Vauvan yövaatetus ja peitto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Esikoistaan odottava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Esikoistaan odottava

Vieras
Tämä on nyt taas sarjassamme "aloittelija kysyy". Eli kuinka paljon vastasyntyneellä/pienellä vauvalla tulisi olla esim. yöllä päällä ja kuinka paksu peitto? Riittääkö vaikkapa pitkähihainen ja -lahkeellinen yöhaalari ja sen päällä kaksinkertiasesta flanellista ommeltu (ei siis topattu) peitto? Vauva tulee aluksi nukkumaan meidän makuuhuoneessamme äitiyspakkauksen laatikossa, ja olemme miehen kanssa tottuneet nukkumaan pieni tuuletusikkuna auki, joten öisin huoneessa saattaa olla vähän viileää (uskoisin lämpötilan olevan siinä 19-20 asteen hujakoilla). Jostain luin, että esim. äitiyspakkauksen peitto on liian paksu vastasyntyneelle. Kiitos kaikille "konkareille" hyvistä vinkeistä jo etukäteen!

Kyllä meidän ensimmäisellä vauvalla oli alkuun peittona äitiyspakkauksen peitto, vaikka makuuhuone on lämpimämpi kuin teillä. Äkkiä sen huomaa, jos vauvalla on liian kuuma tai kylmä. Toisella vauvalla oli jo alusta saakka käytössä unipussi. Grobagin mukana tulee lämpömittarikin, jonka takapuolella on ohjeet siitä millaiset vaatteet laitetaan unipussiin päälle missäkin lämpötilassa.

Me pidettiin vauvalla pitkäihihaista yökkäriä ja fleecepeittoa, jossa pussilakana. Tosin peitto ei kyllä aina kestänyt päällä. Ja meillä makkarin lämpötila oli n. 23-24 astetta. Mut kannattaa vaan pitää huolta että vauvalle ei käy yhtään vetoa, nuo unipussit on ainakin hyviä kun siellä vauva pysyy varmasti lämpimässä.

Meilläkin peittona oli äitiyspakkauksen täkki. Ja vauvalla päällä pitkähihainen ja -lahkeinen unihaalari. Makuuhuone ihan normaalilämpötilassa. Mutta sen ikkunan kanssa olisin tarkkana. Jos on ikkuna auki, laittaisin ehkä vauvalle ohuen puuvillahatun päähän, vaikkei suoraan vedossa olisikaan. Vauvat ovat erilaisia, jotkut niin kuumaverisiä että nukkuvat vaippaisillaan ilman peittoa ja toiset taas tarvitsee pari vaatekerrosta ja peiton. Kokeilemalla se selviää. =)

Pistäisin aivan pienelle sen ä-pakkauksen peiton kyllä päälle. Huomaat kyllä nopeasti, koettamalla lapsen niskaa, onko peitto liian kuuma, mutta uskon että ei ole. Pienen vauvan lämmönsäätelykyky ei ole kummoinen, ja koska lapsi ei vielä liiku yhtään, hänelle tulee helposti vilu. Jos ikkuna on ihan pakko pitää auki, suojaa myös lapsen pää kuten joku täällä neuvoikin. Itse välttäisin kaikkea vetoa ensimmäisinä viikkoina.

Meillä oli univaatteet ja äp:n peitto, ja vähän myöhemmin olen alkanut pitämään vauvalla yöllä ruskovillan villaista alusbodyä ja siihen päälle pistänyt pyjaman. Rauhoitti öitä tosi paljon, koska lapsen lämpötila pysyy aina miellyttävänä, villa ei hiosta, mut lämmittää mukavasti kun peitto on potkittu pois päältä. Villa on märkänäkin lämmin, joten lapsi ei enää herää vaipan satunnaisiin ohivuotoihin. Sellainen äkinä ja kitinä (jolloin lapsi ei siis ollut herännyt, mut johon minä aina heräsin) hävisin ton villavaatteen käytön jälkeen kokonaan, joten ilmeisesti lapsellani tuli jossain vaiheessa yötä aina kylmä, koska peitto ei tosiaan pysynyt päällä kuin ekat pari viikkoa.

Meillä peitto ei ole koskaan pysynyt päällä vaikka ä.pakkauksen peittoa ollaan alusta lähtien käytetty. Nykyisin sukatkin revitään aina jalasta, joten yöpuvuksi aina kiinteän "jalkaosan" omaava yöpuku. Kapaloida ei ole ikinä voinut, koska hermostuu, jos kädet ei ole vapaana ja möngertää niin kauan, että saa ne vapaaksi. Lämmin poika on kuitenkin ollut vaikka ilman peittoa suurimman osan yöstä nukkuukin. Ekan kuukauden pidin ohutta myssyä myös öisin vaikkei ikkunaa ollutkaan auki. Miettisin kyllä, että pystyisinkö muutaman viikon nukkumaan ikkuna kiinni!

Talvivauvan kohdalla kyllä jos sisälämpötila on alhainen niin pitäisin aika reippaasti päällä. Jokatapauksessa tilanne selviää kokeilemalla itse niskasta, koska vauvatkin on yksilöitä. Se on varmin keino testata oman lapsen lämmöntarve. Meillä lokavauva kyllä alkuun nukkui potkupuvussa sekä ohut myssy päässä yöllä, ympärillä oli flanellinen kapalo ja oli kapaloitu vielä äippäpakkauksen peittoon josta olin vuorannut sellainen "pesän" jossa pysyy kylkiasennossa turvallisesti (siellä oli rullalla fleecehuopaa ym että sai sen kylkiasennon). Se äp peitto menee kapaloksi asti, on niin iso - jos haluaa.

Eniten lämpöä haihtuu meillä kaikilla päästä, vauvalla etenkin kun ei ole paljoa tukkaa. Siis ohut myssy voi olla hyvä. Ja sitten mitä tulee nukkumiseen niin lämpötila meillä kaikilla laskee unen aikana, eikä vauvoilla tosiaan se lämmönsäätelykään ole kehittynyt... meillä ainakin pieni tarvitsi aika paljon lämpöä ihan alkuun, myös hereillä ollessaan. Mutta tosiaan, kokeile niskasta lämpö ja seuraa vauvan reaktioita, kyllä lapsi myös ilmaisee jos sillä on kuuma/kylmä.

Mie sain synnytyssairaalassa noottia siitä kun "kapaloin" vauvan peitolla. Oli kylläkin toukokuu, mutta sisällä ihan normaali lämpötila ja vauvalla potkupuku päällä. Peitto olisi kuulemma ollut aivan liikaa. Kotona nukkui sitten ohuessa unipussissa (lämpötila noin 20) ja hattua ei käytetty muistaakseni koskaan, ei sairaalassa, eikä kotona. Ei myöskään pihalla silloin kun oli tuulensuojassa vaunuissa. Poitsi on kyllä tosi lämminverinen tapaus eli ei ehkä mun pitäisi yleistää, mut mun mielestä vauvoilla on yleensä ihan liikaa vaatetta päällä. Itse olen tuumaillut että voisiko se olla osasyy sairasteluihin, jostain olen joskus lukenut että korkea huonelämpötila alentaa vastustuskykyä. Poika on nyt 1,5 vuotta ja kertaakaan ei ole ollut kipeänä... :)

Samaa mieltä kuin kohtuus kaikessa eli kyllä monesti vastasyntyneelle puetaan ihan liikaa vaatetta. Meillä lokakuussa syntynyt vauva nukkui ihan pienestä asti pelkästään potkarissa ja unipussissa. Lakkia ei pidetty päässä sisällä kotiutumisen jälkeen. Kotikäynnillä käynnyt neuvolan tätikin sanoi, että jos on normaali lämpötila kotona, 21-23 astetta, vauva ei todellakaan tarvitse lakkia sisätiloissa. Samoin sanoi pukeutumisesta ylipäätään, että liikaa ei kannata pukea. Jos huomaa, että vauva hyvin viihtyy tyyliin bodyssä, potkareissa ja sukissa, niin turha siihen on lisää vaatetusta varmuuden vuoksi lisätä. Kuten monet kuulemma tekee. Mutta näissäkin asioissa tosiaan vauvat ovat yksilöitä. Mutta liioittelemaan ei nyt kannata ryhtyä. Sillä ei se liika kuumuuskaan sille vauvalle hyväksi ole.

Alkuperäiseen kysymykseen sanoisin sen verran, että suosittelen unipussia. On vähän kapalotyyppinen, voi siis olla rauhoittava tekijäkin vauvalle. Ja mikä parasta, öisin ei tarvitse tarkistella, että onko peitto päällä.

No tässä se nähdään että miten vauvat on erilaisia. Meillä lokavauva opetettiin sairaalassa kapaloimaan suoraan peittoon ja siinä se oli hattu päässä sairaalassakin tuettuna kyljelleen. Kotona taas pidin ajoittain vähemmän päällä ja lapsi kitisi ja oli viileän oloinen ja taas isommalla vaatetuksella tyytyväisempi. Eli kuten sanottua kannattaa tarkistaa niskasta lämpötilaa.
Niin ja vaikka meillä kapaloitiin kunnon toppauksiin kuten näytti että tarvitsee, ei tämä 1v ole myöskään ollut kipeänä. Sen sijaan nyt on nukkunut koko syksyn ilman peittoa vain ohuessa potkaripuvussa eli tilanteet voi muuttua ja entinen vilukissa tulla kuumakalleksi. Unipussi toimii välillä muttei niitä vastasyntyneelle suositella vaan vasta vähän isommalle jos oikein olen lukenut.

Nola

Meillä pojalla on öisin pitkähihainen ja -lahkeinen asu (ohut puuvillainen) sekä puuvillasukat. Aluksi vauvalla oli päällä äitiyspakkauksen peitto, mutta kun kädet alkoivat enemmän viuhtomaan, hankin unipussin ettei huitase peittoa kasvoilleen. Meillä oli alussa vauvalla päässä öisin Ruskovillan silkkimyssy, mutta luin sitten neuvolasta saaduista papereista ettei öisin ole hyvä käyttää päähinettä.