, jos on esim. kuuma yöllä. Ruuan pulesta päivän syömiset pitäisi riittää tuon ikäiselle.

eipä ollu paljo vedestä apuja. taas sellanen tunnin huutomaratoni, annoin sitte pulloa, sitte nukku vielä puol 7 saakka.. vittu tätä ainaista vitutusta ja väsymystä. kai se on pakko alkaa hyvällä antamaan neidille vaikka paskaa kunhan pitää turpansa kiinni

[QUOTE="jooh";28541941]eipä ollu paljo vedestä apuja. taas sellanen tunnin huutomaratoni, annoin sitte pulloa, sitte nukku vielä puol 7 saakka.. vittu tätä ainaista vitutusta ja väsymystä. kai se on pakko alkaa hyvällä antamaan neidille vaikka paskaa kunhan pitää turpansa kiinni[/QUOTE]

Et sä oikein voi olettaa että lapsi luopuis ilman protestia saavutetuista eduista. Jos ensim huuatat ja sitten kuitenkin annat maitoa niin lapsivaan oppiii että tarpeeks kauan ku huutaa niin sitä maitoa tulee.

kyllä mä tuon tiiän, mutta sitä mä en oikeasti tiedä, että onko se tarpeeksi vanha olemaan ilman maitoa yöllä, tai edes sillä yhdellä pullolla. jos mä tietäisin, että se itkee vaan kiukkua, niin kestäisin sen, mutta kun en tiedä, jos se itkee kamalaa nälkää ja on ihan kauhuissaan ku ei saa ruokaa.. tää epävarmuus on niin kamalaa..

nyt ei sitte aamupuurokaan passaa, ku sai aamuyöllä sitä maitoa.. ja vituttaa sekin, että nyt on ruokailutki menny tällaseks paskaks, ku annan "oikeita ruokia" eli oikeaa puuroa ja omatekemiä sapuskoja. purkkuruoka kyllä kelpas ja pilttipuurot. ei ois niitä pitäny koskaan antaa, mutta alkuun se aina oksensi kaikki mun tekemät..
harmittaa ku tuntuu, että kaikki mitä mä oon saavuttanu ton lapsen kohalla katoaa ja kaikki on vaikeaa..

koita kestää noi on noita kun tulee...os meillä muksut olis edes yhdellä reissulla kelpuuttanut purkkiruuat niin oisin ollu onnellinen...ei ole helppoa keksiä 5-10kk ikäiselle ruokaa helteellä reissussa.
laita puolikaspullo jossa vellijauhetta seassa pinnikseen kun muksu nukahtaa. on hiukan täyttävämpää ja saa sen kyllä omitoimisesti siitä.meillä loppui "palvelu" kun muksut oli tarpeeksi vanhoja juomaan pullosta itse. aamulla pullo oli aina tyhjä =) ja äiti sai nukkua....(heräsin raskaus aikana wc.hen klo 03 yöllä ja teen sitä edelleen 7v jälkeenkin että kukun hereillä 03 yöllä=)

Kärsivällisyytä nyt vain. Yöpullosta on voinut tulla vain tapa ja sen takia pikkuinen sitä vaatii. Itse lopetin yöimetyksen pojan ollessa 9 kk ja kovasti sitä protestoi, mutta nälkään ei todellakaan kuollut ja pikkuhiljaa alkoi päivälläkin syömään paremmin kun ei yöllä tankannut. Voit siis hyvin jättää yömaidon pois, mutta varaudu parin kolmen yön protesteihin ja siihen, että aamut saattavat hetkellisesti aikaistua, kun aamulla pikkuisella on luultavasti jo nälkä ja haluaa aamupuuron tai vellin jo hieman aiemmin (esim kuudelta). Mitä päiväruokailuun tulee, niin malttia vaon siihenkin. Tarjoa päivittäin myös itse tehtyä ruokaa. Kyllä se pikkuhiljaa alkaa maistua pikkuiselle. Voit kokeilla myös sormiruokailia välillä.

jos lukisit tarkkaan koko ketjun, ni osaisit pitää pääs kiinni. peilistä kyllä näkyy jumalattomat silmäpussit jos sinne ilkeää kattoa. [QUOTE="mmm";28542013]Minusta on ihan normaalia että syö vielä yöllä 1-2 kertaa. Jos sen vertaa ei jaksa, voi katsoa peiliin.[/QUOTE]

kiitti vastauksista.. tosiaan itellä just se mielessä, että teenkö mä väärin vauvaa kohtaan, kun en anna ruokaa, vai onko ihan oikeen vaan opettaa sitä. ei siis oo kyse siitä, ettei jaksais nousta, jos tietäs että se kuuluu asiaan, ni sen hyväksyis.. tässä myös lisätympäyksenä edelleen se, että pienempänä yöt oli paljo helpompia ku nytte

Kyllä tuon ikäisen pitäisi jo pärjätä kokonaan ilman yösyöttöjä tai ainakin yhdellä syötöllä.
Iltaisin kannattaa kiinnittää huomiota siihen iltapalaan (että on sellainen, että riittää pitämään nälän pois aamuun asti).
Meidän kuopuksella se esim tarkoitti lautasellista puuroa marjojen kera + pullollista velliä illalla juuri ennen nukkumaan menoa.
Sitten kun maha oli täynnä, niin jaksoi nukkua aamuun asti.

jos lukisit tarkkaan koko ketjun, ni osaisit pitää pääs kiinni. peilistä kyllä näkyy jumalattomat silmäpussit jos sinne ilkeää kattoa.

No, mun mielestä kanssa paljon heräileminen tarkoittaa yli kymmentä kertaa yössä. Meidän kakkonen on jo puolitoista vuotta, mutta 1-2 heräilyllä on selvitty vain parista yöstä ja sellasen yön jälkeen on kyllä ollut tosi levännyt olo. Mikään unikoulukaan ei tehoa tän pienen hampaista johtuvaan heräilyyn. Onneks kaikki hampaat on varmaan suussa kolmeen ikävuoteen mennessä.

Mutta kaikki on suhteellista. Kun meillä tämä poskihammas on kokonaan läpi, niin sitten varmaan saadaan nukkua kaksi yötä vain 1-2 herätyksellä ennen kuin aloitetaan seuraavan hampaan teko.

Me just pari viikkoa sitten lopetettiin yösyötöt 8kk ikäisellä. Mä just olin myös epävarma tuosta voisko lapsella olla vielä nälkä mutta kyllä neuvolassa (ja tutut) sitten vakuuttivat, että ei todellakaan ole; se on vaan totuttu tapa herätä yöllä saamaan se maito. Eikös se ole lapsellekin parempi, kun saa nukkua yön läpeensä eikä tarvitse heräillä (kun ei tuon ikäinen todellakaan enää ravinnon saannin takia sitä maitoa tarvitse)?

Eli hoidettiin tuo tassuttelulla. Meillä vauva heräs 1-4 kertaa yössä ja joka kerta tahtoi maitoa. Tehtiin siis yöllä aina niin, että pysyttiin kovana eikä maitoa herunut pisaraakaan vaikka kuinka olis vinkunut. Sitkeyttä se vaatii mutta palkitsee nopeasti. Aina, kun lapsi heräsi vinkumaan ja itkemään, silitettiin niin kauan selästä/päästä, että rauhoittui (ja tuttia suuhun). Aina kun rauhoittui, lopetettiin silittely ja taas kitinän alettua siliteltiin. Opetettiin näin samalla vauva nukahtamaan itse omaan sänkyyn, kun aiemmin tyttö piti nukuttaa syliin. Noin ei mennyt huudattamiseksikaan, kun aina vauva tiesi, että me ollaan lähellä ja ei tartte olla peloissaan, kun sai silittelyjä. Mutta silti nukahti lopulta aina itse eikä siihen silittelyyn.

Tyttö heräsi ekana yönä muistaakseni neljä kertaa, ekan kerran tassuteltiin 1h kunnes nukahti. Toisen kerran ehkä puol tuntia, sitten parina seuraavana kertana nukahti jo 10min jälkeen. Toisena yönä heräsi enää yhden kerran ja silloinkin rauhoittui samantien, kun sai tutin suuhun.
Sen jälkeen on yöt mennyt hyvin, kerran tai kaksi saattaa likka herätä mutta tutti rauhoittaa samantien. Joskus nukkuu koko yönkin. :)

Eli tsemppiä! Ole johdonmukainen sillä jos ensin et anna maitoa ja huudon jälkeen lopulta annat, lapsi oppii vaan sen, että huutamalla tahtonsa saa läpi; ja huutaa seuraavalla kerralla kahta enemmän. Muutama yö voi mennä, että joudutte valvomaan enemmän mutta kyllä se loppupeleissä kannattaa! Mä ite kannatan tota tassuttelua, toimi tosi hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kestävyyttä;28542146:
No, mun mielestä kanssa paljon heräileminen tarkoittaa yli kymmentä kertaa yössä. Meidän kakkonen on jo puolitoista vuotta, mutta 1-2 heräilyllä on selvitty vain parista yöstä ja sellasen yön jälkeen on kyllä ollut tosi levännyt olo. Mikään unikoulukaan ei tehoa tän pienen hampaista johtuvaan heräilyyn. Onneks kaikki hampaat on varmaan suussa kolmeen ikävuoteen mennessä.

Mutta kaikki on suhteellista. Kun meillä tämä poskihammas on kokonaan läpi, niin sitten varmaan saadaan nukkua kaksi yötä vain 1-2 herätyksellä ennen kuin aloitetaan seuraavan hampaan teko.

no tietenkin lapselle tulee niitä öitä, jollon sairastelun tai hampaiden takia heräilee ja eihän niitä nyt saakaan karsittua pois.

Tässä oli kyse yösyötöistä ja niitä tuon ikäinen ei todellakaan tarvitse enää tuolla ruokamäärällä.

joo pitää nyt vkl ottaa asiaksi tää homma, niin voi mieskin osallistua! tosi on varmasti, ettei se sitä maidonlipiä nälkäänsä tarvitse..

niille, joita ärsyttää vinkumiseni, tiedän, että kaikki todellakin on suhteellista. varmasti niitä, joiden lapsi vielä paljon vanhempana valvottaa, niin ärsyttää tällainen "mun vauva herää kahdesti yössä syömään". mutta se, että jollakulla muulla on hankalampaa, ku mulla, ni ei poista mun ongelmia. en mä halua ja voi ajatella niin, että no joo, toisilla on vaikeampaa, miksi siis hakisin ongelmiini apuja tms.. tulee taas mieleen, jos joku jossain aloituksessa itkee, että on tyyliin rintasyöpä ja riskinä, että toinen rinta leikataan, niin eiköhän samantien tuu joku sanomaan, että hei, mulla on jo leikattu molemmat, joten älä valita! :D

joo pitää nyt vkl ottaa asiaksi tää homma, niin voi mieskin osallistua! tosi on varmasti, ettei se sitä maidonlipiä nälkäänsä tarvitse..

niille, joita ärsyttää vinkumiseni, tiedän, että kaikki todellakin on suhteellista. varmasti niitä, joiden lapsi vielä paljon vanhempana valvottaa, niin ärsyttää tällainen "mun vauva herää kahdesti yössä syömään". mutta se, että jollakulla muulla on hankalampaa, ku mulla, ni ei poista mun ongelmia. en mä halua ja voi ajatella niin, että no joo, toisilla on vaikeampaa, miksi siis hakisin ongelmiini apuja tms.. tulee taas mieleen, jos joku jossain aloituksessa itkee, että on tyyliin rintasyöpä ja riskinä, että toinen rinta leikataan, niin eiköhän samantien tuu joku sanomaan, että hei, mulla on jo leikattu molemmat, joten älä valita! :D

Näinpä. Tää menee helposti tälläseksi kilpailuksi kenellä on vaikeinta ja kenen lapsi nukkuukaan sit kaikkein huonoiten. Ja kilpailun voittaja on ainut, jolla on oikea ongelma ja ainoa joka saa valittaa.

Tämmösestä asiasta on muutenkaan turha tulla kilpailemaan. Unet ja nukkumisen riittävyys on niin suhteellista. Joku on elämänsä kunnossa vielä 6h yöunilla ja jaksaa heräilyjäkin, toinen taas tarttee unta vähintään 10h yössä ja yön katkonaisuus saa olon todella kamalaksi.
Ääliömäistähän se nyt olis olla hakematta apua, jos kokee olevansa väsynyt! Tuolla tyylillä ei synny muutaku masentuneita vanhempia ja lapsia ja silloin voi sattua sitten niitä ylilyöntejäkin.. Eli mieluummin hakee apua ja tukea "liian aikaisin" kuin liian myöhään!

Yhteistyössä