Vauvan yöheräilyt mikä neuvoksi?

  • Viestiketjun aloittaja yliväsynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti
yliväsynyt äiti
Eli, 8kk vanha heräilee 5-10krt yössä,rauhoittuu yleensä kun laitan tutin suuhun, mutta välillä vaatii rinnalle. Nukkui jo yöt kokonaan, mutta kun alkoi liikkua, yöt muuttuivat levottomiksi. Ongelmana on nyt mun väsymys, menen nukkumaan klo22 ja herään klo 6.30 3v esikon kanssa. Tämän 8,5h aikana herään siis välillä 10krt, ja yöunet jäävät pätkiksi. Alan olla jo aivan poikki. Esikoinen ei suostu enää nukkumaan päiväunia, eli lepoa ei ole päivälläkään luvassa. Millä ilveellä tuon vauvan saisi nukahtamaan itse?
 
vieras
et millään. muistan tuon oman kooma-ajan.

Kun miehesi tulee kotiin, niin sinä menet nukkumaan. Se on ainoa keino. Kotityöt voi odottaa tai tee niitä mahdollisimman vähän.
 
mmm
Meilläkään ei ole keksitty keinoa. Jos vaan sen verran jaksamista riittää, että lähdet erottamaan lasta kokonaan tutista, niin yöt voivat rauhoittua. Mutta sehän se varmaan voimia vie.
 
Ajankulu on laiha lohtu
Alkuperäinen kirjoittaja yliväsynyt äiti:
Voi kun voisikin tehdä noin. Mutta mies tekee reissutyötä, on viikot muualla ja minä yksin näiden muksujen kanssa. Kotityöt on jo minimissä.
Voisitko neuvolan kautta saada kodinhoitajaa avuksi? Tai joku tuttu edes kerran viikossa pariksi tunniksi, niin saat nukkua?

Tutista vieroitus voisi auttaa - ja aika. Vauvelilla on nyt levoton ajanjakso elämässä. Koeta jaksaa!

 
Mäkin vastaisin, että et millään. Koeta jaksaa sen ajatuksen voimin, että tuo ei ole ikuista. Tuskin hän enää isompana taaperona tuota jatkaa, tämä on nyt vauvavaiheen vaikeus.

Kokeile kumminkin laittaa vauvan sänky vaikka eri huoneeseen tai jotenkin kauemmas (meillä esikoinen alkoi yhtäkkiä nukkua täysiä öitä kun siirrettiin omaan huoneeseen, ehkä hän häiriintyi mun läsnäolosta..). Ja olet varmaan kokeillut sen, mitä vauva tekee, jos et reagoikaan öisiin hillumisiin vaan sanot vain hyvää yötä ja et ota sängystä tai palvele mitenkään muutenkaan. Jos pari yötä jaksaisit kokeilla niin olispa sitten ainakin nekin keinot koettu.
 
vieras
Ei varmaan paljoa lohduta, mutta olen saanut nukkua nyt muutaman kokonaisen yön keskeytyksettä, ja olo on kuin toisella ihmisellä. Lapsi on on 1 v 1 kk ja lopetin pikkuhiljaa imetyksen, viime viikolla oli viimeinen kerta. Meilläkin heräiltiin aikaisemmin monta kertaa yössä. Otin ekan heräämisen myötä lapsen viereen ja syötin, ja sitten muksu sai nukkua kainalossa. Joskus heräsin niin, että olin unissani imettänyt toisen kerran. Aloittaessani vieroitusta annoin illalla iltatissin jälkeen korviketta 2 dl ja uudelleen yöllä 2 dl, kun lapsi heräsi taas nälkäisenä. Maidon anto pullosta yöllä vähän rauhoitti, ehkä sitä sai helpommin ja tarpeeksi paljon. Ja otin viereen nukkumaan, koska en todellakaan jaksanut nukutella yöaikaan. Annoin tutin ja käänsin kylkeni ja välillä heräilin potkiskeluun, mutta eipähän tarvinnut enää nousta sängystä. Ja nyt tosiaan muutamia öitä lapsi on nukkunut keskeytyksettä omassa sängyssään!!
 
Mä kanssa kakkosen vauva-aikaan valvoin melkeimpä sen ekan vuoden. Olo oli kuin krapulaisella kaikki päivät. Auttaisko jos vieroittaisit yösyönnistä? Tai sitten ota kainaloon nukkumaan, kerkiää se omassa sängyssä nukkumaan koko loppuelämänsä =)
 

Yhteistyössä